Миньорите и енергетиците са готови за преговори. Какви са исканията им

Протестите на работещи в ТЕЦ-овете и въглишните мини започнаха на 29 септември, след като Министерският съвет обяви, че ще изпрати в Брюксел териториалните планове, по които са предвидени няколко млрд. лв. компенсации за последиците от енергийния преход във въглищните региони.

Протестиращите представители на работещите в ТЕЦ-ове и мини, които от петък блокират ключови пътни артерии в цялата страна, излязоха в понеделник с условия, по които да преговарят с правителството.

Това се случи, след като през уикенда два пъти отказаха да се срещнат с управляващите - първо с енергийния министър Румен Радев, а след това и с премиера Николай Денков.

Началото на протестите беше предизвикано от решението на правителството да изпрати на Европейската комисия териториалните планове на страната, свързани с енергийния преход във въглищните региони - Стара Загора, Перник и Кюстендил.

Заради липсата на планове страната вече загуби 96 млн. евро през 2022 г. и рискуваше да загуби още 826 млн. евро през тази година. Под риск са общо над 10 млрд. лв., както и средства по Плана за възстановяване и устойчивост (ПВУ), които са свързани с постигането на целите за климатична неутралност на ЕС до 2050 г.

По време на среща в понеделник, продължила няколко часа, представители на протестиращите и профсъюизите се договориха за шест точки, които определиха като начална рамка за преговори. Те изпратиха условията си до Народното събрание и поискаха среща с представители на шестте парламентарни партии.

По думите им целта е да се постигне договаряне на условия с всички водещи партии, защото в последните години правителствата в страната се сменят често. Според протестиращите по този начин ще бъде гарантирано, че условията им ще бъдат изпълнени.

Вижте също Протестиращите не дойдоха за преговори с Денков. Той поиска съгласие върху "реални факти и прогнози"

Готовността за преговори дойде, след като в неделя Николай Денков представи „входните позиции“, от които кабинетът е готов да преговаря.

Какво точно поискаха протестиращите?

  • Условие 1: Осигуряване на механизъм за капацитет на въглищните централи като критична инфраструктура на енергийната система за страната.

Според протестиращите договарянето на подобно условие означава да се гарантира работата на централите в настоящия им капацитет до 2038 г.

Това е гарантирано с няколко решения на Народното събрание.

В неделя премиерът Денков каза, че основа за разговорите е договарянето на гаранция, че въглищните централи няма да бъдат затваряни до 2038 г.

  • Условие 2: Незабавно изпълнение на решенията на Народното събрание от 31 октомври 2020 г. и 12 януари 2023 г.

Първото решение задължава Министерския съвет да предприеме мерки за „нормалното функциониране на „ТЕЦ Марица изток 2“, независимо от становището на Европейската комисия по този въпрос.

С него се гарантира работата на ТЕЦ-овете, техният капацитет да не бъде ограничаван, както и присъединяване на България към платформата „Въглищни региони в преход“, без да се поема ангажимент за закриване на централи.

Вижте също "Абсолютно безхаберно". Как България рискува да загуби милиарди за въглищните райони

Протестиращите настояват още за отпадане от Плана за възстановяване и устойчивост (ПВУ) на ангажимента на България за намаляване на въглеродните емисии от производство на електроенергия с 40% спрямо 2019 г. Именно това предвижда решението на парламента от януари.

  • Условие 3: Изработване на енергийна стратегия на Република България до 2050 г. със задължително участие на социалните партньори.

Последната приета от парламента енергийна стратегия на България е до 2020 г. През януари 2023 г. служебното правителство на Гълъб Донев прие в Министерския съвет нова стратегия за периода 2023 - 2053 г. В крайна сметка такава не беше приета от парламента.

  • Условие 4: Отлагане на либерализацията на енергийния пазар за битови потребители от януари 2026 г. до достигане на средноевропейски нива на домакинствата в положение на енергийна бедност.

Към днешна дата домакинствата ползват ток на регулирани цени, които се определят на всеки шест месеца от Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР), а не на пазарен принцип.

С приетите на първо четене законови изменения през септември се предвижда от 2026 г. и домакинствата да започнат да купуват ток, чиято цена се формира на свободния пазар. С промени в закона от 2020 г. на свободния пазар електроенергия вече купуват „небитовите“ клиенти - тоест фирмите.

Вижте също България не се е отказала да поиска парите от ЕС за зелен преход на въглищните райони, каза Пеканов

Някои парламентарни партии и част от протестиращите казват, че либерализирането на пазара за домакинствата ще доведе до значително повишаване на сметките. Други пък твърдят точно обратното.

Приемането на подобни законодателни промени е свързано с един от траншовете по ПВУ за България.

  • Условие 5: Прозрачност на процедурите по инвестиционните намерения и включване в териториалните планове на централите, мините и засегнатите общини в съответните региони с техните проекти.

Протестиращите искат от депутатите в териториалните планове да бъдат включени и предложени от тях инвестиционни проекти в регионите. Според част от демонстрантите такива вече са били изпращани на Министерския съвет, но те са били „изхвърлени в кофата“.

  • Условие 6: Категорично отпадане от териториалните планове на предприятие за конверсия на въглищните региони.

Подобен проект за създаване на държавно предприятие беше заложен в ПВУ в края на 2021 г. и беше представен от тогавашния служебен вицепремиер Атанас Пеканов. Тогава дружеството беше представено като възможност за работниците, чийто договори с енергийни и минни дружества са прекратени, да бъдат преназначавани в него.

Според протестиращите обаче създаване на подобно дружество ще доведе до отклоняване на средства, а идеята за функционирането му е непрозрачна.

Вижте също България се отказа от парите от ЕС за зелен преход на въглищните райони и през 2023