ОЛАФ иска да бъдат върнати 38 милиона евро за жп проект в България

Снимката е илюстративна

38 млн. евро трябва да върне консорциумът, който е участвал в строителството на част от жп магистрала "Тракия". Това е препоръката на Европейската служба за борба с измамите (ОЛАФ), която е работила по случая заедно с Европейската прокуратура в България. Останалите 92 млн. евро по договор няма да бъдат изплатени на компанията.

"Заедно предотвратихме неправомерното харчене на над 92 милиона евро и препоръчахме възстановяването на над 38 милиона евро, пари, които принадлежат на европейските данъкоплатци", коментира Вите Итала, генерален директор на ОЛАФ.

Новината идва, след като на 11 август Евrопейската прокуратура в България съобщи, че консорциумите "Костенец-Септември 2018" и "Евро жп инфраструктура" са заподозрени в злоупотреба с европейски средства.

Консорциумът "Костенец-Септември 2018" строи отсечката между градовете Костенец и Септември. "Евро жп инфраструктура" пък строи жп участъка между Оризово и Михайлово.

По размера на поисканите от ОЛАФ средства става ясно, че в случая вероятно визираната компания е "Костенец-Септември 2018". През 2019 г. тя печели обществена поръчка за 380 млн. лв. (194 млн. евро). От тях 130 млн. евро са осигурени от Европейската изпълнителна агенция за климата, инфраструктурата и околната среда (CINEA).

Именно CINEA е органът, който сега може да предприеме последващи действия по препоръките на ОЛАФ.

При проверката на ОЛАФ е установено, че двама от спечелилите търга участници в консорциума или не са имали технически капацитет за изпълнение на проекта, или са представили неверни данни за финансовите си възожности.

В обединението "Костенец-Септември 2018" участват две чуждестранни фирми - испанската "Контратас Иглесиас АД" и румънската "Аркада Къмпани АД".

Разследване на "Капитал" още от 2020 г. установява, че малко преди сключването на договора испанската фирма фалира. Заличена е и от договора за държавната поръчка.

Приходите на българската фирма, която е и водеща - "Транс Логика", преди конкретната поръчка са под 1 млн. лева годишно. Изключение е само 2017 г.

На 11 август Европейската прокуратура в България съобщи за мащабна операция заради предполагаеми злоупотреби с евросредства и пране на пари. Те са свързани с два проекта за модернизация на железопътната инфраструктура в страната.

И за двата проекта бенефициент на европейско финансиране е държавната Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ). Общата стойност на двата проекта е 315 млн. евро, като над 241 млн. евро от тях са финансиране от ЕС.

Вижте също "Фиктивни парични преводи". Какво знаем за проектите за жп строителство, които екипът на Лаура Кьовеши разследва