На 31 март шофьор на камион губи контрол над управлението и се удря в насрещно движеща се кола. Това става на пътя между селата Радомирци и Телиш в област Плевен. Загива 12-годишната Сияна Попова.
Случаят предизвика вълна от протести в цялата страна заради поредната смърт на дете на пътя. Основното недоволство е срещу лошото състояние на пътищата.
Бащата на загиналото дете Николай Попов обяви "като своя лична кауза занапред нито едно дете да не загине в катастрофа на пътя".
Случаят обаче придоби силен емоционален заряд и политически привкус. Властите се задействат в спешен порядък в опит да решат наболял от десетилетия проблем.
Но той не е в липсата на адекватни закони, стратегии и наредби, а в неспазването им. В много случаи никой не упражнява контрол. Отговорността е размита между много институции и позволява прехвърляне на топката.
Всъщност има поне две конкретни структури, които носят отговорност за смъртта на стотици души всяка година.
Вижте също "Кой е отговорен?" Протести в няколко града след смъртта на 12-годишната Сияна Попова при катастрофаПътят Плевен - Луковит
Стотици хора свидетелстват, че пътят Плевен - Луковит (част от който е отсечката между Радомирци и Телиш) е опасен, а пътната настилка - неравна и надупчена.
За участъка от мястото на катастрофата са подавани десетки сигнали, но сега Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) казва, че "пътят е в добро състояние". Това не е вярно.
На пътя не е правен основен ремонт от 23 години, а има изготвен проект за такъв. През лятото на 2024 г. Държавната агенция "Безопасност на движението по пътищата" (ДАБДП) представя доклад, че участъкът между селата Радомирици и Телиш е с висок риск от пътно-транспортни произшествия.
По данни на МВР между Телиш и Радомирци за последните 5 години има 34 катастрофи с 5 загинали и 10 ранени.
През есента дупките по отсечката са изкърпени, положена е и маркировка. Частични ремонти дейности са планирани и през април, казва АПИ след инцидента.
Същото казва и в края на миналата година, в отговор на два сигнала за лошото състояние на отсечката, подадени от неправителствената организация Европейски център за транспортни политики.
Шефът на АПИ Йордан Вълчев каза, че причината за инцидента е, че през годините не е извършвана нормална пътна поддръжка.
След инцидента ДАБДП прави нова проверка на отсечката между Радомирци и Телиш, и установява "неоптимални радиуси на завоите".
"След продължително спускане [по] права отсечка следват два завоя, което налага рязко намаляване на скоростта", казва тя.
Два дни след катастрофата АПИ поставя на мястото пътни знаци и предупредителни табели.
Два дни след последната катастрофа АПИ постави табели, които предупреждават за опасен участък, 2 април 2025 г.
От началото на миналата година е готов техническият проект за основен ремонт на пътя Луковит - Плевен, казва бившият регионален министър Андрей Цеков (ПП-ДБ). До този момент обаче не е обявен търг за ремонта.
Настоящият министър - Иван Иванов (БСП) твърди, че проектът е минал през два етапа на одобрение, третият - и последен - не е готов.
Това обаче не е от съществено значение, защото така или иначе основен ремонт на пътя не може да започне. Причината е, че по него преминава движението, пренасочено от пътя Мездра - Ботевград.
Той се строи вече 5 години със забавяне повече от 2 г. "поради административни и политически причини", казват пътностроителните фирми.
При инспекция Иванов и шефът на АПИ Йордан Вълев казаха, че тази година ще приключи строителството на пътя Мездра - Ботевград. Едва тогава може да започне и ремонтът на пътя Плевен - Луковит.
Кой отговаря за безопасността на движението
Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) е принципал на АПИ, която отговаря за пътното строителство и поддръжка на републиканските пътища. Агенцията има множество дирекции и отдели, както и управления във всяка област. Отговорни за безопасността на движението по пътищата обаче са твърде много институции. Ето повечето от тях:
- МРРБ (чрез АПИ)
- общините (за общинските пътища)
- МВР (чрез пътна полиция)
- МТС (чрез Изпълнителната агенция "Автомобилна администрация" )
- МЗ (чрез бърза помощ)
- МОН (чрез училищните автобуси)
- МО (за военната техника по пътищата)
- МЗХ (за земеделската техника и превозвачите на храни)
- КФН (за застраховките и застрахователите)
- Гаранционен фонд
- МС (чрез ДАБДП)
Дейността и отговорността на всяка от тях е разписана в закони, наредби и стратегии.
В конкретната ситуация основната отговорност все пак пада върху отговорните за качеството на пътя и контрола над шофьорите.
Създадената през 2019 г. ДАБДП има координираща между институциите и обществото функция. Тя анализира и сезира за нередности, но няма контролираща и санкционираща функция.
Сега транспортният министър Гроздан Караджов предлага създаването на нова агенция, която да санкционира, както и създаване на орган, който да разследва тежките катастрофи.
Проверки и прехвърляне на отговорност
След трагичния инцидент регионалният министър Иван Иванов разпореди проверка на АПИ и отстрани ръководството на пътното поддържане в Плевен до приключване на проверките.
Те се правят от Националната следствена служба по заповед на изпълняващия длъжността главен прокурор Борислав Сарафов.
Следователите оглеждат отново мястото на инцидента, проверяват документацията в местното пътно управление, както и всички сигнали и предписания, подавани от шофьори, граждани, местни кметове и пътната полиция.
Вижте също "Липсва част от пътя". Къде водят следите на изчезналия асфалтИнститутът по пътищата и мостовете (част от АПИ) направи измервания на асфалтовата настилка, за да се провери сцеплението между нея и автомобилните гуми. Резултатите се очакват.
