Най-малко 8000 тона нефтопродукти може да са се озовали в Черно море след повреда на руски танкери близо до Керченския проток, съобщиха еколози от украинския клон на "Грийнпийс". Засега България не е застрашена, твърди София. Това показват и прогнозите за времето, които предвиждат северен вятър.
Ако информацията за такъв обем изтекли продукти се потвърди, това ще е една от най-големите екологични катастрофи в Черно море, причинена от човека, казват от "Грийнпийс".
В неделя, 15 декември, един руски танкер се разцепи, а друг пострада близо до Керченския проток в Черно море. Във вторник стана ясно, че има и трети застрашен танкер. Причина за всичко това е бурята, в която са се озовали плавателните съдове. Предполага се, че има и голяма човешка грешка.
Защо пострадаха танкерите
"[Екипажите] не са спазили протокола, създаден още преди 55 години, затова сега ще има печални последици за Черно море", казва капитан първи ранг от запаса на военноморските сили на Украйна Андрей Риженко. "В протокола пише: не плавай в буря, ако вълните са над 2 и половина метра, а силата на вятъра - над 18 метра в секунда. Но те са се впуснали в плаване въпреки това", казва той пред телевизия Current Time (Настоящее время).
Бурята, в която са пострадали танкерите, е била от 7 бала.
Това, че неспазване на правилата е причината за инцидента, е хипотеза, която беше изразена и от други експерти. Руските власти косвено я потвърдиха - в неделя те образуваха две наказателни производства за нарушаване на правилата за безопасност.
Плаването по време на буря е било допълнено и от друг негативен фактор - че водите, в които са се намирали танкерите, са плитки. В този район най-дълбоките места са не повече от 7-8 метра, казва Риженко.
Първите съобщения на Министерството на извънредните ситуации в Москва също са за два танкера, "заседнали в плитчините".
Как мазутът уврежда околната среда
Мазутът е тежка субстанция, която веднага се спуска на дъното, казва Риженко. Там тя се сплъстява, спира достъпа на кислород и с плътна пелена обвива живите организми наоколо. "Ние казваме, че водораслите и рибите започват да "гният". Всъщност те умират", добавя той.
Във вторник, 17 декември за първи път се появиха съобщения за мазут, изхвърлен на руския бряг, и за птици, които не могат да разперят криле или вече са загинали.
Не се очаква "значимо замърсяване" с мазут заради потъналия танкер, се казва в прессъобщение на българското Министерство на околната среда и водите (МОСВ) в понеделник.
Институцията казва още, че "няма риск" разливът "да достигне западната част на Черно море и да застраши българските териториални води и българското крайбрежие".
Риженко свързва овладяването на бедствието с много пари и не е сигурен, че Русия ще иска да ги похарчи, за да овладее разливите. Той напомня и други случаи в историята, в които много държави са губили приходи от туризъм, докато в същото време са били принудени да отделят значителни средства, за да се справят със ситуацията.
"Така беше например в Мексиканския залив", казва той. "Затвориха плажовете, загинаха риби и птици, бяха похарчени много пари".
Кои територии са засегнати
Във вторник Москва призна за разлив на мазут, засягащ "десетки километри" от руския бряг - "между село Весьоловка и станция "Благовешченска" в Анапа". Проверка на картата показва, че разстоянието между двете места по въздух е 42 км. И двете селища са курортни зони.
Брегът между Весьоловка и Анапа е в Руската федерация, в североизточната част на Черно море. Експерти, интервюирани от прокремълските руски канали, до понеделник твърдяха, че вятърът ще духа на юг към бреговете на Турция. В действителност вятърът беше северен и замърсяването още във вторник достигна Керченския проток, който свързва Черно и Азовско море.
Жители на село Волна, което е до самия проток, публикуваха видеа с умиращи птици, покрити с пелена от мазут.
Покрай тези публикации се разбра, че замърсяването на руския бряг е от най-малко 55 км по въздух, че засега то се развива на североизток и че засега неговата най-южна точка са плажовете на Анапа.
Още преди разливът да достигне брега, "Грийнпийс" съобщи, че ако това се случи, "замърсяването ще бъде изключително трудно за почистване".
Случвало ли се е по-рано
Всеки от пострадалите танкери е превозвал по най-малко 4000 тона нефтопродукти, смята "Грийнпийс". Организацията напомня, че след подобна катастрофа през 2007 г. в морето са попаднали 1500 тона мазут. В резултат от това цяла година по-късно концентрацията на нефтопродукти в морската вода е била десетки пъти над нормата.
Владимир Сливяк, съпредседател на международната екологична група “Екозащита” смята, че вината е на руските власти, които не е трябвало да допускат остарели съдове да превозват нефтопродукти. Той казва, че танкерите са били на повече от 50 години.
"Могло е да се очаква, че ще се случи такава авария", добавя той.
Риженко казва, че "преди десетилетия" е имало пробойни в тези танкери, което е довело до тяхната реконструкция и модернизация. Той смята, че сцепването на единия кораб сега е станало на мястото на заварките от предишните ремонтни дейности.
По данни на директора на “Грийнпийс” - Украйна Наталия Гозак танкерите са превозвали гориво за руски военни кораби. Все още няма официално потвърждение на тази информация. Изданието “Важни истории” отбелязва, че през последната половин година тези танкери са се движели между Керченския проток и нефтопреработвателните заводи на “Роснефт” на Волга.
Вижте също "Уникалното се оказа под носа ми". Фотографът Михаил Заимов и неговото живо Черно море