Нов старт на пътен ремонт в София и нов протест. С демонстрация и затворено за кратко кръстовище граждани посрещнаха кмета на столицата Васил Терзиев, който даде началото на 8-месечен ремонт по разширението на ул. "Опълченска". Целта - според местната власт - е улицата да поема трафика от задръстванията в центъра.
Според живеещите в района обаче трафикът по улицата и сега върви нормално, градският транспорт се движи без закъснение и няма нужда от разширяване и ремонт.
Те са недоволни, че ще бъдат изсечени големите дървета по източната страна на улицата. Те пазят сянка на жилищните блокове и ограничават шума от трафика. Предвидено е премахването на 39 дървета и засаждането на 103 нови.
Става въпрос за асфалтиране на зелени площи със стари дърветаВера Стаевска
"Още коли в района само ще добавят към вече мръсния въздух. Става въпрос за асфалтиране на зелени площи със стари дървета, само за да се добави още трафик, който ние не искаме", каза пред Свободна Европа една от организаторките на протеста - Вера Стаевска, .ръководител на инициативата "Зелени закони".
Сред недоволните бяха и политическият активист и природозащитник Тома Белев и бившият министър на околната среда Борислав Сандов. В знак на протест срещу сечта живеещи в квартала и природозащитници блокираха за час кръстовището на ул. "Опълченска" и бул."Тодор Александров" в сряда.
Гражданите имат и други притеснения - за сеч и нерегламентирани дейности в парка "Свети Никола".
Какво предвижда ремонтът
В четвъртък започна първият етап от ремонта на "Опълченска" - в отсечката между бул."Тодор Александров" и бул."Сливница", която е дълга 750 м.
Сега има четири ленти, а разширението е за още по една бус лента в двете посоки. Ще бъде извършена подмяна на канализацията, електроинсталациите, трамвайните релси по "Опълченска" и "Пиротска" и цялостната инфраструктура.
Каква е целта му
Целта на разширението на "Опълченска" е тя да стане част от обходния ринг около центъра. Улицата е от първия градски ринг, който е около историческия център на София. По него са инсталирани камери за засичане на колите при влизане в нискоемисионните зони.
Именно тези камери ще се използват и за направляване на трафика, когато центърът е задръстен от коли. Тогава трафикът ще се отклонява по този първи градски ринг, каза зам.-кметът по транспорта Иван Павлов.
"След разширението ще има две бус ленти, което ще отпуши изключително много градския транспорт, който в момента се забавя, така че може да се постигне около 20% увеличение на скоростта в тази отсечка", добави той.
Чий е проектът
Проектът е от 2012 г., когато кмет на София беше Йорданка Фандъкова от ГЕРБ. Той е преминал през всички нива на съгласуване през миналия мандат в Столичния общински съвет, а общественото му обсъждане преди години е проведено така, че никой не е разбрал за него.
"Защо колегите, които са управлявали миналия мандат, не са направили обществено обсъждане, или са го направили "на тъмно", това аз не мога да ви кажа, можете да ги питате тях", добави зам.-кметът по финанси Иван Василев.
Той каза, че инфраструктурният обект, за който "дълги години е работено", е включен и в Капиталовата програма за 2024 г.
Договорът с изпълнителя - "Трейс груп" - е сключен през 2023 г. и вече няма как да се правят обществени обсъждания, както и корекции по проекта, каза Василев.
Разширението на "Опълченска" започна през 2001 г. в отсечката от "Руски паметник" до бул."Стамболийски". Продължи през 2009 г. с още 100 м до бул."Тодор Александров". През 2013 г. Столичната община каза, че ще продължи разширението до "Сливница", но не направи нищо, припомня "Дневник". Това се случва сега, 11 години по-късно.
Какво става с къщата на Дънов и Димитров
Забавянето може би е било заради деликатния проблем, че в този участък от улицата се намира стара едноетажна къща, където в различни жилища са живели Петър Дънов и Георги Димитров, предполага "Дневник". Дънов е теологът и духовен учител, а Димитров - български и съветски политик, ръководител на Българската комунистическа партия и председател на Коминтерна.
Къщата е точно до тротоара и за разширяване на уличното платно би трябвало да бъде отчуждена и съборена. Или преместена.
В момента строителна бригада обновява къщата. Ремонтът се финансирал с дарителска кампания сред симпатизанти на учителя Дънов, казва пред "Дневник" един от инициаторите - Асен Асенов.
Всички паметници на културата по протежение на участъка се запазват
"Всички паметници на културата по протежение на участъка се запазват, включително къщата на Георги Димитров. Проектът е съгласуван с Националния институт за недвижимото културно наследство (НИНКН)", отговарят от Столичната община на въпрос на "Дневник".
Какво става с парка "Св. Никола"
Градските власти казват, че няма да бъдат сечени дървета в близкия парк "Св. Никола" при църквата Св. Николай Софийски (на кръстовището на "Пиротска" и "Опълченска").
Предвидените за изсичане 39 дървета са на срещуположния тротоар на "Опълченска". В края на ремонта там, но по-близо до сградите, ще бъдат засадени 50 фиданки, а още 53 дръвчета - компенсаторно в района на ремонта.
"Улицата ще бъде по-зелена след ремонта", каза Иван Василев. Той добави, че се търси решение след разговори с граждани какви по-големи дървета да бъдат посадени, така че да могат да пазят и сянка на близките блокове.
"Градината "Св. Никола" е обявена за паметник на градинско-парковото изкуство от 1988 г.", каза Тома Белев. Според него все пак ще бъдат изсечени дървета от нея въпреки статута ѝ.
