Обвинението беше колкото рязко, толкова и сериозно - премиерът на Полша Доналд Туск каза, че Русия планира терористични атаки със самолети срещу неуточнени цели.
„Няма да навлизам в подробности, мога само да потвърдя основателността на опасенията, че Русия планира въздушен терор не само срещу Полша, но и срещу авиокомпании по целия свят“, каза Туск на пресконференция на 15 януари.
Макар и шокиращи, коментарите на полския лидер не дойдоха от нищото. През последните месеци се наблюдават все по-голям брой подозрителни, тревожни и необясними инциденти. Някои от тях бяха свързани с международни авиокомпании и твърдения, че Русия се е опитвала да постави тайни експлозиви в товарните полети. Други - с кораби, които са нарушили работата на подводни кабели.
Междувременно във все повече европейски столици става ясно кой е виновникът и какво се случва, а именно - Москва води кампания в сянка срещу Запада.
Вижте също Шосетата на Украйна. Как изглежда руското настъпление на Източния фронтНарастващата сериозност на проблема беше подчертана допълнително от съобщенията, че служители на американското разузнаване са прихванали съобщения от служители на руското военно разузнаване ГРУ, в които се обсъжда заговор за бомби. Появиха се и данни, че президентът Джо Байдън е инструктирал двама висши съветници по националната сигурност да отправят предупреждения към Русия за действията ѝ.
Москва редовно отхвърля западните обвинения за терористични атаки, включително палежи, кражби, отравяния и нападения срещу отделни лица на Запад.
Самолетен терор
През юли миналата година пакет, изпратен от Литва, неочаквано се запали в склад на DHL в източния германски град Лайпциг и предизвиква пожар. Приблизително по същото време, на 1300 км на запад, подобно запалително устройство се възпламенява в склад на DHL в Бирмингам, Англия. То пристига със самолет на компанията.
Пак по същото време се възпламенява и устройство в обект на транспортна компания в Яблонов, близо до столицата на Полша - Варшава.
Взети заедно, трите пожара проследяват ясна картина - някой е обмислял поставянето на запалителни устройства в товарните полети. Всичко това задейства алармата на правоприлагащите и разузнавателните агенции в Европа и Северна Америка.
Така се стигна до октомври 2024 г., когато главната прокуратура на Полша направи изявление относно пакетните устройства на авиокомпанията, като обяви, че четирима души са задържани „за участие в международна диверсионно-саботажна група“ и издирва други двама.
Вижте също Кабел вместо радиосигнал. С какво новите руски дронове превъзхождат украинските„Дейността на групата се е състояла в саботаж и диверсия, свързани с изпращането на пратки, съдържащи маскирани експлозиви и опасни материали, чрез куриерски фирми до страни от Европейския съюз и Великобритания, които се самозапалват или детонират по време на сухопътен и въздушен транспорт“, заяви говорителката. „Целта на групата е била също така да тества канала за прехвърляне на такива пратки, които в крайна сметка е трябвало да бъдат изпратени в Съединените американски щати и Канада.“
Запалените пакети съвпаднаха с новината за друг инцидент, който породи подозрения.
В началото на 2024 г. Армин Папергер, главен изпълнителен директор на германския индустриален гигант Rheinmetall, е бил обект на осуетен заговор за убийство, според съобщения на Financial Times, CNN и The New York Times.
Компанията е един от най-големите производители на артилерийски и танкови снаряди в света. По-важното е, че след инвазията на Русия в Украйна през 2022 г. компанията рязко разшири производството на снаряди за Киев.
Американски служители са информирали Германия за заговора, съобщава The New York Times, което е накарало германските разузнавателни служби да осигурят охрана на Папергер.
Саботаж на подводни кабели и "сенчестият флот на Русия"
Имаше и поредица от събития в морски басейни, основно в Балтийско море, при които различни кораби скъсаха или повредиха подводни телекомуникационни или енергийни кабели.
