Само в рамките на няколко дни и трите мобилни оператора в България – Vivacom, Yettel и A1, обявиха, че ще повишат цени на услугите си. Първите две компании вече обявиха и размера на увеличението, а от A1 се очаква да го направят в следващите дни.
Решението на операторите предизвика недоволство и коментари сред потребители и представители на институции, свързани с най-малко 5 проблема:
- Защо се стига до индексация?
- Защо индексацията се прави и от трите оператора едновременно?
- Как могат да реагират потребителите?
- Как се регулира целият процес?
- Има ли картел на трите мобилни оператора?
За картел се говори, когато два или повече конкуренти на един и същи пазар съгласуват действия за постигане на предимство на пазара. Това може да включва съгласуване на цени, разпределение на определени пазарни сегменти, манипулиране на търгове, общи действия срещу конкуренцията и т.н.
Депутатът от „Продължаваме промяната – Демократична България“ (ПП-ДБ) Ивайло Мирчев написа във Фейсбук, че са необходими законодателни промени, както и промени в регулаторите, защото „от години има индикации за картел при мобилните оператори“.
Според Мартин Димитров от ПП-ДБ фактът, че различните мобилни оператори повишават цените в различен размер и се позовават на различни индикатори показва "провал на регулирането".
За него отговарят поне две институции - Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) и Комисията за защита на потребителите (КЗП).
Омбудсманът Диана Ковачева изпрати писмо до министъра на икономиката и индустрията Богдан Богданов с настояване за анализ за нелоялни практики, за неравноправни договорни условия, както за изясняване на причините, поради които мобилните оператори решават да индексират цените.
Тя оспорва и липсата на възможност потребителите да прекратяват договорите си с мобилните оператори без глоба при индексация на цените, което обаче регулаторите определят като нормална и законна практика.
Година по-рано Ковачева поиска от КЗК да провери дали между мобилните оператори има картел. Няма данни антимонополният орган да е предприел действия, показва справка в регистрите му.
Индексацията на цените се случва за трета поредна година. За 2024 г. увеличаването идва въпреки отстъпките, които държавата направи върху таксата, която операторите плащат за използване на държавните честоти.
Вижте също Сънят на КЗК. Как институциите проспаха ръста на цените на хранитеС колко и защо се увеличават таксите?
Първи за индексация в цените на месечните такси съобщиха от „Vivacom“. Потребителите на оператора ще плащат с 4,7% повече от следващия месец. Това е разликата в годишната инфлация през месец декември 2023 г., спрямо тази през същия месец за 2022 г. Засегнати няма да бъдат потребителите на социални абонаментни планове, планове за хора с увреждания, както и някои фиксирани услуги. От индексацията няма да бъдат засегнати и потребителите, сключили договори през 2024 г.
Още същия ден от A1 също обявиха, че ще повишат цените. Пред БТА от компанията казаха, че индексацията се налага, защото „нашите разходи са сериозно увеличени“, както и че това е „стандартна практика“, която е „предвидена в договорите и съответно приложимите към тях общи условия“.
Засега от А1 не са съобщили колко голямо ще бъде увеличението.
Само няколко дни по-късно третият мобилен оператор – Yettel, съобщи че също увеличава цените на услугите. Увеличението е с 9,5%, т.е. повече от два пъти по-голямо в сравнение с това при Vivacom.
От компанията се позовават на размера на Средногодишния индекс на потребителските цени, обявен от Националния статистически институт (НСИ) към декември 2023 г., който е в размер на 9,5%. Повишаването на цените ще обхване всички планове за мобилни услуги на Yettel, но няма да засегне таксите за телевизия.
Вижте също Зависим "само" докато се назначи. Кога една институция може да стане бухалкаПовишаване за трета поредна година
Индексирането на месечните такси на мобилните оператори в началото на календарната година се случва за трети пореден път. Практиката започна в началото на 2022 г. Тогава, въпреки че повишението на цените и годишната инфлация бяха минимални, трите мобилни оператора решиха едновременно да увеличат цените си.
Yettel, който тогава още не беше сменил собствеността си и компанията се казваше Telenor, повиши цените отново в съотвествие с средногодишния индекс на потребителските цени. Vivacom и A1 опитаха да увеличат цените на база на индексации за двете предишни години, но това беше спряно от Комисията за защита на потребителите (КЗП), а решението ѝ беше потвърдено от съда. В крайна сметка А1 повиши цените спрямо индекса на потребителските цени, а Vivacom ги повиши с фиксирана сума.
