Той е индивидуалист там, където е най-трудно - в християнското изкуство, подчинено на определени канони. Не му е интересно да прави копия на иконите - на това той гледа не като на изкуство, а като на занаят.
"Пътят ми е и към вярата, и към изкуството", казва художникът и иконописец Диан Костов.
Той не създава светско изкуство, а съвременни икони. Като например тази на Богородица като защитница срещу COVID-19. Или тази на Св. Яков, чиято стълба е спираловидна, а първото ѝ стъпало е връх на небостъргач.
Костов не смята, че нарушава канона, след като спазва дадените от него насоки. Така иконите и стенописите му са и канонични, и авторски.
Много от тях се намират в български източноправославни храмове, но инсталация като тази, която предстои да се види в европейска католическа базилика, Българската православна църква едва ли скоро би позволила.
"[БПЦ] е по-консервативна и такава изложба на този етап няма как да се случи", казва пред Свободна Европа Костов, който е завършил богословие и иконография.
От 15 юни до 18 август неговата изложба "Кръстопът - цената на избора" ще бъде подредена в базиликата "Светото сърце" в Брюксел - най-големият храм в света в стил ар деко.
В момента бригада алпинисти вече закачат изображения на Исус Христос и Дева Мария с размери близо 20 метра на фасадата на базиликата.
Миналата година същата инсталация е представена в катедралата "Вотивкирхе" във Виена и се радва на голям интерес. Сега тя е обогатена с още творби, а броят на белите птици, които висят във вътрешността на храма, се е увеличил с над хиляда.
"Всеки ден сме на кръстопът и ни се налага да правим избори. Съответно и - да си платим цената за тях", казва авторът за избора си на името на инсталацията.
Тя започва още от фасадата, разделена е на три части и представя над 70 творби - икони, рисунки, стенописи, картини.
Цялостната концепция за инсталацията и въпросите, които би трябвало да провокира у посетителите ѝ, Костов е поверил на съпругата си - психоложката и психотерапевтка Милена Ташкова.
"Тя превръща в преживяване това, което аз рисувам", казва съпругът ѝ.
Поканите негови инсталации да бъдат разположени на такива места Костов получава, след като е одобрен на биенале за съвременно изкуство, проведено през 2019 г. във Флоренция.
Творчеството му попада в каталог, който пък се озовава в ръцете на отец Йозеф Фаруджа. Той го кани лично да нареди инсталацията си в храма във Виена.
Там културният аташе на България в Брюксел Георги Вутов е очарован от изложбата и урежда тя да се проведе и в белгийската столица.
Диан Костов се надява повече млади хора да видят неговата версия на древното християнско изкуство: "Младите хора на са много обърнати към църквата, целта ми е да ги приближи към вярата."
Your browser doesn’t support HTML5
Самият той се обръща към Бог в тийнейджърските си години, когато е ученик в художествената гимназия в Пловдив. Натам го насочва преподавателят му, художникът Анастас Константинов.
За Костов през 80-те години - по времето на комунизма, е много трудно да си намери евангелието. Купува го за една четвърт от месечната си издръжка и още тогава решава с какво ще се занимава. Той завършва първия випуск на специалността иконография в богословския факултет на Великотърновския университет и веднага "се потапя в библейската археология".
Творбите му се занимават с вечните въпроси - Костов казва, че търси образи, в които присъстват символите на времето, в което живеем.
Така от 2021 г. неговата инсталация "Животът е по-силен" може да се види на бетонови силози на пътя между София и Видин. Тя представлява иконата на Дева Мария и снимки на деца, родени през пандемичните 2020 и 2021 г.
Творби на Диан Костов се намират в частни и обществени колекции в Европа, САЩ и Япония.
Вижте също Грузинските църкви, които изобразяват комунистите в ада