Човешка грешка, техническа повреда и неправилно зададена команда. Това са трите версии, които се разследват за причините за самолетната катастрофа в авиобаза „Граф Игнатиево“, съобщи в събота Военно-окръжната прокуратура в Пловдив.
Новината идва ден след като в петък двама пилоти загинаха край авиобазата. Учебно-бойният им самолет L-39 ZA се разби при подготовката за авиационно шоу, което трябваше да се проведе в събота по повод 20-годишнината от членството на България в НАТО. След инцидента демонстрациите бяха отменени.
Вижте също "Избегнахме открита агресия". Какво ѝ липсва на България след 20 години членство в НАТОТридневен траур във Въоръжените сили започна в събота в памет на загиналите - майор Петко Димитров и старши лейтенант Венцислав Дункин, предаде БНР по-рано през деня.
Димитров и Дункин са били сред най-подготвените пилоти в базата, каза служебният министър на отбраната Атанас Запрянов. Самолетът им е бил проверен и технически изправен. Излетял е в 12:17 часа и се е разбил само 13 минути по-късно.
В края на деня в петък Запрянов каза, че черната кутия на падналия самолет е открита. Прокуратурата очаква анализът на данните от нея да стесни версиите за инцидента.
По случая веднага започна разследване. В събота Военно-окръжната прокуратура и военната полиция ще извършат втори оглед на мястото на инцидента.
От прокуратурата съобщиха, че са иззели цялата документация, свързана с планирането и осъществяването на полета. Към материалите по досъдебното производство са включени и видеозаписи, които показват движението на учебно-бойния самолет непосредствено преди катастрофата.
По случая е назначена и съдебно-медицинска експертиза.
Траурът в Министерството на отбраната, структурите на министерството и Българската армия ще продължи до 16 септември. Ден на траур е обявен в Долна Митрополия, както и в Разлог, родното място на Дункин.
Какви са реакциите
Още в петък политици и експерти реагираха на новината за катастрофата и смъртта на двамата пилоти.
Служебният премиер Димитър Главчев и президентът Румен Радев изразиха съболезнования на семействата на двамата пилоти. Радев каза, че очаква възможно най-скоро да се изяснят причините за инцидента.
Катастрофата стана само няколко часа след като самият Радев участва в демонстративен полет със самолет F-16 на същото място.
Съболезнования изразиха още лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов, представители на „Продължаваме промяната - Демократична България“ (ПП-ДБ), както и съпредседателите на ДПС Делян Пеевски и Джевдет Чакъров.
Пеевски поиска оставките на командващия Военновъздушните сили (ВВС) ген. Димитър Петров и на шефа на авиобаза „Граф Игнатиево“ ген. Николай Русев.
При това много тежко състояние на българската бойна авиация трябва да си зададем въпроса дали демонстрации и авиошоу са най-добрият начин да използваме ограничените ресурси, каза в събота пред Нова телевизия бившият министър на отбраната и военен експерт Велизар Шаламанов.
По думите му България няма достатъчно самолети и хеликоптери, както и достатъчно пари, за да ги поддържа в изправност. Летците са повече на брой от необходимото за употребата на ограничената техника и нямат нужния брой летателни часове, добави Шаламанов.
Бившият военен пилот ген. Спас Спасов коментира пред бТВ, че двете най-вероятни причини за инцидента са грешка при пилотирането и отказ на техниката.
През последните години инцидентите с военни самолети в България зачестиха. През 2021 г. изтребител МиГ-29 се разби в морето край Шабла по време на учение, при което загина майор Валентин Терзиев. През 2022 г. щурмови самолет СУ-25 се разби на летище Безмер.
Вижте също Ще се върне ли казармата? Как се лекува диагнозата "няма хора" в армията