Аполена Ричликова, която обръща внимание на "тези, които са склонни да бъдат невидими"

Аполена Ричликова отговаря на въпроси за филма си "Границите на Европа" по време на фестивала "София ДокуМентал", 2 октомври 2024 г.

Тя е журналист, писател, режисьор. Описва себе си като феминистка. Занимава се основно със социални теми. Тя е Аполена Ричликова и в сряда представи пред българската публика филма си "Границите на Европа". Той показва със скрита камера условията, при които работят мигранти в няколко западни страни.

Много икономически мигранти в Западна Европа са съгласни да работят при лоши условия на труд и ниско заплащане, за да останат в чужбина. Нуждата от работа обикновено ги задължава да приемат това мълчаливо и така експлоатацията им остава скрита от обществото.

Затова чешката режисьорка Аполена Ричликова решава да използва скрита камера, за да извади на показ конкретни примери за тази социална несправедливост. Помага ѝ журналистката Саша Ухлова, която се съгласява да работи различни неща в три западноевропейски държави, представяйки се за имигрантка.

Това е темата на документалния филм "Границите на Европа", представен от Ричликова в сряда на фестивала "София ДокуМента". Заснемането му отнема повече от две години. През това време Ухлова бере аспержи в Германия, чисти хотелски стаи в Ирландия и се грижи за възрастни хора във Франция.

Вижте също Елина Псику, която изследва докъде стига "институционалният контрол" над телата ни

"Историята на Саша, разказана в нашия филм "Границите на Европа", предлага множество гледни точки. Там е перспективата на нейната журналистическа работа и професионална отдаденост, която изисква лична жертва. Саша трябваше да остави не само четирите си деца и приятели у дома, но и тежко болния си баща", разказва Ричликова.

Друга гледна точка показва социалните неравенства в днешна Европа, най-вече "болезненото несъответствие между Изтока и Запада". Според чешката режисьорка работниците мигранти са в най-уязвимата позиция. От една страна западните общества разчитат на техния евтин труд, а от друга - те най-често се оказват мишена на "омразни политически кампании".

"Посветихме повече от две години на заснемането на опита на тази решаваща демография: на тези, които са склонни да бъдат невидими, въпреки факта, че ежедневно се наслаждаваме на плодовете на техния труд. [...] Границите на Европа са огледало, отразяващо света, в който живеем дори въпреки че имаме навика да си затваряме очите за това, което се случва в него."

Плакатът на филма "Границите на Европа".

Преди 7 години Ричликова и Ухлова работят заедно по първата част на този проект. Тя е озаглавена "Границите в работна среда" и показва условията на труд, при които работят част от хората в родната им Чехия.

"Пробвахме заснемане на територията на Чехия със скрита камера и след няколко месеца пуснахме записите. Тогава един човек дойде и ни каза, че трябва да направим продължение, но извън границите на Чехия", разказва режисьорката пред БНР.

Аполена Ричликова е на 35 години и е родена в Бърно. Между 2013 г. и 2023 г. тя първо е сътрудник, а след това и редактор в новинарското издание A2larm. В момента тя пише като колумнист на свободна практика, а от май тази година управлява заедно с Якуб Зеленка журналистическата платформа Pagenotfound.cz.

Завършила е катедрата по документално кино във Факултета за филми и телевизия на Академията за сценични изкуства в Прага (FAMU), където в момента преподава. Ричликова е носител на много награди за журналистическата си работа и е първата чехкиня, номинирана за престижната Европейска журналистическа награда в категорията за журналистика на общественото мнение.

Филмът ѝ "Границите на работата" спечели наградата за най-добър чешки документален филм и наградата на публиката на Международния фестивал на документалния филм в Йиглава през 2017 г. Филмът спечели и наградата на чешките филмови критици Mimo kino. Ричликова е и съавторка на няколко книги.

Вижте също Иън Макшейн, който победи и последния си порок