Влизате в България от Турция с автомобил. Преди паспортната проверка сте длъжни да преминете през профилактична дезинфекция на превозното средство.
Тази мярка е отново въведена от Българската агенция за безопасност на храните (БАБХ) през юли миналата година, за да се предотврати преносът на опасни за животните вируси.
След напръскването трябва да заплатите за услугата на БАБХ. Можете да го направите с карта или в брой. Струва седем лева. Дотук всичко изглежда наред.
След като платите, служителят на гишето попълва на ръка номера на автомобила на хартиена бележка и ви подава копие. От нея става ясно, че само четири от седемте лева са за дезинфекцията и постъпват по сметката на Областната дирекция по безопасност на храните - Хасково (ОДБХ-Хасково). Останалите три лева са такса към обслужващата банка - “Инвестбанк” АД.
Това са бележките, които шофьорът получава, след като плати за дезинфекцията с карта.
Тук се появява проблем. Ако за обработването на плащания в брой на държавни такси няма изрични правила, при плащания на ПОС-терминал има - ако са дължими банкови такси, те не се плащат от гражданите.
От БАБХ казват, че банката е избрана според правилата за това по закон, но не могат да влияят върху таксите, които тя определя.
От позиция на "Инвестбанк" се разбира, че таксата е съобразена с бързината и непрекъсваемостта на плащанията, които осигурява, за да функционира граничният пункт без проблем.
Само че част от таксите са на ръба на закона без обяснение, а от тях банката печели милиони.
Четири милиона лева на година
Граничният пункт “Капитан Андреево” вече е най-големият сухопътен пункт в Европейския съюз като брой обработени товарни автомобили по данни на МВР. Това е външна граница както на ЕС, така и на Шенгенското пространство.
Това означава, че на пункта може да е последната гранична проверка и дезинфекция на камиони и леки коли, чиято крайна дестинация може да е на другия край на Европа.
ГКПП "Капитан Андреево" е един от най-натоварените гранични пунктове в Европа.
Около 75 000 леки коли и 40 000 товарни автомобила влизат в страната средно на месец през ГКПП “Капитан Андреево” - по данни МВР, предоставени на Свободна Европа. Общо това са над 110 000 превозни средства на месец или около 1 милион и 400 хиляди на година. Банковата такса от три лева за заплащане на дезинфекцията е задължителна за всеки един от тях. Това означава приход над 4 милиона лева за година за обслужващата банка.
Според Закона за ограничаване на плащанията в брой при картови плащания към бюджетни институции, каквато е БАБХ, “физическите и юридическите лица не заплащат банкови комисионни и такси”. Това гласи член 4, ал. 6 от закона, който е в сила от 2023 г. Тоест - отпреди задължителната дезинфекция да се завърне през 2024 г.
Така излиза, че банковата такса от 3 лв. при плащане с карта, която се начислява на шофьорите към държавната услуга, противоречи на закона. Няма данни каква част от плащанията са с карта и каква - в брой.
Сводобна Европа попита БАБХ има ли причина, според която БАБХ и/или териториалната ѝ дирекция в Хасково да са изключение от Закона за ограничаване на плащанията в брой и ако да - каква е тя. Отговор по същество нямаше - само ново припомняне, че "БАБХ не е компетентна относно определянето на банковите такси" и те се определят "съгласно банковото законодателство".
Вижте също Държавата не може да открие къде са 32 млн. лв. кеш от “Златната локва”За какво всъщност плащаме на границата
Анализ на Центъра за оценка на риска по хранителната верига (ЦОРХВ) е сигнализирал за "неблагоприятна епизоотична обстановка в Турция" по отношение на заразни болести по животните, казват от БАБХ по повод възстановяването на задължителната дезинфекция на границата с Турция.
“Според оценката съществува реален риск от пренос на опасни вируси до България”, сред които „Шап“, „Шарка по овцете и козите“, „Чума по дребните преживни животни“, „Син език“, „Бруцелоза по говедата“, „Бруцелоза по овцете и козите“, „Африканска чума по свинете“ и други", съобщиха още от агенцията.
Затова на 15 юли 2024 г. БАБХ възобновява профилактичната дезинфекция на всички превозни средства. Таксата от 4 лв. за услугата се определя от държавата.
Пътнически автобус преминава през дезинфекцията на границата с Турция през юни 2022 г.
БАБХ каза на въпроси на Свободна Европа, че “Инвестбанк” АД е избрана за обслужваща банка в съответствие със закона, но агенцията не определя банковите такси и няма “каквато и да била компетентност” да ги контролира.
От “Инвестбанк” казаха, че са започнали обслужването през юни 2024 г., както и че са преминали официална процедура, за да предоставят тази услуга.
На въпроса какво налага такса от 3 лева за плащане с карта, от банката отговориха, че предоставят "денонощна обработка на плащанията" към БАБХ и гарантират "безпроблемното преминаване" на превозните средства.
“За изпълнението на тази дейност банката разполага с голям екип от обучени професионалисти, съвременен софтуер и пълна техническа обезпеченост на обектите". Това включва резервна интернет връзка и заместващи ПОС терминали, "така че работата и преминаването на превозните средства да не бъдат възпрепятствани”, написа Елена Русимова, главен мениджър в Дирекция “Маркетинг, реклама, продажби и PR”.
Председател на надзорния съвет и мажоритарен акционер в „Инвестбанк“ АД е Петя Славова. Публикации от края на 90-те години в Капитал свързват името на Славова с кадрови офицери от бившите комунистически тайни служби, които са се преквалифицирали в банкери.
"Инвестбанк" е разследвана през 2019 г. по случай с пране на пари от Венецуела. Името ѝ е замесено и в случай с изчезване на пари по депозит.
“Златната локва”
Това не е първият път, когато големи приходи от дезинфекцията на ГКПП “Капитан Андреево” отиват при частно дружество. През 2019 г. журналистическото разследване "Златната локва" на Генка Шикерова и Антикорупционния фонд показа, че фирмата “Пи. Еф. Си.” е спечелила 27 млн. лв. за пет години от извършване на самата дезинфекция на границата.
Вижте също "Пет хиляди лева на час". Защо избухна война за границатаКогато договорът за дезинфекция между държата и “Пи. Еф. Си.” изтече през март 2023 г., тогавашният министър на земеделието Явор Гечев каза, че държавата ще си върне контрола върху дейността като направи специална фирма за това.
Такава не беше създадена. Вместо това дезинфекцията на превозни средства, влизащи в България от Турция, беше изцяло прекратена.
Тогава БАБХ съобщи, че епизоотичната обстановка в Турция e "значително подобрена" и опасността от пренос на особено опасни болести е "значително намалена".
Сега дезинфекцията отново е задължителна, но освен държавна такса, се дължи и такса за банка.