Христо Христозов – от доброволец на кинофестивали до директор на "Киномания"

Христо Христозов, програмен директор на "Киномания".

Тази година "Киномания" се фокусира върху музиката, класическото, скандинавското, интимното кино, както и стремежа към възпитание на публиката. Всичко това благодарение на програмния директор и селекционер на филмите от фестивала – Христо Христозов. Той е Човек на деня на Свободна Европа.

Той е юрист по образование, но е избрал други поприща, в които призванието му да преподава намира израз. В единия случай помага на големи корпоративни компании да работят по-добре в екип, в другия - възпитава добър вкус към киното.

"По време на следването в Софийския университет разбрах, че като един романтик не мога да оцелея в системата на правото и още тогава избрах да се развия в две други посоки", казва той.

В сферата на киното той започва като доброволец в "София филм фест", после участва в инициативата "Кино за учащи" в Дома на киното и така от доброволец през годините придобива професионален интерес и експертиза.

Силен тласък в тази посока му дава една прожекция, която гледа с приятели във Виена през 2010 г. – A Single Man на Том Форд с Колин Фърт.

"Преживяването да гледам този филм в онова кино беляза живота ми и ми посочи, че това е част от моя път", казва Христо Христозов.

Той е програмният директор на фестивала "Киномания" и главен селекционер на 50-те филма от цял свят, които днес се прожектират в 38-мото му издание. Фестивалът започна на 13 ноември и продължава до 1 декември с прожекции в София, Пловдив и Варна.

Вижте също "Приказна работа". Параскева Джукелова, която изигра майката на легендарния Гунди

Христозов поема поста след кончината на киноведа Владо Трифонов, като си дава сметка, че му предстои изключително предизвикателен път. Но залите се пълнят "и съм сигурен, че той би бил горд, ако види това", казва Христозов. "Програмата щеше да изглежда по подобен начин, ако той би правил селекцията".

В избора си на филми Христозов продължава следите, оставени от Трифонов и надгражда със своите кинострасти.

"Продължих с класическите удоволствия - това беше страстта на Владо", казва той.

Така настоящото издание на "Киномания" отбеляза 100-годишнините от рождението на легендарните актьори Марлон Брандо и Марчело Мастрояни.

"За отбелязването на Мастрояни поканихме италианската звезда Стефания Сандрели - тя беше любимата актриса на Владо и нейното гостуване беше вдъхновено от негова идея от години", казва Христозов.

Музикалната линия в "Киномания" и тази година е сериозно застъпена - което също е наследство от Владо Трифонов. И не само оперното изкуство и Мария Калас, изиграна блестящо от Анджелина Джоли в "Мария".

"Мария Калас е една от обичайните заподозрени на "Киномания" - през годините сме показвали и документални филми за нея, и опери с нейно участие".

Сред прожекциите на музикална тема тази година са филми за блус китариста Джо Бонамаса, за джаз музиканта Чет Бейкър, за култовата ирландска банда Kneecap, който е ирландското предложение за "Оскар" тази година. Според Христозов той има голям шанс да се класира в номинациите за международен филм.

"Без да съм го търсил нарочно, се оказа, че шапка на фестивала е темата за бащинството. В много от филмите става дума за родителя - най-често бащата, който в труден момент трябва да удържи семейството", казва Христозов.

Скандинавското и интимното кино - това са неговите "привнесени страсти" във фестивала тази година. Досега скандинавското кино не е било активна част от фестивала, а в сегашното му издание участват цели 6 заглавия, както и специални вечери на тези държави.

Христозов подбира филмите, след като ги гледа на фестивалите в Берлин, Кан и Венеция.

Така той избира да покани на "Киномания" "Мария" на Пабло Лараин, "Анора" на Шон Бейкър, "Веществото" с Деми Мур, "Стажантът" с Мария Бакалова, "Марчело мио" за Марчело Мастрояни.

В работата за фестивала са заедно с Хермина Азарян - дългогогдишна административна директорка на фестивала и Галена Райчева - партньорката на Владо и управителка на фондацията "Имам идея".

Фаворитите на Христозов на "Киномания" са три заглавия: италианският "Все още има утре", който говори за жените в съвременна Италия и съвременните жени изобщо, за семейството и приемствеността между поколенията. Вторият е френската романтична драмедия "Привързване" - филм за интимността и как да бъдем нежни един към друг. И "Любовта" - норвежки филм на Даг Йохан Хаугеруд - "режисьор, който говори за интимността, сексуалната свобода, който ни дава общ език, а филмът му е едно любовно писмо към съвременно Осло и покана да не сме си толкова чужди".

Вижте също Елина Псику, която изследва докъде стига "институционалният контрол" над телата ни

Освен на "Киномания", Христозов е бивш програмен директор на Дома на киното, а сега - на филмотечното кино "Одеон" - арт кина, които имат своите специфики и в които не се ядат пуканки по време на прожекцията.

"Това са кина, които показват не лесноснимаемо кино. Тяхната роля е не само да забавляват, а и да помагат на хората да оглеждат себе си и света, да се срещат с други, да се себеосъзнават по-добре, включително да се лекуват", казва той.

"Тези кина са толкова важни, защото те не на всяка цена показват най-комерсиалните заглавия, но показват най-стойностните филми. Стойността идва от възможността през тези филми ние да растем като хора и като общество", добавя Христозов.

Той вярва, че публиката трябва да бъде възпитавана, "защото за мен е непонятно как по време на филм или представянето му, когато на сцената се изправи посланик, официален гост, член на екипа, хората си говорят, а по време на филма си обсъждат някакви неща".

"Тази публика ние искаме да я поканим от най-ранни години. Децата разбират магията на киното, но важна наша задача е приемствеността между поколенията. Защото деца не израстват с усещането за киното на големия екран - с опашките, с чакането да дойде самият филм. Те знаят, че на едно малко екранче могат да си гледат каквото им се ще. И ако ние не ги поканим да бъдат част от голямото кино, те няма как да разберат за него", казва Христозов.

Той добавя, че прожекцията на номинираната за "Оскар" анимация Robot Dreams е гледана с интерес от 4 до 70-годишни зрители.

Вижте също "Целият ми живот е филми и религия". Мартин Скорсезе, който прави киното от другата страна