Томазо Албинони и музиката на всички обои по света

Колаж на Томазо Албинони

Томазо Джовани Албинони

Композитор (1671 - 1751)

Произход: Богато венецианско семейство на производител и търговец на хартия

Образование: Неизвестно

Постижения: Изключително популярен в своето време като автор на над 50 опери, а днес – най-вече с инструменталната си музика и специално с концертите за обой

Вероятно сте чували знаменитото Адажио в сол минор на Томазо Албинони. Но дали знаете, че това не е знаменитото адажио в сол минор на Томазо Албинони?

Да, малко като с котката на Шрьодингер - адажиото е на Албинони и едновременно не е на Албинони. Най-малкото, защото принадлежи на целия свят. Тази история е загадка, която прави интересен живота на композитора, за когото иначе знаем твърде малко.

Вижте също Фредерик Шопен - един прекрасен погребален марш

През 1945 г., двеста години след смъртта на Албинони, той е почти забравен. Обаче биографът му Ремо Джацото отива в Саксонската библиотека в Дрезден. Тя е съхранила документи на много италиански композитори. Там той търси неизвестни творби на Албинони, за когото готви каталог.

През 1958 г. Джацото издава резултата под заглавие „Адажио в сол-минор за струнни и оркестър, базирано на две тематични идеи и басова партия от Томазо Албинони”.

През Втората световна война библиотеката, както цял Дрезден, е разрушена от бомби, но Джацото не остава с празни ръце. В развалините, както твърди, намира фрагмент от ръкопис на Албинони с басовата партия и шест ноти от адажиото. Той решава да допълни липсващото и през 1958 г. издава резултата под заглавие „Адажио в сол-минор за струнни и оркестър, базирано на две тематични идеи и басова партия от Томазо Албинони”.

Това произвежда два ефекта. Първо – адажиото става популярно и възражда интереса на музикалния свят към италианския бароков гений. Второ – явяват се критици, които казват, че историята с някакъв си фрагмент, намерен в руини, е чиста измислица, а Джацото изцяло е съчинил композицията. Тя няма общо с маниера на композиране на Албинони и се различава силно от другите творби, за които е доказано, че са негови.

Освен това се смята, че в библиотечните каталози в Дрезден адажио на Албинони никога не е имало. Почитателите на романтичната история обаче контрират – защо Джацото, ако наистина е автор на такова невероятно парче, ще го издава от името на Албинони, а не спечели сам славата и парите.

Реалистично е, казват те, ако наистина има запазена басовата партия, от нея да се възстанови парчето почти в оригинален вид, защото в Барока басовата партия съдържа цялата основна мелодична линия на творбата. Така че, според тях, вероятно Джацото само оркестрира произведението.

Изобщо, голяма каша се забърква в музикалния свят покрай някакъв лист хартия, който никой друг, освен самия Джацото, не е виждал.

Светът обаче възприема адажиото с възхищение и то звучи във всякакви вариации – от класика до рок и джаз. Пред широката публика се представя като творба на Албинони, а в сериозните критически статии за автор се сочи Джацото. Ето ви квантовия ефект – адажиото хем е на Албинони, хем не е.

Но има и още. През 1998 г., след смъртта на Джацото, асистентът му Муска Мангано намира копие на споменатата басова партия и шестте ноти на Албинони. Хартията е сравнително нова, но с печат от дрезденската библиотека в горния ъгъл и май копието наистина е оттам. Този нов факт пак не внася 100% сигурност, но доста накланя везните натам, накъдето всъщност им прилича.

Томазо Албинони е роден през 1671 г. във Венеция. Баща му Антонио произвежда хартия и карти за игра. Момчето чиракува във фабриката, за да наследи бизнеса, но не става така. Томазо отрано получава добро музикално образование като певец и цигулар и се отдава на музиката. Албинони обаче не членува в гилдията на изпълнителите. Това е условие, което е задължително във Венеция, за да правиш публични концерти. Затова се отдава на композиране.

Вижте също Джузепе Верди, кралят на световното оперно кралство

Първата си опера „Зинобия, кралицата на Палминери” пише на 23 и прави фурор. Вдъхновен, младежът се впуска страстно в това музикално поле и създава между 50 и 80 опери, повечето от които не стигат до нас. През ХVІІІ век обаче те покоряват сърцата на публиката не само във Венеция и цяла Италия, а и в Германия, Холандия, Англия.

Създава между 50 и 80 опери, повечето от които не стигат до нас.

Въпреки големия успех Албинони цял живот остава независим композитор и сам се нарича „dilettante veneto” - „венециански аматьор”. Той не обича да общува с „професионалните” композитори, а и те не пращят от желание за това. Изключение прави геният Бах, който пише две фуги по теми от Албинони и дава на учениците си да изучават басовите му партии като упражнения по хармония.

Освен оперите Албинони създава и много инструментални композиции, с които всъщност е известен сега.

Запазени са 99 сонати, 59 концерта и 9 симфонии, издавани, преписвани и изпълнявани в цяла Европа. Приносът му към италианския барок пък е въвеждането на обоя като солов инструмент.

Вижте също Феликс Менделсон и молитвата за музика

Това парче дърво с приказно ясен и всепроникващ звук се оказва особено подходящо да изрази вълненията и тревогите на бароковия човек. В арсенала на Албинони не остават по-назад цигулката, челото и тромпетът, този златист звук, който излиза сякаш от себе си.

Томазо Албинони си живее във Венеция въпреки обиколките из Италия и Европа, обича да е в къщи, отдаден на музиката.

През 1705 г. се залюбва с оперната певица Маргарита Раймонди, женят се в базиликата Сан Марко и имат няколко деца.

Албинони предоставя грижата за семейната фирма на двамата си братя, но получава една трета от печалбата. Това, заедно с приходите от музиката, които не са малки, му дава добър стандарт на живот.

През 1721 г. обаче настъпват тежки времена – фирмата запада, а жена му умира. Томазо остава сам с децата. Той свива разходите, отваря малко училище за пеене и продължава активно да композира.

През 1741 г. пише последната опера – „Алтамене”. 10 години по-късно Томазо Албинони си тръгва от този свят, зареден с музиката, която тук вече няма сили да напише. Умира, както отбелязва лекарят му, от диабет и възпаление на гласните струни.

А всички обои по света, за които композира най-прекрасни концерти, и досега продължават да ги свирят.

Вижте също Музикалната фамилия Щраус, която винаги започва отначало