Военната пропаганда в руските училища вече е задължителна. Как може да се избегне

Деца от движението "Юнармия" на митинг на първи септември 2022 г. във Владивосток, Русия

Задължителна военна пропаганда. Така започва новата учебна година в Русия. Ако досега "патриотичните" уроци бяха заобиколими, това става все по-трудна работа. Има ли все пак изход?

Паравоенна пропаганда и "уроци по патриотизъм" за ученици, родители и учители. Това ще донесе новата учебна година в Русия.

Нови "Беседи за важните неща" са включени в предмета Начална военна подготовка от задължителната програма.

Учебниците по история включват глави за "специални военни операции", както в Русия наричат войната в Украйна, а "новите региони" - евфемизъм, приет от руските власти за окупираните украински територии - вече са част от контурните карти по география.

Всички тези нововъведения са задължителни - по шест предмета руските училища без изключение преминават към Федералните основни образователни програми.

Казано по-просто, вече няма да е възможно да се саботират "патриотичните уроци", учителите не могат да не проведат този или онзи урок, нито да се отклонят от темата или учебната програма, одобрена от Министерството на образованието на Русия.

Има ли все пак някакъв шанс в тези условия децата да бъдат предпазени от пропагандата? Кой е по-податлив на нея - гимназистите или по-малките ученици? Какво могат да направят родителите и учителите, които не са съгласни с милитаризирането на детството и възхвалата на войната?

Рускоезичната телевизия на Радио Свобода "Настоящее время" попита учител и психолог.

Критичното мислене в гимназията и средното училище

Даниел Кен, ръководител на обществената организация Алианс на учителите, каза, че пропагандата има по-слабо въздействие върху учениците в гимназията. Те могат да потърсят алтернативни източници на информация, докато учениците от 5 до 9 клас са по-застрашени.

"Ясно е, че когато някои по-съвременни събития, политически и идеологически оцветени, се дават в по-млада възраст, когато по обективни причини има по-малка способност за критична оценка на информацията, става дума за политическа задача", каза той.

Можем да научим детето да мисли критично, нещо повече - трябва да го правим
Даниел Кен, учител

По думите му в средното училище вече е възможно детето да анализира събитията, за да може да си състави мнение за твърдения, чути в училище.

"Можем да научим детето да мисли критично, нещо повече - трябва да го правим. Това ще му помогне не само да се противопостави на пропагандата, но и на много неща в живота", каза той.

Невъзможно е да се определи доколко децата на възраст от 10 до 15 години действително са повлияни от държавната пропаганда.

"Изпратиха ни аудиозапис, направен по време на уроци, в 8 или 9 клас, когато учителят говори някакви глупости. И се чува от смеха, от някои кратки реплики в класа каква атмосфера има, че всички разбират какви глупости са това", каза той.

Но като цяло не може да се оцени на какъв процент от децата влияе пропагандата.

Вижте също "Пренаписват и миналото, и настоящето". Какво разказват новите руски учебници по история

В същото време острият натиск от родители и гледната точка, противоречаща на официалната държавна политика, могат да навредят на детето, казва психологът Анастасия Рубцова.

Проблемът е сблъсъкът с образованието като система, която адаптира детето към обществото. Ако родителите говорят неща, които са в разрез с официалната доктрина, за детето става много трудно.

"Как ще издържи изпитите? Какво ще каже на учителите? То рискува да се окаже в положението на изгнаник. Рискува да попадне в ситуация на дезадаптация", каза психологът.

Важно е истината да допълва, не да противоречи на действителността
Анастасия Рубцова, психолог

"Не казвам, че трябва просто да скръстим ръце (...). Но трябва да разберем, че когато се опитваме да "втълпим" на детето поредната истина, тя трябва по някакъв начин да допълва реалността, която съществува около него", добавя тя.

По думите ѝ е важно истината да допълва, не да противоречи на действителността.

На 7 - 9 години няма как да се противопоставиш

В учебниците за началното училище все още няма уроци за войната. Но кампаниите за събиране на подаръци за "бойците от специалните операции" и пощенските картички до фронта присъстват в живота на учениците от предучилищна възраст и началното училище.

Според Даниел Кен подобна пропаганда е много по-успешна от преките разкази за войната.

"Пропагандата в училищата е по-успешна в по-малките класове. Децата са включени в други форми на пряка подкрепа за войната: събиране на колети, писане на писма и т.н.", каза той.

Невротизиращо за децата е ако има сблъсък на родителското говорене с това на любимия учител, смята Кен.

Това е възрастта, в която родителят е голям авторитет, но училището също е авторитет.

"Ако се опитате да втълпите на едно малко дете две противоречащи си истини едновременно, ще получите шизофрения", каза Анастасия Рубцова.

Вижте също "От глупост". Училища заведоха деца на викторина с елементи на пропаганда и с Митрофанова

Освен това на тази възраст детето разказва в училище това, което родителите му казват вкъщи. И в крайна сметка родителите се оказват в риск от наказателно или административно преследване.

Как да се сведе до минимум контактът със системата

Анастасия Рубцова смята, че най-добрият начин за предпазване от училищната пропаганда е да се сведе до минимум контакта със системата.

"Децата не обичат много учебниците, децата обичат всякакви извънкласни дейности, така че винаги има възможност да се изберат клубове, спортни секции, групи по интереси - места, които са по-съвместими с родителските ценности", каза тя.

Миналата учебна година, когато в училищата беше въведено "Говорим за това, което е важно", Алиансът на учителите н Русия разпространи образец на декларация за родителите, които да освободят децата от тези беседи.

Но при новите задължителни учебници, "защитени" от задължителния характер на учебните програми, писането на декларация няма да помогне.

Даниел Кен подсказва законова възможност да се избегнат пропагандните уроци. Тя съществува в закона за образованието, според който родителят може да избере смесена форма на обучение - дневна и семейна.

Според закона независимо от причините родителите имат право да съгласуват с училището т.нар. индивидуален образователен план.

"Можете просто да разгледате уроците, които не искате детето ви да посещава, и да се споразумеете в този план детето да изучава такива теми по такива предмети в рамките на семейната форма на обучение", каза той.

Възможно е обаче училищата да се противопоставят. Алиансът на учителите ще предложи формуляр за родителите и ще види по обратната връзка дали той работи,.

Психологът Анастасия Рубцова смята, че промените няма да останат задълго в училищата.

"През тази учебна година трябва да се адаптираме към една реалност, през следващата учебна година съм сигурна, че реалността ще бъде различна и ще трябва отново да се адаптираме към нея", каза тя.

Вижте също "Те какво, не им пука, че убиват хора ли?" Как млади руснаци спасяват родителите си от пропагандата