Виждали ли сте това меме? Как Русия използва шеги в интернет за дезинформация срещу Украйна

Колаж с някои от фалшивите публикации в социалните медии, генерирани като част от дезинформационна кампания, свързана с базираната в Москва "Агенция за социален дизайн"

Става дума за мемета, споделяни десетки хиляди пъти. Видеа, цели новинарски сайтове. Изглеждат автентични, но се оказват създавани по поръчка на руското правителство с цел да уязвят Украйна. В други случаи - с цел да помогнат на крайнодесни партии в ЕС. Ново разследване разкрива как работи това.

Преди около година в социалните мрежи се завърта следният интернет мийм или меме (от английски meme - хумористична картинка): изображение на мъж с изопнати от напрежение вени на челото, който прилича на украинския президент Володимир Зеленски, а над него надпис "Когато са минали цели 5 минути и не си поискал милиарди долари помощ".

Картинката, насочена срещу опитите на Украйна да осигури подкрепа за отбраната си срещу Русия, е споделена над 86 000 пъти само в платформата Екс. Споделя я дори един от най-влиятелните хора на планетата - бизнесменът и собственик на Екс Илон Мъск.

Оказва се обаче, че не става дума за безобидна хумористична картинка - в действителност тя е изработена по поръчка на Кремъл и е част от целенасочената дезинформационна кампания на Русия.

Това показват изтекли документи, получени от консорциум от европейски медии, сред които германските Зюддойче цайтунг, ВДР, НДР, балтийската Делфи. Документите бяха споделени и и с разследващия отдел "Схеми" на украинската служба на Радио Свободна Европа.

Те разкриват, че множество мемета, фалишиви видеа, както и фалшифицирани документи, разпространявани в социалните мрежи, които целят да уязвят Украйна и нейните западни съюзници, всъщност са продукт на руска компания, работеща за правителството в Кремъл. Става дума за фирмата "Агенция за социален дизайн" (АСД), която по-рано през март беше санкционирана от САЩ.

Именно АСД е ръководила пропагандната кампания по нареждане на Кремъл, която е имала за цел и да засили подкрепата за крайнодесни политически партии в Европейския съюз.

Вижте също Аз работих за Машината. Мрежата от сайтове, която обещава пари срещу дезинформация

Какво знаем за тази компания

Документите, на които се базира сегашното журналистическо разследване, са изтекли от анонимен източник. Той казва на репортерите, че компанията АСД е била хакната.

АСД се ръководи от Иля Гамбашидзе, санкциониран от САЩ заради пропагандната операция Doppelganger на компанията му.

Гамбашидзе не отговори на исканията за коментар на Радио Свободна Европа.

По-рано този месец американските власти конфискуваха 32 интернет домейна, свързани с Doppelganger. Според техните данни работата по дезинформационната кампания е била ръководена от Сергей Кириенко, високопоставен служител на Кремъл и довереник на руския президент Владимир Путин.

Във видео презентация, включена сред изтеклите записи, Гамбашидзе се обръща към камерата, носейки качулка, украсена с лепенки с надписи „Руски идеологически войски“ и „командир на специалните сили“.

В презентацията се казва, че екипът на Гамбашидзе е произвел 39 899 продукта с интернет съдържание от януари до април тази година, включително повече от 30 000 „публикации“, повече от 4600 видеоклипа и видео мемета и около 1500 статии.

Те включват, например, фалшива история, направена така, че да изглежда така, сякаш е публикувана от германския вестник Bild. В нея се твърди, че украински бежанци в Германия, опитвайки се да запалят руско знаме, са подпалили дома на германци, които са им дали подслон.

На този принцип компанията е създала над 60 фалшиви новинарски сайтове, направени така, че да имитират реално съществуващи легитимни световни медии.

Вижте също От кривите краставици до реален риск за сигурността. Как работи дезинформацията

Като част от пропагандната кампания фирмата също така е създала фалшифицирани украински правителствени документи, включително фалшива заповед, за която се твърди, че е издадена от висшия военен командир на страната, генерал-полковник Олександър Сирский. Според фалшификата ръководството приравнява дезертьорството от армията с "държавна измяна", каквато заповед обаче не съществува.

Целта на подобни фалшификати, според изтеклите документи, е била да „дискредитира военно-политическото ръководство на Украйна и да деморализира въоръжените ѝ сили“.

Манипулации, насочени и срещу демокрацията в ЕС

Дезинформационната операцията обаче не е била насочена единствено към войната на Русия срещу Украйна. АСД е създавала и манипулативно съдържание, целящо да повлияе на вътрешната европейска политика, включително на резултатите от изборите за Европейски парламент през юни. Целта е била да се помогне на десни партии, които биха насърчавали проруските наративи.

В един от изтеклите документи, например, се предлага „провеждане на сложна контракампания срещу либералните глобалисти, тяхната платформа и видни представители“, включително председателката на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен, с основен фокус върху Германия, Франция, Испания, Италия и Полша.

Планът включва опити да се представи подкрепата за правата на ЛГБТ хората като вредна за психичното здраве на децата; да се подклажда недоволство от високата инфлация и безработицата; както и да бъдат обвинени „глобалистите от ЕС“, че се опитват да превърнат Европа в „тоталитарен военен лагер… като Украйна“.

Документ, описващ подробно стратегията на АСД за влияние върху европейските избори, включително повишаване на подкрепата за крайнодесните партии.

Документите също така показват пропагандна операция, целяща да увеличи електоралните резултатит на крайнодясната германска партия „Алтернатива за Германия“ и дясната френска партия „Национално сбор“ на Марин льо Пен.

Като цели компанията си поставя да накара повече от половината германски граждани да „не желаят да пожертват благосъстоянието си в името на победата над Русия“ и да насърчи наратива, че САЩ използват Германия в "икономическа и хибридна война" срещу Русия.

Според един вътрешен документ АСД също така е атакувала украинските държавни институции и медии с коментари чрез онлайн мрежа от ботове. Те са произвели близо 34 милиона коментара само от януари до април тази година.

На този фон за проруска дезинформационна кампания и в България съобщи и Фондацията за хуманитарни и социални изследвания – София (ФХСИ). Още през март от там казаха, че след началото на горещата фаза на войната в Украйна пропагандните публикации на български език са се увеличили десетотократно.

Вижте също "Месомелачката закъса". Кой плаши хората, че идва мобилизация и в България