Всички са психолози, отново. Загубените десетилетия, прекарани в свръхинтерпретации на мислите на руския президент Владимир Путин и игнориране на съвсем реалните му действия, сякаш създадоха един политически и анализаторски навик. Сега той намери ново поле на действие - новоизбрания американски президент, Доналд Тръмп.
Разбира се, подобен фокус има своите основания, но не и когато се превърне в метод за маскиране на очевидното (при Путин) или пък почти пълно игнориране на политическа и управленска история (при Тръмп).
И в двата случая тези навици не просто пречат на внимателния анализ, но и постепенно се превърнаха в елементи на политически стратегии - на appeasement (политика на отстъпки) по отношение на първия, и на електорален „шок и ужас“ по отношение на втория.
Вижте също Триумф за Урсула фон дер Лайен? Пет предизвикателства пред нейното председателствоМисленето чрез подобие носи своите рискове, но очертаването на характера, темпото и параметрите на втория мандат на Доналд Тръмп изискват да погледнем към няколко допълнителни неща: историята на неговия първи мандат, относително ясно оформения му поведенчески модел и възможните и вероятни вътрешни и външни ограничители пред неговите политически желания и амбиции.
Два модела на управление
Повечето оценки и очаквания за втория мандат на Тръмп са проекция на интерпретацията за модела на упражняване на властта му от първия мандат. Тя е достатъчно добре позната и тиражирана почти безкрай от най-различни посоки - политически, медийни и експертни. На много места дори успя да излезе от по-специализираните пространства и да стане част от местните попкултури.
Всъщност в рамките на предходния му мандат съжителстваха две доста различни управленски реалности. През последната година те бяха описани от двама от съветниците по национална сигурност на Доналд Тръмп - Джон Болтън и Ейч Ар Макмастър.
Първият очертава безконтролен Левиатан, лишен от самоограничения, доктрина, уважениe към структури и норми. Вторият описва президент, който няма проблем да функционира в комплексна институционална среда и механизми за вземане на решения, очаква да чуе различни мнения с аргументи и изчаква дискусиите преди да предприеме нещо.
Изкушението е тези два модела да се мислят като взаимно изключващи се, а самата реторика и поведението на новоизбрания президент сякаш предполагат това. Историята на първия му мандат обаче предлага доста по-нюансирана картина, в която вместо или-или, сме свидетели на и-и.
Вижте също Многопластово позициониране. Как Западът се консолидира в АзияМоделът, описан от Болтън, може по-скоро да бъде открит в области като имиграция, вътрешна сигурност, климатични промени. Моделът, описан от Макмастър, е видим в сектори, които са особено важни за Европа - външна политика, отбрана и национална сигурност.
Доналд Тръмп има и ясно изграден поведенчески модел, който дава ориентир за неговите ходове. В повечето случаи той търси бърза, символна и публична победа чрез предоговаряне. Това обаче дава възможности и на ответната страна, защото тя има възможност да стесни полето на преговори. Точно това направи покойният японски премиер Шиндзо Абе по време на разговорите за ново търговско споразумение, което в крайна сметка обхвана едва 5% от стопанския обмен.
Когато влезе в режим на преговори, всъщност Тръмп проявява немалка степен на гъвкавост отвъд базовия параметър, който го интересува. Например това се случи по време на предоговарянето на NAFTA и отношенията с Япония. Отново Абе успя да преформатира увеличения принос на страната му към издръжката на американските бази и голяма част от новите разходи не отидоха в американската хазна, а бяха инвестирани в съвместни способности и учения.
Нещо повече, след предоговаряне Тръмп обикновено прави крачка встрани и изоставя темата или я оставя на администрацията си, която впоследствие може да я разгърне по-спокойно в по-цялостна политика. Това например се случи по отношение на политиката на неговата администрация спрямо Китай.
Радикалните идеи
Същественият брой фактори и ограничения пред осъществяването на по-радикалните идеи на новия президент също се подценяват. На индивидуално ниво те включват необходимостта от опазване на авторитета на самия Тръмп, особено в ситуации на натиск и провокация от фигури като Путин и президента на Китай Си Дзинпин. Такива със сигурност ще има.
Вижте също Външната политика на Тръмп. Ще се върнат ли САЩ към едностранно налагане на силаОтвъд реториката на Тръмп САЩ има достатъчно устойчива структура на базови национални интереси и позиция на супер сила, която няма да бъде оставена на трайна ерозия.
Това включва защита на икономически и инвестиционни интереси на почти 230 хиляди военнослужещи зад граница, изнесени отбранителни и военни способности, утвърдени позиции на влияние в ключови региони на света и други. Като минимум Тръмп не може да се самоизолира от процеса на тяхната защита.