Такъв беше случая със задържания преди месец от Финландия танкер Eagle S, който плаваше от Санкт Петербург, Русия, към Порт Саид, Египет. Разследване установи, че корабът е влачил котвата си по дъното и е повредил кабел във Финския залив.
Вижте също Заобикаляне на санкции, петролни разливи, а сега и саботаж. Какво прави "сенчестият флот" на РусияМакар че въпросните кораби не са руски, те плават под „удобни флагове“ на държави, различни от страната на собственика им. Въпреки това представители на властта във Финландия и други държави твърдят, че те принадлежат към „сенчестия флот“ на Русия.
Флотът оперира в продължение на години, но след инвазията на Русия в Украйна служи като основен начин за заобикаляне на западните санкции. Според украински изследователи по-голямата част от руския петрол сега се продава в чужбина чрез този сенчест флот.
„Сенчестият флот“ може също така да помага на Русия да извършва разузнавателно наблюдение. В доклад, публикуван след задържането на Eagle S, се казва, че той е оборудван със „специални предавателни и приемни устройства, които се използват за наблюдение на морската дейност“.
Събуждането на службите в Европа
„Тази година в Европа имаше 500 подозрителни инцидента“, каза чешкият външен министър Ян Липавски миналия месец преди срещата на министрите от НАТО. „До 100 от тях могат да бъдат приписани на руски хибридни атаки, шпионаж, операции за влияние“.
По-рано този месец финландските власти конфискуваха Eagle S, обявявайки го за негоден за плаване. Друг китайски кораб, Yi Peng 3, беше спрян, а по-късно и арестуван в международни води близо до Дания и Швеция, на фона на подозрения, че е издърпал котвата си и е прекъснал два телекомуникационни кабела. В крайна сметка корабът беше освободен, за да продължи плаването си към Египет.
За намеци за по-широк заговор намекна и Томас Халденванг, ръководител на германската агенция за вътрешно разузнаване, който заяви пред депутатите, че е налице значително увеличение на руския шпионаж и саботаж в Германия.
Ако пакетът от Лайпциг, който се е възпламенил, е започнал да гори по време на полет „това би довело до катастрофа“, каза Халденванг пред депутатите през септември.
Вижте също Всичко се повтаря. Как прокуратурата крие нови данни за умишлени атаки срещу складове на ГебревПрез август 2024 г. година, когато американски и европейски служители започват да работят с висши ръководители на авиокомпании за въвеждане на нови процедури за проверка на товарните полети, Байдън нарежда на двама от висшите си служители по сигурността - директора на ЦРУ Уилям Бърнс и съветника по националната сигурност Джейк Съливан, да се свържат с висши помощници на руския лидер Владимир Путин и според „Таймс“ да им отправят предупреждения.
Разузнавателните служби на САЩ също така са получили прихванати разговори между високопоставени служители в руската военна разузнавателна служба, известна като ГРУ, съобщава „Таймс“.
През октомври ръководителят на главната британска агенция за вътрешно контраразузнаване MI5 Кен Маккълън изрично посочи ГРУ и каза, че те са изпълнявали „постоянна мисия за предизвикване на хаос по британските и европейските улици.
"Станахме свидетели на палежи, саботажи и др. Опасни действия, извършвани с нарастваща безразсъдност“, каза още той.
Макар да не даде подробности в сряда, коментарите на Туск бяха поразителни. Причината е, че лидерът на Полша отправи публично твърдение, с което обвини Москва в тероризъм.
Той де факто повтори коментарите на служители на западни разузнавания, които публично са обвинявали Русия в опити за провеждане на „сенчеста“ кампания на саботажи, шпионаж и дезинформация в Европа и Северна Америка.
От своя страна Русия многократно и гласно отрича да има каквото и да било участие в устройствата, поставяни в самолети или в повреждането на кабелите на сенчестия флот. Говорителят на Кремъл Дмитрий Песков нарече съобщението за заговор за саботаж на авиокомпанията пример за „неясна измислица“.
Вижте също "Хибриден инцидент". Защо самолетна катастрофа в Литва предизвика съмнения за саботаж