Проектът с конституционни промени, внесен през юли от ГЕРБ, “Продължаваме промяната - Демократична България” (ПП-ДБ) и ДПС събра в петък подкрепа от 161 депутати от трите формации. "Против" гласуваха 51 народни представители от опозицията, а въздържали нямаше.
Така предложенията не бяха приети на първо четене, а следващият опит това да се случи ще бъде след най-малко два месеца, но не по-късно от пет месеца, обяви парламентарният председател Росен Желязков.
Очаквано "Възраждане", БСП и "Има такъв народ" (ИТН) не подкрепиха конституционните промени. В рамките на близо 8-часово заседание те техни депутати критикуваха идеите на мнозинството.
По думите на председателката на БСП Корнелия Нинова за пръв път в историята се предлага законопроект с над 50 отрицателни становища на експерти по него.
Тошко Йорданов от ИТН нарече вносителите му от "Демократична България" "юридически скопци", а лидерът на "Възраждане" Костадин Костадинов фокусира изказването си срещу предложението за отпадане на забраната хора с двойно гражданство да заемат висши публични постове.
Вижте също "С кадифени ръкавици да пипат". Конституционната реформа получи критики от всички страни"Ключова характеристика на европейската правова държава е справедливото правосъдие, независим и справедлив съд. Това е една от основните цели на предложението за промени в Конституцията ", каза правосъдният министър Атанас Славов, призовавайки опозицията да дава идеи за корекции, за да бъдат изчистени текстовете.
Славов ще участва в събота на заседание на Венецианската комисия, консултативният орган към Съвета на Европа, на което ще бъде гласувано становище по предложенията за конституционни промени.
Предложенията за промени в основния закон бяха подложени на множество критики по време на близо шестчасовото заседание на парламентарната конституционна комисия във вторник.
Най-сериозно недоволство предизвикаха идеите за ограничаване на възможността на президента да определя сам състав на служебно правителство, разделянето на Висшия съдебен съвет (ВСС) на два отделни органа с премахване на Пленума му, както и част от текстовете за орязване на правомощията на главния прокурор.
Вижте също "В правилната посока". Какво знаем за конституционните промени на ПП-ДБПредложението, свързано с формирането на служебен кабинет, предвижда държавният глава да назначава състава му след консултации с партиите, а за премиер да се избира някой измежду председателите на парламента и Конституционния съд (КС) и управителя на Българската народна банка (БНБ).
Разделянето на ВСС предвижда обособяване на един кадрови орган за съдиите и друг - за прокурорите и следователите, без да има заседания на Пленум със смесен състав от двата органа. Идеята е Съдийският съвет да бъде доминиран от членове, избрани от съдии, за да се гарантира съдийското самоуправление.
В Прокурорския съвет пък се предлага мнозинството да е доминирано от членове, излъчени от парламента, които не са магистрати, за да се гарантира ограничаване на влиянието на главния прокурор над прокурорския кадрови орган.
Най-много критики по тази тема бяха насочени срещу премахването на Пленума на ВСС, както и срещу идеята представителите на парламентарната квота да доминират Прокурорския съвет.
Вижте също Нещо, което политиците редовно забравят. Как самите съдии виждат съдебната реформаРъководството на прокуратурата пък възрази срещу предложението главният прокурор вече да не може да упражнява надзор за законност, както и Върховната административна прокуратура да бъде закрита.
Проектът включва още намаляване на мандатите на председателите на двете върховни съдилища и главния прокурор от 7 на 5 години. Това също беше широко разкритикувано във вторник.
Сред предлаганите конституционни промени е и идеите на ПП-ДБ за ограничаване на кметските мандати и за промяна на националния празник - от 3 март на 24 май. Тези предложения обаче изначално бяха отхвърлени от ГЕРБ и ДПС.
За да бъдат приети, конституционните промени трябва да минат през 3 четения с подкрепа от поне от 180 народни представители. Ако на първо четене бъдат събрани под 180, но над 160 гласа, проектът ще бъде подложен на отново на гласуване след не по-малко от 2 и не по-вече от 5 месеца.
Вижте също Промяната на основния закон. Идва ли озаптяване на две безконтролни власти