През август 1999 г. в София е взривен мавзолеят, в който в продължение на повече от 40 г. е изложено тялото на лидера на комунистическата партия в България Георги Димитров. Решението за премахването му е на правителството на Иван Костов. Години наред то предизвиква разделение в обществото по въпроса дали е било правилно.
В началото на декември 2023 г. в София беше демонтиран друг символ – Паметникът на съветската армия. Решението за преместването на този монумент е взето още в началото на 90-те години, но през следващите десетилетия то така и не е изпълнено. Демонтирането на съветския паметник предизвика протести и политическо недоволство от проруските формации в България.
Пропаганда, култ или част от историческата памет. Какво са социалистическите паметници? За това разговаряхме в Студио България на Свободна Европа с председателя на Държавна агенция „Архиви“ доц. Михаил Груев.
Най-важното от интервюто
- "[Мавзолеят] беше обект номер едно в плана за стратегическа отбрана Република България. Това означава, че при военен конфликт, при извънредни събития, опазването на сградата и на мумията, е задача от първостепенно значение".
- "Защитниците на Паметника [на съветската армия] акцентират върху освободителната мисия на Червената армия от нацизма, но удобно изпускат факта, че тази армия всъщност забравя да си тръгне от половин Европа в следващите 45 години, какъвто беше и българският случай".
- "Личи, че в тези скулптури има майсторство. Не са просто скицирани анонимни образи. Индивидуализирани са. Личи си, че в тях е вложен труд. Вложено е и художествено майсторство. Това е още едно доказателство, че паметникът действително следва да бъде запазен".
- "Трябва да гледаме на цялата тази скулптурна композиция като на един веществен извор на една мъртва вече политическа система. И именно като такъв, нейното място е в музея".
- "Паметникът не е отливан на място. Изцяло са отливани скулптурните пана отстрани. Горната част е монтирана на части".
Култът към мумията
Мавзолеят, изграден в София, за да се положи балсамираната мумия на Георги Димитров, беше взривен през 1999 г. Тялото на Димитров е кремирано и погребано през 1990 г. Култът към вожда и мавзолея бяха основните символи на комунистическата пропаганда в България. Решението за събарянето на мавзолея не се приема еднозначно. Физическото му разрушаване не става нито лесно, нито от първия път. Обектът е изграден да издържи на ядрен удар. „Част от проблема е, че управляващите тогава късно откриха архивите като източник на информация как е построена сградата. Едва при третия опит сградата беше взривена и то благодарение на информацията, която тогавашното Министерство на регионалното развитие взе от архивите“, каза доц. Груев.
Документацията по изграждане на мавзолея се пази в архива. „Това беше обект номер едно в плана за стратегическа отбрана в плана на Република България. Това означава, че при военен конфликт, при извънредни събития, опазването на сградата и на мумията е задача от първостепенно значение“, каза доц. Груев.
Под сградата на мавзолея има пункт за управление, телефон за директна връзка с Москва и всички ресурси сградата да бъде използвана временно като команден пункт в случай на военен конфликт.
Вижте също Асансьор под жълтите плочки. Как мавзолеят изчезна от очите ни, но остана непокътнат отвътреПаметникът на Съветската армия
Идеята за изграждането на Паметника на Съветската армия възниква почти веднага след установяването на комунистическия режим в България. Замисълът е бил да се увековечи паметта на загиналите за освобождението на България.
По думите на доц. Груев въпросът от кое освобождение е интересен, „защото автоматично възниква въпросът: всъщност за възпоменание на загиналите българи в заключителната фаза на Втората световна война ли става дума“. Над 12 хил. българи са убити на територията някогашна Югославия, Унгария и Източна Австрия.
При реализацията на монумента за „това нещо така и не става дума“, каза доц. Груев. Според него „това е пропуск в целия идеологически разказ“.
Доц. Груев каза, че в цялата композиция „българите не са в ролята на съвоюващи, по някакъв начин, с Червената армия, а са представени в една доста неудобна, да не кажа и унизителна роля, само на посрещачи и тържествуващо-ликуващи от пристигането на Червената армия в България“.
Според доц. Груев генералното послание на паметника „не е увековечаването на паметта на загиналите, а е един паметник на тържеството на Червената армия над България и останалата част от Източна Европа, която остава разделена с Желязна завеса“.
Вижте също Радев, Нинова, Захарова. Различни хора бранят съветския паметник с едни и същи думиПо думите на председателя на агенция "Архиви" „личи, че в тези скулптури има майсторство. Не са просто скицирани анонимни образи. Индивидуализирани са. Личи си, че в тях е вложен труд. Вложено е и художествено майсторство. Това е още едно доказателство, че паметникът действително следва да бъде запазен“. По думите му обаче запазването му не трябва да става „като култово място, а като изследователски обект от гледна точка на изкуствознанието, на културологията, на науката въобще“.
Според документацията, свързана с изграждането на монумента, паметникът не е отливан на място. Горната част е монтирана на части. „Документацията беше подробно проучвана преди около две години, специално от община „Средец“. След това от Столичната община“, каза доц. Груев.
Според него монументът трябва да бъде преместен в музей.
„Защитниците на паметника акцентират върху освободителната мисия на Червената армия от нацизма, но удобно изпускат факта, че тази армия всъщност забравя да си тръгне от половин Европа в следващите 45 години, какъвто беше и българският случай“, каза доц. Груев.
Вижте също Парче по парче. Защо е толкова дълго сбогуването със съветския паметник