През октомври 2018 г., в разгара на протеста на майките на деца с увреждания под надслов „Системата ни убива“, тогавашният вицепремиер Валери Симеонов нарече участниците в него „група кресливи жени, които спекулираха с децата си“. Това изказване предизвика остра реакция и до искане на майките за незабавната оставка на Симеонов. Няколко дни по-късно изпълнителният директор и член на управителния съвет на Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България (КРИБ) Евгени Иванов защити лидера на НФСБ и определи протестиращите за оставката му майки като „хунта“. По време на пресконференция в Министерския съвет той дори отправи закана, че работодателите могат да изкарат 20 хиляди души по улиците в подкрепа на вицепремиера.
"Ценности и приоритети"
Тогава обаче се случи нещо, което може би никой, дори председателят на КРИБ Кирил Домусчиев, не е очаквал. Компанията „Лидл“, която е член на организацията, зае позиция срещу изказването на Евгени Иванов. „Дори в най-тежки и сериозни обществени дискусии не сме подкрепяли конфронтацията, а по-скоро винаги сме се старали - доколкото можем - да помогнем, вместо да се дистанцираме от социалните проблеми в обществото. Тези наши ценности и приоритети са ясно изразени и могат да бъдат проследени във всеки аспект от дейността на "Лидл България", включително чрез социално отговорните ни инициативи“. Компанията обяви също, че общата позиция на КРИБ не е била консултирана с тях. По-късно към "Лидл" се присъедини и застрахователното дружество "Дженерали", също член на КРИБ.
Голяма компания зае позиция и по друга широко обсъждана тема – ратифицирането на Конвенцията на Съвета на Европа за превенция и борба с насилието над жени и домашното насилие, станала известна като Истанбулска конвенция. Политиците се потопиха в спорове за това дали съществува или не трети пол, какви са „традиционните български ценности“, а в Пловдив думата „джендър“ дори бе обявена от съда за обида. Още през февруари 2018 г. обаче “Avon България" подкрепи ретифицирането на конвенцията. „В над 135-годишната история на Avon, мисията ни винаги е била да се борим за благополучието, щастието и здравето на жените и да им осигурим възможността да бъдат независими, приемайки ролите, които сами избират за себе си“, казаха тогава от компанията.
"Защо го правят?"
Някои биха се запитали защо му е на бизнеса да прави това. "Правят си реклама", биха отговорили други. Отговорът обаче не е толкова прост. "Бизнесът става все по-активен по социални въпроси, тъй като осъзнава своята роля като градивна сила. Бизнесите решават проблеми – понякога своите, но все по-често и проблемите в обществото, в което работят", обяснява Марина Стефанова, която е председател на Българската асоциация на КСО (корпоративна социална отговорност) специалистите.
В България вече има повече от 100 примера на успешни партньорства между бизнес и неправителствени организации или училища и университети. Правят го както най-големите компании, така и по-малките фирми. "Роля в тази промяна играят изискванията и на служителите, и на крайните потребители. Не всички потребители обаче виждат връзката между тяхното поведение и поведението на фирмите", допълва Стефанова. Става дума за информираността на избора, който потребителите правят всеки ден - да купят или да не купят даден продукт. "Ако ценностите на фирмата съвпадат с ценностите, изповядвани от потребителите, то много по-бързо и силно ще бъде усетен ефектът от прилаганите социални и екологични политики и инвестициите в тях", твърди Марина Стефанова.
Големите работодатели в България постепено интегрират Глобалните цели на ООН за устойчиво развитие в своите планове и политики. Корпоративната социална отговорност помага не само на обществото, но и на самите фирми. Данни от проучване сред най-големите 300 работодатели в България показва, че 97 % от фирмите, които интегрират КСО в своите стратегии за развитие и политики, отчитат подобряване на иновациите, конкурентоспособността, позиционирането на пазара, както и подобряване на възможностите за набиране, развитие и запазване на персонала.