Турски и български изтребители ще могат да пресичат границите на двете държави при преследване на самолет нарушител на въздушното пространство на НАТО. Това предвижда проект за споразумение между София и Анкара за презгранични операции за Air Policing (охрана на въздушното пространство), който беше одобрен от правителството в четвъртък.
Планирано е споразумението да бъде подписано през февруари между министрите на отбраната на двете държави.
Новината идва на фона на подписаното на 11 февруари споразумение между Tурция, Румъния и България за съвместнo разчистване на мините, плаващи в Черно море. Документът предвижда създаване на Противоминна военноморска група в Черно море (МСМ Black Sea).
Текстът на меморандума все още не е публичен, но от Министерството на отбраната казаха, пред Свободна Европа, че той няма да се различава от вече подписаните с Гърция и Румъния, които са публикувани в Държавен вестник.
Ето и част от правилата в него:
- операциите за Air Policing се извършват под ръководството и правила на центъра за въздушни операции на НАТО (CAOC- TJ), който се намира в Торехон в Испания;
- преди да влезе на територията на друга държава дежурният изтребител трябва да има разрешението на властите и на двете държави;
- при навлизане не територията на друга държава дежурният изтребител изпълнява заповедите, дадени от Центровете за управление и докладване на ВВС на съответната държава;
- решението за използването на оръжие от изтребителите се взима от министъра на отбраната по предложение на началника на отбраната на страната, в която се развива действието.
България има споразумения за презгранични операции за Air Policing с Румъния и Гърция, които също са членове на НАТО.
Вижте също Как България, Румъния и Турция ще чистят Черно море от минитеТурция няма да пази "небето ни"
Договорът, който България и Турция ще подпишат, не е споразумение за съвместен Air Policing и Турция няма да "пази небето на България", каквито твърдения вече се появиха. Съвместен Air Policing беше извършван със САЩ, Италия, Испания и Нидерландия, като изтребителите на тези държави бяха базирани у нас.
Една от причините България да сключва тези споразумения е, че разполага с единици изправни изтребители МиГ-29. Те се поддържаха изключително от Русия, но началото на войната срещу Украйна това е практически невъзможно. Последно Министерството на отбраната успя да ремонтира 2 изтребителя и подсигури ресурса им поне до 2027 г. Не е ясно още колко МиГ-а летят.
До 2027 г. в България трябва да са пристигнали първите поръчани 8 американски изтребители F-16, а първите американски самолети ще пристигнат в страната през април 2025, според министъра на отбраната Тодор Тагарев.
Български изтребители от години излитат често по тревога, за да пресрещат руски самолети, които летят към българското въздушно пространство над Черно море, а при приближаването му обръщат обратно. Това източва малкия ресурс на българските МиГ-ове. Подписването на споразумението с Турция ще позволи тази задача да се извършва понякога и от турски изтребители.
Освен че България има обща граница над Черно море с Турция и Румъния, ВВС на двете съседни държави имат много по-голям ресурс.
Небето на България е небе и на НАТО
Дежурствата, които българските военновъздушни сили (ВВС) дават за Air Policing в мирно време, са под командването и в рамките на интегрираната система на НАТО за противовъздушна и противоракетна отбрана (NATINAMDS). Българското въздушно пространство е въздушно пространство и на НАТО.
Когато самолет нарушител на въздушното пространство, който е прехванат от изтребител на ВВС на държавата, в чиято граница се намира, премине през границата на друга страна членка на НАТО, се налага той да бъде съпроводен през границата, докато бъде поет от изтребител на друга държава.
Това се нарича презгранична операции за охрана на въздушното пространство и действията на ВВС на двете държави се уреждат с този меморандум.
В документа се “определят правата, отговорностите и задълженията на страните, както и основните принципи, процедури и условия за провеждане на презгранични операции за охрана на въздушното пространство на двете държави”.