Връзки за достъпност

Извънредни новини

Райна Кабаиванска, която поддържа пламъчето на таланта


„Ако има нещо, което да те крепи в живота, това е именно тази вътрешна сила да направиш нещо, което ти харесва, което правиш преди всичко с любов. Ако не се прави с любов, като че ли нищо не става. С любов трябва да се прави всичко!“. Думите са на оперната прима Райна Кабаиванска, която стана първият неиталианец, награден с отличието „Мария Калас“. Наградата се връчва на творци в областта на оперното изкуство с исторически принос за славата на Арена ди Верона, пише сайтът Площад Славейков.

Отличието бе връчено на оперната певица на 2 август във Верона, Италия, на кулминацията на фестивала „Мария Калас“, провеждащ се под егидата на фондация „Арена ди Верона“, община Верона и регион Венето. Носители на наградата през годините са режисьорът Франко Дзефирели, баритоните Ренато Брузон и Роландо Панераи и др, а основател на фестивала е Никола Гуерини.

„Пламъчето на таланта е вечно, винаги живо. Аз съм живият пример, че пламъчето никога не загасва, защото на 82 години и половина все още съм непрекъснато със задачи“, казва Кабаиванска в интервю за сайта Импресио през 2017 г. Днес тя е на 84 години, а енергията й е все толкова нестихваща.

Кабаиванска е родена в Бургас на 15 декември, 1934 г. От малка свири на пиано и пее в детския хор "Бодра смяна". През 1957 г. завършва оперно пеене в Държавната консерватория "Панчо Владигеров". Назначена е за хористка в Софийската опера, което я кара да кандидатства за стипендия за специализация. Така тя заминава за Италия през 1958 г. От 1961 г. е солистка в "Ла Скала" в Милано и в Софийската опера. За няколко години се налага на сцената и се изявява по целия свят, припомня Дневник.

Дебютът си в най-прочутия античен театър прави през 1970 г. в операта „Манон Леско“ и си партнира с Пласидо Доминго. Тя излиза за последен път на тази сцена през 1997 г. в "Мадам Бътерфлай", чиито диригент е Даниел Орен. Спектакълът на Бени Монтресор е създаден специално за българското сопрано. 20 хиляди зрители изпълват театъра всяка вечер - добавени са две извънредни дати. Това припомня информация от сайта на оперната прима. Тогава Кабаиванска е на 63 години и след финала на последното представление вдига ръка към публиката и казва: "Посвещавам го на теб, Мария".

Мария Калас и Райна Кабаиванска работят заедно през 1973 г. в Торино. По онова време Калас вече не пее. Тя е режисьор на спектакъла „Сицилианска вечерня“, който отбелязва голямото отваряне на театъра след 30 години ремонт.

За трудностите в това да развие кариерата си на международно ниво по време на социализма в България, Кабаиванска разказва в интервю за бТВ.

„Аз не се чувствах зависима, но се чувствах потисната, което е още по-страшно. Чувствах се наблюдавана, да не кажа, после, когато заминах – шпионирана, и от двете страни. Аз в началото пътувах с червен паспорт и червеният паспорт веднага слагаше вниманието върху твоята личност“, разказва оперната певица. Когато отива за първи път в Италия е била придружавана навсякъде от един полицай. Подобна е била и ситуацията в САЩ. „Когато пристигнах за първи път да пея в „Метрополитън”, американците ми сложиха двама разкошни агенти от ФБР – единият отдясно, другият отляво“, разказва Кабаиванска.

През септември Кабаиванска стартира 19-то издание на своя Международен майсторски клас, организиран от Нов български университет. Тя е и инициатор и организатор на стипендии за млади оперни певци чрез своя фон „Райна Кабаиванска“. На въпроса как и защо продължава да развива млади таланти в България, че има чудесни приятели, които и помагат. „И това хората го правят, както казах и преди, с любов! Това са приятели, с които се обичаме, и затова нещата стават,“ казва Кабаиванска.

  • 16x9 Image

    Теодора Бързакова

    Теодора Бързакова е видео журналист в Свободна Европа от 2019 година. Завършила е магистратура "Международна журналистика" в City University London и е работила 5 години в международното радио BBC World Service.

XS
SM
MD
LG