В един ветровит следобед през март двама мъже отварят хангар от времето на СССР. Бронираната му врата тежи 33 тона и се движи по стоманена релса, леко наклонена надолу. Мъжете се борят с гравитацията, за да я забавят.
Вътре в огромната пещера, устойчива на взривове, светлината разкрива множество самолети.
Двама хоби пилоти отварят хангар за произведени в СССР самолети в базата „Миловице“ в близост до Прага.
Бронираният самолетен хангар днес е част от любителския аероклуб „Миловице“. Той е превърнал в свой дом изоставена съветска военновъздушна база на 40 км североизточно от чешката столица Прага.
Част от самолетите в хангара от времето на СССР, март 2025 г.
Днес в тази база, някога предназначена за съветски изтребители, се съхраняват малки спортни самолети - и то в едни от най-сигурните условия в Европа.
Този надпис на руски език в съветския хангар в „Миловице“ призовава техниците на самолети да бъдат внимателни.
Военното съоръжение на това място отначало работи като казарма и тренировъчен полигон за австрийската армия през 1904 г. По-късно е използвано от чехословашките, а след това и от окупационните нацистки сили по време на Втората световна война.
Чехословашки военнослужещи на обучение в „Миловице“ през 1938 г.
След съветската инвазия в Чехословакия през 1968 г. окупационните съветски сили оборудват базата с бронирани хангари и друга готова за война инфраструктура.
Военен оркестър свири пред военновъздушната база през февруари 1990 г.
Близо до военновъздушната база е изграден град със същото име, предназначен за десетки хиляди съветски войници и техните семейства. Директен влак, който минава всекидневно, свързва Миловице с Москва.
Съветски войници във военната база „Миловице“ през февруари 1990 г.
„Те бяха като държава в държавата“, разказва пред Радио Свободна Европа Томаш Носек, председател на аероклуба в Миловице.
По думите му единствените значителни следи от съветското военно присъствие на това място са „осемте хангара, които използваме в момента“, и подсилената писта.
Хангари в изоставената база „Миловице“
Носек казва, че бронираните врати на хангарите са „много непрактични“ за хоби пилотите и клубът е подменил няколко от тях с по-леки.
„Засега сме сменили вратите на пет от осемте хангара“, казва Носек, но бързо добавя, че „единият [хангар] е обявен за паметник на културата, така че там нищо няма да се промени“.
Съветски паметник в Миловице през февруари 1990 г.
Съветските войски започват да се изтеглят от базата в Миловице през февруари 1990 г. на фона на рухването на комунистическите режими в Европа. До юни 1991 г. си тръгва и последният войник.
Член на аероклуба в Миловице показва части от съветски изтребител, който според него е бил унищожен с експлозиви при изтеглянето на съветските войски преди 35 години.
След напускането на съветските войски местните жители откриват останки от унищожени самолети и други отломки. От 1991 г. насам на територията на бившата съветска база са открити няколко невзривени боеприпаса.
Рушаща се сграда в бившата военновъздушна база „Миловице“
След изтеглянето на съветските войски се появяват няколко плана за съживяване на района. Успешно е създаден резерват за диви животни в залесена му част, където сега се разхождат бизони и диви коне.
Пилот се насочва към пистата във военновъздушната база „Миловице“, март 2025 г.
Но до този момент само аероклубът „Миловице“ е успял да вдъхне нов живот на военната инфраструктура, оставена от съветските войски.
Томаш Носек и неговият самолет
„Това е идеалното място за нас“, казва Носек в укрепения хангар, където самолетът му очаква следващия си полет.
Как изглеждаха отвътре руските военни бази в Сирия