По-голямо, но отново по едно и също време, беше увеличението на цените на мобилните услуги в началото на 2023 г. Тогава то предизвика и изслушвания в парламента. Заради последствията от COVID-19 и започналата война на Русия в Украйна ръстът на инфлацията и средногодишният индекс на потребителските цени бяха значително по-високи.
В крайна сметка от Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) заключиха, че щом индексацията е заложена в договорите и на трите оператора, то тя е законна. А потребителите нямат право да прекратяват договорите си предсрочно без неустойки, въпреки че са ги подписали при различни цени и условия.
От КЗП пък тогава казаха, че не могат да влияят на ценообразуването.
Казано просто - потребителите нямат полезен ход.
Вижте също "Превзетата държава има и превзети медии". Как моделът "пълен съпорт" произвежда пропагандни машиниКак реагират потребителите и представителите на институциите
Третото поредно повишаване на цените на мобилните услуги предизвика гневни реакции от страна потребители. Мнозина коментират, че макар да знаят, че имат клаузи в договорите си, според които при възможна индексация не могат да се откажат от услугата без неустойки, нямат вариант да подпишат договор, в който подобна клауза не присъства.
Човек с профил във фейсбук на име Stoyan Stoyanov твърди, че в рамките на година като потребител на Yettel, таксата му е увеличена на два пъти с общо 1/3.
„За година при тях два пъти ми вдигат тарифата. Започнах на 20.99 сега съм почти на 30 лв . Малко не вземат ли да прекаляват ?“, пише в профила.
Друг потребител, който твърди, че е подписал договор с оператор през декември, е недоволен, защото тогава мобилните оператори не са го информирали за предстоящата промяна.
„Договорът ми е от декември. Не знаеха ли тогава, че е имало инфлация цяла година и защо са предложили цена за него, каквато ги устройва“, пише Mario Tasev.
Темата в социалните мрежи коментира и бившият финансов министър Симеон Дянков, който също говори за "картел" на мобилните оператори.
Той написа, че има „просто решение: всички договори с този оператор [който едностранно променя условията] до датата на повишаване на цените да се анулират автоматично с решение на регулатора“.
По думите му вдигането на цените на мобилните услуги може да повлияе и на приемането на България в Еврозоната, защото „достъпът до мобилни услуги е част от малката потребителска кошница“.
Реакция имаше и от представители на институции.
Депутатът Ивайло Мирчев от ПП-ДБ написа в профила си във Фейсбук, че „от години има индикации за картел при мобилните оператори“.
Това според него води до четири извода – необходими законови промени, по които вече се работи; промяна в правилата на работа на КЗК, създаване на условия за по-голяма конкуренция, както и избирането на нови членове на КЗП.
Според Мартин Димитров от ПП-ДБ "не може" различните мобилни оператори да налагат различно увеличаване на цените при една и съща инфлация.
„Това е провал на регулирането и искаме спешна намеса на КЗП по тази тема. Работим и по законови текстове за промени“, каза депутатът от ПП-ДБ Мартин Димитров. Той каза още, че за 3 години на мобилните оператори са наложени глоби за нелоялни практики в общ размер от 544. хил. лв., което по думите му е свързано с 68 глоби със среден размер от 8 хил. лв.
„С такива глоби не могат да се променят и санкционират нелоялни практики“, каза още той.
Според омбудсмана Диана Ковачева промените се правят с „неясни инфлационни клаузи“, а потребителите не знаят какво могат да плащат, когато подписват договорите си. Тя каза, че макар да е сезирала редица институции за повишенията преди година, това е довело до „нищожна реакция“.
Тя припомни още, че настоящото повишаване идва, въпреки че през март 2023 г. тогавашното служебно правителство на Гълъб Донев реши мобилните оператори да платят с 40% по-малко за използването на държавните честоти, което беше оправдано с инвестициите на мобилните оператори в нови технологии и развитие на 5G мрежата.
Вижте също КЗК уличи "Лукойл" в създаване на "бариери пред вноса" на горива в България и я глоби със 195 млн. лева