Културни войни. Съдбата на църквите в Косово, разказана в снимки

Снимка от 1999 г. на разрушената църква "Света Троица" в Петрич, Косово

През юни 1999 г. сили на КФОР, мироопазващата мисия на НАТО, навлизат в Косово. Това слага край на опустошителната война между сръбските сили и тези на местните етнически албанци, продължила повече от година.

С нея косовските албанци се отделят от Югославия. През 2008 г. Косово обяви независимост.

Жертвите от войната обаче са над 13 000, предимно местни албанци, а разрушените сгради са стотици. Сред тях са и православни църкви и манастири.

Останките от разрушената църква "Света Троица" в Петрич, Косово, заснети през август 2024 г.

Още по време на военния конфликт, но и в 25-те години след края му, религиозните места в Косово се превръщат в обект на "културни войни". В спиралата на насилието сръбските сили унищожават джамии и ислямски сгради, а албанските части разрушават християнски църкви.

Днес някои от повредени християнски обекти са възстановени, докато други са изчезнали напълно. Ето какво разказват за съдбата им снимки, направени през август.

Испански миротворци минават покрай повредена църква в Осоян, Косово, през май 2000 г.

Реставрираната църква в Осоян, снимана през август 2024 г.

Православната църква в Осоян беше един от десетките сръбски културни обекти, които бяха вандализирани или унищожени след 1999 г.. Днес тя е реставрирана.

Църквата "Свети Илия" в Подуевo, близо до Прищина, заснета през март 2004 г., след като стана мишена на антисръбски сблъсъци.

Така изглежда същата църква "Свети Илия" в Подуево през август 2024 г. Тя е реставрирана през 2004 г., след това отново е разрушена през 2006 г., след което отново е реставрирана.

Антисръбските настроения и вандалски атаки срещу сръбски църкви достигнаха своя връх през 2004 г., но оттогава проявите са силно ограничени. Успехът за това се приписва на КФОР.

След събитията от 2004 г. Европейският съюз, Програмата за развитие на ООН и други организации допринесоха за възстановяването на много сръбски православни църкви в Косово.

Сега представител на мироопазващата операция КФОР каза пред Радио Свободна Европа, че от лятото на 2024 г. „ постепенно са предали отговорността за сигурността на религиозните обекти в Косово на косовската полиция“.

Тлеещите останки от църквата "Св. Николай" в Прищина, заснети през март 2004 г.

Говорител на КФОР обаче отбеляза, че мироопазващата група все още поддържа денонощна охрана на сръбския православен манастир в Дечан, който е описван като един от най-застрашените обекти на европейското културно наследство.

Тлеещите останки от църквата "Св. Николай" в Прищина, заснети през март 2004 г.

Вече реставрирана: същата църква "Св. Николай в Прищина", заснета през август 2024 г

Непосредствено след идването на КФОР през 1999 г. някои мироопазващи сили бяха обвинени, че са гледали безучастно отстрани, докато църквите са били мишена на атаки, и не са се намесили.

Британският писател Тим Джуда става свидетел как френските войски на КФОР наблюдават как тълпи плячкосват дома на сръбски свещеник във Вущрин през юни 1999 г. Тогава командир от силите на НАТО казва на Джуда, че заповедите към него са били „да ги остави да плячкосват“.

Същевременно той признава пред журналиста, че според самия него подобни инструкции са „лудост“, но трябва да се съобрази с тях.

Войници от КФОР минават покрай църквата "Св. Георги" в Призрен през март 2004 г., след като е била сериозно повредена. Графитите показват подкрепа за "Армията за освобождение на Косово" (UCK).

Възстановената църква "Св. Георги" през август 2024 г.

Джуда, който прави репортажи от мястото на събитията през по-голямата част от войната в Косово, казва, че атаките срещу църкви там често се тълкуват погрешно като ислямски нападения срещу християнството.

„Религията не е част от този спор, както някои се опитват да твърдят. Това е противопоставяне между албанци срещу сърби – това изобщо не е религиозен въпрос , казва обаче Джуда.

„Когато православните църкви са атакувани и вандализирани, това е, защото те се възприемат като символи на 'сръбството', а не като символи на християнството“, добавя той.

По думите му „когато сърбите нападаха джамии в Косово, това беше, защото ставаше дума конкретно за албанци, не за мюсюлмани изобщо“.

През последните години обаче имаше и изключения, при които някои църкви в Косово бяха вандализирани с ислямистки графити.

Останките от манастира "Св. Архангели" край Призрен след нападението срещу него през март 2004 г. Четири години по-рано един от монасите на отдалечения манастир беше отвлечен и обезглавен.

Реставрираният манастир "Св. Архангели", видян през август 2024 г.

Според КФОР атаките срещу църкви са намалели през последните години, въпреки че и през 2024 г. мироопазващата група е регистрирала някои вандалски прояви.

„Графити бяха изписани по стените на църквата „Света Троица“ [в Печ]“, посочи говорител на КФОР за Радио Свободна Европа за инцидент от май.

Графити са били открити и през март върху останките от православна църква в Дожинице, където са били повредени и надгробни паметници.

Вижте също "Всичко беше пред мен, но войната ме унищожи". 25 години след конфликта в Косово изнасилени жени още се лекуват