Клиентите на мобилните оператори вече няма да плащат допълнителни неустойки, в случай че искат да прекратят договора си предсрочно. Това реши Комисията за защита на потребителите (КЗП) в сряда.
Новината идва, след като в началото на годината синхронизирано увеличение на цените от страна на трите мобилни оператора за трета поредна година предизвика обществено възмущение. Тогава това също беше регулирано чрез клаузи в договорите. Казусът обаче доведе до проверки, а впоследствие бяха наложени и глоби.
Вижте също "Индикации за картел". Как Vivacom, Yettel и A1 едновременно повишиха цените за трета поредна годинаВ съобщението си комисията пише, че има много подадени сигнали за това, че при предсрочно прекратяване на договор операторът изисква не само неустойка в размер на три стандартни такси, но и допълнителни такива.
Например операторът начислява неустойка за предоставените отстъпки от цените на месечните такси или за предоставени отстъпки от цените на устройства, ако те са били закупени на преференциална цена.
По закон телекомите могат да налагат неустойка в максимален размер от три месечни такси. Чрез допълнителните клаузи в договорите обаче телекомите заобикалят това правило и така правят прекратяването на договора още по-скъпо.
"Това са уговорки във вреда на потребителя", пише КЗП, като добавя, че големите неустойки могат да накарат потребителя да се откаже от прекратяване на договора.
За да може това да се спре, са издадени административни актове, с които се забранява операторът да налага всякакъв вид прекомерни пречки на потребителя, ако той поиска да прекрати договора си.
В съобщението си КЗП не уточнява спрямо кои точно мобилни оператори е наложил актовете. Обикновено те влизат в сила от деня на издаването им, освен ако не бъдат атакувани в съда.
Вижте също Сънят на КЗК. Как институциите проспаха ръста на цените на храните