Различни последствия от неговата реторика и действия също ще имат пряк ефект върху неговото управление. Например ускорена инфлация в резултат на прекалено бързо и широко наложени мита със сигурност ще подкопае неговите амбиции. Същото се отнася до финансовите пазари, които за момента селективно избират да се фокусират върху плановете за намаляване на данъците и дерегулациите. Но това лесно може да се промени. Китайска блокада на Тайван пък би взривила глобалната икономика и ще изисква реакция на Вашингтон, независимо от наличието или отсъствието на предварително изработена доктрина.
Макар и в по-силна политическа позиция, системата на институционален взаимен контрол и блокаж ще продължи да функционира. Нещо повече, чисто исторически, вторите президентски мандати традиционнo отключват вътрешно-партийни препозиционирания. Подобни наченки вече има сред републиканците в Конгреса както на ниво идеи, така и на ниво личностни предпочитания.
Отношенията на САЩ с Европа
В този контекст отсега могат да бъдат направени предположения как би изглеждало бъдещото предоговаряне на отношенията на САЩ с Европа.
Картината относно НАТО изглежда по-ясна. Най-очевидният елемент е изпълнението на ангажимента за разходи от 2% от БВП с нарастваща траектория до поне 2.5%. Отвъд него можем да очакваме движение по още доста параметри, формални и неформални:
- По-голям европейски ангажимент по целия периметър на Индо-Тихоокеанския регион;
- Подкрепа за САЩ в ускореното съперничество с Китай;
- Преструктуриране на разходите за отбрана по посока реални способности;
- Евентуална частична подмяна на американския военен персонал в Европа с такъв от европейските страни членки;
- Покупки на американско оръжие и включване в различни дейности на новата американска отбранителна индустриална стратегия;
- По-голяма активност около Арктика като поле на нарастваща конкуренция и потенциален сблъсък;
- Задълбочаване на сътрудничеството по космическите програми и други.
Част от тях ще бъдат поставени от американска страна, част от тях спокойно могат да бъдат инициирани от европейските страни членки.
Вижте също "Квартетът на ревизионистите" е факт. Как ще реагира ЕвропаБъдещето на отношенията между САЩ и Европейския съюз (ЕС) също изисква внимателен прочит на първия мандат на Тръмп. Независимо от политическия шум, в този период търговските спорове засягат едва около 2% от взаимната им търговия при средно общо ниво на митата от под 3%.
Въпреки налагането и размяната на мита върху няколко продукта след 2018 г. двете страни влязоха в поредица от деескалиращи процедури, включително по отношение на стоманата и алуминия, както и споровете между „Боинг“ и „Еърбъс“. Нещо повече, в края на мандата американският „крал на митата“, Робърт Лайтхайзър, и Европейската комисия (ЕК) постигнаха споразумение за тяхното намаляване. Първото от две десетилетия насам.
В този смисъл, възможностите за управление на ситуацията не са малко и дори могат да бъдат разширени, ако ЕС поеме инициативата. ЕК вече оформя лист от американски стоки и услуги, чието потребление може да бъде увеличено. Възможни са обаче и по-радикални подходи. Така например бившият японски премиер Шиндзо Абе инициира изцяло ново търговско споразумение с Вашингтон, макар и върху малък обем от двустранната търговия - едва 5%. Двете страни постигнаха своите цели, като в случая САЩ разшириха в известна степен достигането на своите селско-стопански продукти до японския пазар.
Все пак е малко вероятно да бъде избегнат труден период в отношенията между ЕС и САЩ, но възможностите за неговото управление и омекотяване са значителни.
Този опит за по-нюансирана реакция на повторното избиране на Доналд Тръмп не може да е за сметка на множеството нови елементи в сегашната ситуация. Те включват минимизиране на ценностното измерение, проблематизиране на мрежата от съюзнически отношения, хиперболизация на отделни измерения на икономическия обмен, свиване на времевия хоризонт на отделните политики и партньорства, нарастваща условност пред защитния ангажимент и други. И всичко това в далеч по-усложнена и непредвидима глобална среда.
САЩ е в търсене на нова логика, цели, обхват и параметри на своя международен ангажимент и присъствие. По различни причини предходните бяха разклатени. Администрацията на Джо Байдън забави този процес, но не го отмени, и сега той ще бъде ускорен.
Европа трябваше да разбере това преди много време и отдавна да е предприела множество инициативи. Сега ще трябва да го прави в условия на по-висока непредвидимост и в перманентно усилие да предвиди точката на пресичане на описаните по-горе динамики.
*Становищата, изказани в рубриката „Мнение“, могат да не отразяват позицията на Свободна Европа.
Вижте също Развързаната публична кесия. Как всички отново заобичаха "голямата държава"