"Спешно". Прокуратурата и здравното министерство проверяват "енергийните напитки за шмъркане"

Prosecution, prosecutor's office

Софийската районна прокуратура (СРП) се самосезира заради рекламата на изпълнителката Диона, която популяризира т.нар. „енергиен сниф“ - енергийна напитка за шмъркане.

В сряда рекламата предизвика критики в социалните мрежи заради приликата на продукта с начина на консумация на наркотично вещество.

Междувременно и служебната здравна министърка Галя Кондева разпореди Регионалните здравни инспекции (РЗИ) "спешно" да проверят „енергийните снифове“ съвместно с Комисията за защита на потребителите (КЗП), а КЗП наложи 30 хиляди лева глоба на фирмата, рекламирана от Диона.

Вижте също "Децата ни шмъркат боклуци". Какво е "енергиен сниф", чиято реклама предизвика възмущение

Проверката на прокуратурата трябва да покаже дали има извършено престъпление срещу здравето.

Проверките на РЗИ пък ще се правят в магазини, за които има информация, че предлагат „енергийни снифове“.

Здравното министерство е направило и списък с места за дистанционна продажба на подобни продукти, които също ще бъдат проверени.

Дотук се стигна, след като ден по-рано активистката Юлия Георгиева от "Розовата къща", която се занимава с помощ за наркозависими, предупреди, че в социалните мрежи се рекламират продукти, които по начина си на консумация приличат на наркотици.

Затова и Георгиева предупреди, че става дума за "пропагандиране на употребата" на наркотични вещества.

В конкретната реклама попфолк певицата Диона представя "енергийна напитка за шмъркане", която се консумира през носа, точно както и кокаинът. В краткия видео клип изпълнителката чертае линии с бял прах върху екрана на телефона си, а паралелите с шмъркането на наркотични вещества са явни.

На сайтовете си много от тези продукти са рекламирани като спомагащи за учене, при изпити и не е ясно дали има някакви ограничения при продажбата сред деца.

Публикацията на Георгиева предизвика вълна от реакции, включително и на политици. От ПП-ДБ съобщиха, че са изпратили въпроси до няколко институции включително МВР, БАБХ и здравното министерство за разпространението и контрола върху подобни продукти на пазара.

Вижте също Невидимият проблем. Как хората спасиха "Розовата къща", която се грижи за наркозависими