Транспортният министър освободи директорите на "Холдинг БДЖ"

Министърът на транспорта Георги Гвоздейков

Министърът на транспорта Георги Гвоздейков е освободил борда на директорите на "Холдинг БДЖ", съобщи Нова телевизия в неделя. Малко по-късно от министерството потвърдиха и пред БТА.

Новината идва, след като в четвъртък стана ясно, че Европрокуратурата разследва злоупотреби и пране на пари по жп проекти за над 241 млн. евро, финансирани от Европейския съюз (ЕС).

Назначено е ново ръководство на холдинга, начело на което застава инж. Георги Друмев, добавят от телевизията. Той е специалист с дългогодишен опит в областта на железниците, като е заемал различни длъжности от експлоатационната дейност до ръководни позиции.

Доц. д-р инж. икн. Юлия Варадинова е назначена за председателка на Съвета на директорите.

В петък, след като беше разгласена новината за разследването на Европрокуратурата, министър Гвоздейков излезе с позиция в нейна подкрепа. „Незабавно съм разпоредил на НКЖИ (Национална компания "Железопътна инфраструктура") да съдейства изцяло на прокуратурата и се надявам тя да стигне докрай в своето разследване“, каза той.

В рамките на мащабната операция са участвали над 100 служители на МВР и ДАНС, като са били претърсени множество адреси на общо 28 места в областите София, Бургас, Варна, Стара Загора, Смолян и Пазарджик и са задържани двама души.

"Холдинг БДЖ" обединява дъщерните дружества "БДЖ - Пътнически превози" ЕООД и "БДЖ - Товарни превози" ЕООД и още няколко спомагателни фирми.

По-рано в края на юни Министерството на транспорта спря обществени поръчки за покупка на влакове на стойност над 3 млрд лв., изготвени от служебното правителство, и пусна нови поръчки при други условия.

През юни 2021 г. по време на първото служебно правителство на Стефан Янев също беше сменен бордът на директорите на на холдинга. Мотивите на правителството тогава включваха влошени показатели на дружеството спрямо 2020 г., масови закъснения на пътническите влакове, лоша организация на товарните превози, довела до отлив на клиенти, забавена модернизация на локомотивите, нарушения при поръчки на холдинга, както и лоша хигиена във влаковете.

Сутринта в неделя БНР съобщи, че 16 души са пренощували на жп гара Стара Загора, след като влакът, на който е трябвало да се прекачат, не е изчакал този, с който са се придвижвали до Стара Загора.

Вижте също "БДЖ-Товарни превози": договори без обществени поръчки и растящи загуби