Има ли съмнения за нередности
В плана на проекта има заложени плащания за сеч на несъществуващи дървета, каза председателят на "Зелено движение" Тома Белев.
В единия случай, където дърво изобщо няма, е предвидено да се платят 270 лв., а в другия, където ще се подрязва едва прокарала фиданка, сумата е 200 лв. Друго съвсем младо дърво с малка корона ще бъде подрязано срещу 197 лв. На някои от предвидените за премахване дървета наскоро е правено подрязване, за което също е платено.
Уличните дървета, съгласно Закона за устройство на територията, са публична общинска собственост, каза Белев. Такава собственост може да се унищожава, разпорежда или превръща в частна общинска собственост само с решение на общинския съвет.
Условието обаче е ако собствеността е загубила значението си като публична общинска - например да е изчезнала улицата или живеещите на нея. Такива основания няма и решението на миналия общински съвет е незаконно, според Белев.
Как се променя движението и градският транспорт
Столичната община представи и промените в движението на градския транспорт в района на ремонта. Първият му етап ще приключи до 14 септември, дотогава се въвежда и временната организация на движението. Забранява се влизането на коли
- през моста на кръстовището на бул. "Сливница" и ул. "Опълченска";
- по източното пътно платно на ул. "Опълченска" между ул. "Цар Симеон" и бул. "Сливница".
Движението в участъка ще се извършва двупосочно в западното пътно платно на ул. "Опълченска" .
Променят и маршрутите на тролеите от линия 1, 5, 7
и 11 и автобусите от линии 60, 74 , 77, 82 и 86 в участъка.
Тролей № 1 ще се движи от ж.к. "Левски Г" до
кръстовището на бул. "Патриарх Евтимий" и бул. "Прага" (връщане по бул. "Ген. Скобелев" и бул. "Васил Левски") и наляво по бул. "Прага" по маршрута на тролей № 9 до ж.к. Борово двупосочно.
Тролей № 5 в посока център ще се движи от "УМБАЛ Св. Анна" до пл. "Руски паметник", обратен завой на площада и до УМБАЛ
"Св. Анна".
Тролей № 7 ще се движи от ж.к. "Люлин 3" до кръстовището на бул. "Сливница" и ул. "Опълченска", направо по бул. "Сливница", площад "Сточна гара", надясно по бул. "Васил Левски", бул. "Патриарх Евтимий", наляво по ул. "Проф. Фритьоф
Нансен" и направо по бул. "Черни връх" по маршрута до ж.к. "Гоце Делчев" двупосочно.
Тролей № 11 ще се движи по удължен маршрут до надлез "Надежда"както следва:
В посока надлез "Надежда" - от ж.к. "Дружба 1" до площад "Сточна гара", бул. "Сливница", ул. "Опълченска", ул. "Охрид" и по ул. "Подполковник Калитин" до крайна спирка с код 1881 "Ул. Вишовград";
В посока ж.к. "Дружба 1": от спирка с код 2116 "Надлез Надежда" - начална по ул. "Скопие", по локалното пътно платно на бул. "Княгиня Мария Луиза", бул. "Ген. Столетов", ул. "Димитър Петков", бул. "Сливница", площад "Сточна гара", бул. "Васил Левски" и по маршрута до ж.к. "Дружба 1".
Автобус № 60 в посока ж.к. Овча купел ще се движи от спирка с код 2829 "Бул. Княгиня Мария Луиза" направо по централното пътно платно на бул. "Княгиня Мария Луиза", обратен завой на надлез "Надежда", централно пътно платно на бул. "Княгиня Мария Луиза", бул. "Христо Ботев", бул. "Тодор Александров", ул. "Одрин" и по маршрута до ж.к. "Овча купел" 2. В посока Централна гара маршрутът не се променя.
Автобус № 74 ще се движи по следния маршрут:
В посока Централна гара: от ж.к. "Гоце Делчев" до кръстовище ул. "Опълченска" - бул. "Сливница", бул. "Сливница", бул. "Христо Ботев", наляво по централното пътно платно на бул. "Княгиня Мария Луиза", обратен завой на надлез "Надежда" и по централното пътно платно на бул. "Княгиня Мария Луиза" до спирка с код 2830 "Бул. Княгиня Мария Луиза", която ще бъде крайна и начална.
В посока ж.к. "Гоце Делчев": автобусите ще се движат от спирка с код 2830 до кръстовище бул. "Христо Ботев" - бул. "Сливница", бул. "Христо Ботев", бул. "Тодор Александров" ,бул. "Ген. Скобелев" и по маршрута до ж.к. "Гоце Делчев".
Автобуси № 77 и 82 ще се движат:
В посока Централна гара: от ж.к. "Западен парк" и ж.к. "Люлин 5" по маршрутите до спирка с код 2079 "Ул. Опълченска" на бул. "Княгиня Мария Луиза";
В посока ж.к. "Западен парк" и ж.к. "Люлин 5": от спирка с код 2079 "Ул. Опълченска" направо по централното пътно платно на бул. "Княгиня Мария Луиза", обратен завой на бул. "Княгиня Мария Луиза" пред централна автогара, по централното пътно платно на бул. "Княгиня Мария Луиза" и от надлез Надежда по
маршрутите.
Автобус № 86 в посока "Малашевци" ще се движи от ж.к. "Свобода" по маршрута до кръстовище бул. Княгиня Мария Луиза" - ул. Опълченска", бул. "Княгиня Мария Луиза", площад "Лъвов мост", бул. "Сливница" и по маршрута си. В посока ж.к. "Свобода" маршрутът не се променя.
Вижте също Без конкурс. Как ГЕРБ, БСП и ИТН взеха контрола над повече от 3 млрд. лв.