Метавърс е първият образец на новата световна интернет мрежа, основан върху блокчейн технологии, децентрализация, приложения с отворен код и стремеж към по-сигурни и независими потребителски данни.
С появата си Метавърс даде заявка, че ще е еволюция от сегашния Web 2.0 интернет към Web 3.0 или с други думи към изцяло ново преживяване в интернет.
От момента на представянето през 2021 г. Марк Зукърбърг каза, че Метавърс (метавселената на компанията Мета) е бъдещето в интернет. Той описва бъдещето, в което всички ще взаимодействат във виртуални светове - потребителите ще са във визуален контакт, усещайки, че са "заедно в една стая".
Зукърбърг описва метавселената като "визия, обхващаща много компании" и "наследник на мобилния интернет". Прогнозите му са, че близо 1 млрд. души ще са в метавселената, а инвестициите там ще са мултимилионни.
Вижте също Моралът на един робот. Защо се страхуваме от технологиите и те ли са лошитеСледва дебютът на метавселената, набираща сериозна популярност, с която влиза в полезрението на инвеститорите на Уолстрийт. Според Wall Street Journal метавселената завинаги ще промени работата на хората.
- Роблокс, платформата за онлайн игри, която съществува от 2004 г., се качва на "вълната" на Метавърс и достига до първично публично предлагане на акциите си (41 млрд. долара).
- Криптоиндустрията е във възход, защото убеждава потребителите, че за да са в метавселената са необходими инвестиции в крипто валути.
- Бизнеси, които не са част от технологичния сектор, като Walmart и Дисни, се присъединяват към Метавърс .
В същото време се появява масовият чат бот с изкуствен интелект , който променя цялата картина, тъй като технологичната индустрия започва да насочва най-големите си ресурси в развитието на собствени продукти с генеративен изкуствен интелект.
Гугъл създаде конкурент на ChatGPT, който носи името Бард, за да се бори за световното AI (изкуствен интелект) господство срещу основния инвеститор в ChatGPT - Майкрософт. Изглежда развитието на масовия AI в живота на хората е технологичната визия за бъдещето, защото следват мащабни работни съкращения в отдели на Мета, които отговарят за разработването на Метавърс.
През март 2023 г. Зукърбърг сподели, че "най-голямата инвестиция на Мета е в развитието на изкуствения интелект” и внедряването му във всеки техен продукт. В този период компанията спира да предлага Метавърс като пространство на рекламодателите, въпреки че изхарчва над 100 млрд. долара за изследователска дейност по модела "метавселена на първо място".
Главният технологичен директор на Мета, Андрю Босуърт през април 2023 г. потвърждава, че Мета влага усилията си в разработване на AI инструменти.
Следва разколебаване. Компанията Дисни закрива своя отдел за метавселена през март 2023 г., а Уолмарт е по стъпките ѝ, като спира своите проекти за метавселена, базирани на Роблокс .
Посоката на развитие на метавселената е неясна
Но въпреки съкращенията на работни места световните технологични гиганти много добре знаят, че с технологиите с изкуствен интелект се създават нови ниши в почти всеки бизнес.
Изкуственият интелект далеч не е концепция тип Метавърс. Разликите са видими - дават се реални решения на проблемите на хората: улесняват се работните процеси, оптимизира се трудът, бизнесите стават по-бързи, по-качествени и съответно по-печеливши.
От края на 2022 година изкуственият интелект навлезе усилено в ежедневието на хората и накара големите технологични компании да направят своите изводи.
Ако развиват AI, разработчиците на софтуер могат да бъдат подпомагани от този тип технологии, което означава, че няма да имат нужда да наемат много работна ръка и ще могат да правят работни съкращения.
Your browser doesn’t support HTML5
Навлизането на масовия изкуствен интелект в живота на хората не води само до по-големи печалби за бизнесите, а и подпомага пазара на труда като генерира нови професии. Например в определен момент ще е необходимо да се наемат хора, които да следят за етичните и правните норми в АI продуктите.
Специалистите, които се квалифицират и преквалифицират, за да работят с AI, едва ли ще изпаднат извън пазара на труда, тъй като е голяма вероятността изкуственият интелект да се окаже в почти всички сфери на живота.
В това време Мета и Гугъл не крият, че процесите по създаване и управление на реклама през 2023 г. са станали по-лесни и по-ефективни от всякога, което е с помощта на внедряването на изкуствен интелект.
Съдбата на Метавърс остава на заден план
За момента 2023 г. е годината на генеративия АI. Езиковите инструменти ChatGPT на OpenAI, Гугъл Бард и обещаващият Клод по всичко личи, че не са само тренд, защото доказват с всеки изминал ден, че са част от технология, която върши работа и дава реални решения на потребителите и на бизнесите.
Невъзможността на метавселената да бъде ясно дефинирана не попречи на нейното издигане на върха на света на бизнеса и месец след представянето на Метавърс пролича, че все повече компании ще разработват и предлагат продукт за Метавърс.
За съжаление инвестираните милиарди долари и неспирният шум около една неразработена концепция не успяха да противодействат на съкращаването на хиляди работни места по метавърс проекти.
Желаното ново преживяване през „новия" Web 3.0 интернет, в което виртуалното се смесва с реалното, се отлага. Поне докато не настъпи евентуална технологична сензация, която от своя страна е възможно да дойде след появата на очилата, които Епъл планира да реализира на пазара през 2024 година.
От това, до което се докоснаха потребителите, засега метавселената може да се възприема само като стремеж към децентрализиран интернет - приложенията са с отворен код, безопасно се споделят банкови и лични данни, играе се или се бяга от реалността чрез VR очила.
Вижте също Как ще се регулира изкуственият интелект в интернет технологиите