Един дрон долетя над София и изчезна. И разкри колко уязвима е България

Дрон. На фона е контролната кула на летището в София. Колаж

Човек с бухалка е застанал точно на входа на блока ви, не удря никого, но държи хладното оръжие така, че да го стовари всеки момент върху някого. На това прилича историята с дрона, който се появи над пистите на летището в София. Каква е тази история, която министър определи като провокация?

Не е известно кой го е изпратил и защо го е направил. Ясно е само едно: цялата история е сигнал за опасност.

В петък над най-голямото летище в България се появи дрон. Той летя над пистите около час, наруши обичайния трафик и създаде риск от катастрофи. После изчезна.

Не се знае къде е дронът в момента, не се знае кой го е изпратил, не е ясно и с каква цел.

Новината идва на фона на две големи войни, които се водят с участието на дронове – тази в Украйна и тази в Близкия изток. На фронта тези безпилотни устройства могат да причинят големи щети в зависимост от това какво оръжие носят.

Но един дрон няма нужда да носи оръжие, за да бъде опасен, каза експерт пред Свободна Европа. Особено ако няма какво да го спре.

По правило летищата в България, както и други стратегически обекти, са забранена зона за полет на дронове. Инцидентът от петък показа, че тази забрана може да се наруши без последици. На летището няма система, която да открива и евентуално да обезврежда дронове.

В случая ръководител на полети е видял дрона с очите си и е реагирал. Благодарение на това не се стигна до катастрофа.

Летище София

Министър нарече случая „провокация“. Но не се знае кой стои зад нея. Прокуратурата води разследване, но до момента няма задържани.

Какво се случи

В петък вечерта, малко след 21 часа, на летището в София се появява дрон. Пръв го е видял ръководителят на полетите в контролната кула.

Безпилотният апарат е бил в района на летището около час. Заради него са се забавили шест полета, които са кацнали или излетели по-късно от съображения за безопасност.

Министърът на транспорта Гроздан Караджов каза в понеделник, че дронът е застанал над пистата за кацане пред самолетите, които по разписание е трябвало да се приземят. След като самолетите са пренасочени към обратната страна на пистата, дронът се е преместил там.

След това дронът е кацнал извън летището. Не се знае какво е станало с него после. До момента няма информация дронът и неговият собственик да са намерени от властите.

По думите на Караджов става дума за безпилотен апарат с фиксирано крило (т.нар. fixed-wing drone) с тегло 30 килограма и размах на крилете около 1,5 метра.

„Такива дронове не се намират обикновено, те са специално изработени и могат да имат двойна употреба“, каза министърът.

„Стоки с двойна употреба“ е термин, с който се означават продукти, създадени за гражданска употреба, които могат да служат и за военни цели.

Всеки летателен апарат над определено тегло може да се счита за такъв с двойна употреба, каза Стоян Аврамов, офицер от резерва, преподавател и основател на фирмата „Телесис“, специализирана в производството на дронове.

„Не е нужно такъв дрон да носи оръжие, за да е опасен“, каза той пред Свободна Европа.

Вижте също Кабел вместо радиосигнал. С какво новите руски дронове превъзхождат украинските

„Дори малките дронове са много опасни, особено при излитане и кацане, които са най-критичните етапи от един полет“, каза още Аврамов.

По думите му сблъсък с дрон може да предизвика самолетна катастрофа. Той би могъл и да повреди инфраструктурата на летището, която е ключова за безопасността на движението.

По случая има образувано досъдебно производство. Пресцентърът на Софийската градска прокуратура посочи пред Свободна Европа във вторник, че няма задържани.

По думите на Гроздан Караджов „става дума за провокация или някой се опитва да тества системите за сигурност на летището“.

„Но така или иначе изводът е един – има пропуски и тези пропуски трябва да бъдат запълнени“, каза още той.

Как дронът влезе в забранена зона

Летищата в България са зона, забранена за полети. Въздушното пространство над тях е контролирано, тоест нито едно летателно средство не може да влезе без предварително разрешение.

Дроновете на лицензирани производители имат автоматично зададени ограничения и не могат да летят над такива зони. Тоест ако опитате да вдигнете над летището дрон, който сте си купили от магазина, той изобщо няма да излети.

Но този софтуер може да се манипулира, каза Стоян Аврамов. Има и нелицензирани производители, които не задават такива ограничения.

Въпросът е как ключова инфраструктура, каквато е летището, се пази от нарушители.

Вижте също Руски дрон влезе във въздушното пространство на Румъния. Букурещ изпрати изтребители F-16

Дроновете във въздуха не се откриват с обичайната техника, която летищата ползват, за да управляват полетите. Малките дронове нямат т.нар. транспондери – устройства на борда, които подават информация за полета към наземен радар за контрол на въздушното движение.

По думите на Аврамов по правило всички големи дронове – тези над 25 кг – трябва да имат транспондери. В случая става дума за голям дрон, който обаче не е засечен. Той може изобщо да не е имал транспондер, или той да е бил изключен.

Тук идва въпросът за защитата от дронове.

„Пропуск“ в сигурността

Летището в София няма система за защита от дронове – нито частна, нито държавна. Същото се отнася и за другите летища в България. Транспортният министър определи това като „пропуск“ в сигурността.

Има различни системи за защита от дронове, каза пред БНР директорът „Безопасност и качества“ в държавно предприятие „Ръководство на въздушното движение“ (РВД) Николай Соколов.

Тези системи могат да наблюдават движението на дроновете и тази информация да се предоставя в реално време, каза той.

„Но има такива, които могат директно да въздействат върху тях, като прекъсват сигналите за управление към тях, принуждават ги да кацат или дори да ги върнат към точката, от която са излетели. Има и такива, които директно ги свалят и на практика ги унищожават“, добави Соколов.

Свободна Европа попита оператора на летището в София „СОФ Кънект“ защо няма въведена такава система, но до публикуването на текста не беше получен отговор.

Вижте също "Нещо избухна". Какво знаем за падналия пътнически самолет на Азербайджанските авиолинии

При инцидента в петък ръководителите на полети от РВД са видели дрона с очите си и са проследили движението му над пистите. Те са предупредили пилотите на самолетите и не се е стигнало до катастрофа.

Служителите на РВД са информирали МВР, Министерството на транспорта и ДАНС.

Но след това следите на дрона се губят.

„Учудвам се, че полицията, която е била уведомена, не е успяла да го проследи“, каза пред БНР Тодор Иванджиков, председател на Асоциацията на българската авиационна индустрия.

„Има и военни, има и цивилна полиция. Биха могли този дрон да се постараят – било със сателит, било с друг дрон – да се проследи и да се намери нарушителят.“

Какви мерки ще се вземат

Гроздан Караджов каза, че ще се въведат две системи за защита от дронове – една, управлявана от оператора на летището, която да покрива самата аерогара, и друга, управлявана от държавата, която да засича дронове в радиус от около 20 км.

Това ще се отнася не само за летището в София, а и за другите международни аерогари в страната, каза Караджов след срещи с операторите им във вторник. Това включва летищата в София, Варна, Бургас, Пловдив, Горна Оряховица.

Засега институциите не посочват в какъв срок ще се извърши това.

Планират се и законодателни промени, които да регламентират при какви условия властите могат да свалят дронове.

Министърът на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов (вляво) дава изявление пред медиите