МВР каза, че е подавало сигнали за проблемната отсечка, но АПИ не е предприела мерки. Истината е, че по нея колите се движат много бързо и липсва контрол именно от пътната полиция.
По информация на БНТ тирът, предизвикал катастрофата, се е движел с превишена скорост.
Предстои да се провери и техническата изправност на камиона. Възможно е шофьорът да е загубил контрол и заради множеството неравности и кръпки по пътя, които са с различен релеф и различна асфалтова смес.
В участъка около Телиш от началото на годината 35% от камионите са минали с превишена скорост, някои са карали със 140 км/ч. Това обяви шефът на АПИ Йордан Вълчев, позовавайки се на данните от тол камерите.
Сега вътрешният министър Даниел Митов нареди проверка на опасните пътни отсечки в страната, а Иван Иванов - обследване на отсечките с концентрация на катастрофи.
Протести, оставки, мерки
След смъртта на Сияна Попова бяха организирани десетки мирни протести. Те искат оставката на ръководството на АПИ. Публикувана е и петиция.
"Ако с оставката ми ще спрат да загиват деца, ще я подам веднага", каза председател на Управителния съвет на АПИ Йордан Вълчев.
Той заема поста от малко повече от година.
Регионалният министър уволни шефa на "Поддържане на пътната инфраструктура" към АПИ Даниел Иваничков, както и началника на отдел "Инвестиционно-ремонтни дейности" в Областно пътно управление - Плевен.
Вижте също „Фирмено робство“. Как цената на магистрала става 16 млн. лв. за км. Виолета Комитова пред Свободна ЕвропаПремиерът Росен Желязков свика в Министерския съвет среща с участието на министри, институции, неправителствени организации.
Проблемите са наследени, каза Желязков, без да си дава сметка, че са наследени от неговата партия ГЕРБ.
"Към Стратегията за безопасност на движението по пътищата 2011 - 2020 г. не са разработени единни планове за действие с конкретни мерки, срокове, индикатори и отговорни институции", пише в новата стратегия за 2021 - 2030. "Липсват инструменти за наблюдение, измерване и контрол по изпълнение на политиката."
Основна цел на стратегията, изпълнявана по времето на управлението на Бойко Борисов, е броят на убитите при катастрофи да бъде намален с 50%. Целта не само не е изпълнена, но през следващите години (с изключение на 2020, по времето изолацията заради COVID-19) броят на убитите в катастрофи расте, показва справка в МВР.
По-нататък справката следва тенденция към намаляване: 561 са загинали през 2021 г., 531 - през 2022, 478 през 2024 г.
Сега правителството обещава, че ще намали броя на жертвите с 20%.
След срещата, свикана от Желязков в МС, беше създадена междуведомствена работна група, която да определи критичните пътни участъци. Тя изброи 36 и МРРБ се ангажира с обезопасяването им.
Транспортното министерство пък каза, че ще представи 37 мерки за подобряване на състоянието.
Правосъдното министерство каза, че е изготвило законопроект, с който трябва да се преодолее бавното правосъдие при пострадалите в катастрофи.
МВР предложи промени в законодателството за движението по пътищата. Временна парламентарна комисия се зае да ги разглежда.
На срещата в МС обаче не беше спомената потенциалната корупция и злоупотребите в пътното строителство, за които се говори от години.
АПИ е изплатила 4 млрд. лв. по договорите за пътно поддържане от 2019 г. до 2024 г. на едни и същи фирми, разкрива разследване на "Капитал".
"Борисов обеща, че ще направи път"
С уточнението, че не става дума за политика, бащата на загиналото момиче казва, че е получил подкрепа от политици.
"Обади ми се Бойко Борисов и ми обеща, че ще направи път и че ще вземе мерки тези в АПИ да си ходят", казва Николай Попов пред бТВ.
"Понеже ме обвиниха в една телевизия, че му правя реклама - и Борис Бонев ми се обади, и Васил Терзиев ми се обади", добавя той, без да уточнява дали те са дали някакви обещания.
Попов каза, че министърът на вътрешните работи Даниел Митов не му вдига телефона.
"Исках съдействие от него, защото квалификацията за убийството на Сияна беше по един член, по който е същото наказание все едно да ви разбия студиото (телевизионното студио на бТВ - бел.ред.) с кола. Ако не бях се активирал, този човек, който уби детето ми, щеше да е на свобода", казва Ивайло Попов.
"Благодаря на главния прокурор, че даде разследването на националната следствена служба, защото трябват експерти - това е много сложна катастрофа", добави той.
Пред Нова телевизия Попов каза, че регионалният министър му се е обадил с питане кого да уволни.
"Министърът буквално ме попита: "Господин Попов, искате ли незабавно да освободим всички, независимо кой е виновен, или не?". Аз му казах, че всеки има право на защита и трябва да се установи обективната истина".
Той призова политиците да не използват личната му трагедия за политически цели и да не "яхват" протестите в памет на дъщеря му.
Президентът Румен Радев каза, че лошото състояние на пътищата е заради "безхаберие и чувство за безнаказаност" у управляващите.
"Възраждане" и ПП-ДБ поискаха оставката на шефа на АПИ. Явор Божанков от ПП-ДБ каза, че "емблемата на корупцията в пътното строителство е ГЕРБ", а лидерът на "ДПС - Ново начало" Делян Пеевски - че бившият регионален министър от ПП-ДБ Андрей Цеков е "брокерът на всички пътища".
Хиляди хора се събраха в София в памет на загиналата в катастрофа Сияна