От държавен терор до права на жените. Какво е "архивна революция"

Стефан Дечев на фона на обществена библиотека. Колаж.

Отваря се просто една дървена врата, а резултатът е цяла революция. Не се разбира веднага, но точно тя дава шанс да се преобърне цяло общество. Вратата води към архивите на Българската комунистическа партия. Ако през нея мине етичен историк, разказът за всичко отминало просто ще си дойде на мястото.

Преди да видим добрите новини, нека първо се спрем на лошите. В България от над три десетилетия няма цензура, но част от историческата й наука още се развива така, като че ли е в менгемето на национализма, а не е подчинена на професионалната етика. Това дори не е въпрос на възраст, доколкото болестта "да служим на национализма" се проявява и при съвсем млади и по-новаторски настроени колеги.

Изглежда, че причината е в някакво дълго продължаващо схващане, че историческата наука трябва да служи на държавата и на "националния интерес", вместо да предоставя знания на човека.

Вижте също Те "движат събитията". Колко пъти младите са печелили битки за европейска България

В последно време има и пробиви в това схващане, но няма да ги разберем, ако първо не видим как живяха и работеха историците след като падна комунистическият режим.

Безпаричие и маргинализация

В началото на 90-те историците получиха по-голяма свобода, отколкото имаха по-рано. Само че тя съвпадна с проблеми около заплащането на труда, намаленото финансиране на изследванията и рязкото съкращаване на броя на докторантурите и стипендиите.

Само 8 години преди падането на Берлинската стена държавата беше отделяла огромни суми за исторически изследвания - предимно около честването на "1300 години България". А след падането на стената, когато намаляха ограниченията, настъпи трудно време от финансова гледна точка. Огромната част от младите се ориентираха към специалности, свързани с икономиката и правото.

Но имаше и добра новина - конкурсите за специализации в чужбина станаха по-отворени, младите историци можеха да пътуват зад граница. Това приближаване на света нямаше как да доведе до задълбочени бързи плодове, но пък чувствително промени ситуацията на историческото поле в България.

По-сетне към това се насложи и разпространението на Интернет на границата на двете столетия - с всички произтичащи последици.

Телевизията и историята "а ла Божидар Димитров"

Първоначалното маргинализиране на историческата наука съвпадна с изплуването на любители в тази материя, а двата феномена заедно бяха последвани от появата на нов вид програми по телевизиите - серия магазинни предавания с националистически послания, които стъпваха върху разкази за миналото. Те създаваха специфична атмосфера и някак дори рамкираха участието, посланията и ценностната скала на появяващите се в тях историци.

В някои от тези предавания се тропкаха хорца, а историците напускаха изискванията за експертност и се стремяха да отговорят на очакванията на водещи и продуценти.

Вижте също "Става нещо необяснимо и невероятно". Какво не се споменава за Деня на независимостта

В немалка степен тези телевизионни предавания, посветени на миналото, дадоха облика на масово разпространяваните исторически знания през първото десетилетие на новия век, а в немалка степен и по-късно.

Ето резултата: България влезе в Европейския съюз на 1 януари 2007 г., без някой да е направил „инвентаризация“ на учебното съдържание по история. А предстоящото влизане в Европейския съюз се представяше за метафорична реализация на „националното обединение“.

Осмислянето на комунизма

И все пак, падането на режима отключи забранени доскоро теми. Сред тях са истинските истории за т. нар. Народен съд, за убийствата без съд и присъда след 9 септември 1944 г., а отскоро и за българското съучастие в депортацията на евреите от земите, анексирани от България през Втората световна война.

Те се появиха не само благодарение на свободата, но и на една истинска „архивна революция“: учените получиха достъп до документите на управлявалата БКП, включително и на нейните най-висши звена.

Това помогна да се разкрият механизмите, използвани от единствената Партия с главно "П", за да проникне и овладее училището, университета и БАН. За това писа историчката Весела Чичовска.

Отворените архиви направиха възможно изследването на насилствената колективизация на земеделската земя и негативните й последици за селското стопанство. За това писаха Владимир Мигев и Михаил Груев.

Пак благодарение на "архивната революция" Александър Везенков описа феномена на тогавашната номенклатура, Момчил Методиев проучи опита на Държавна сигурност за контрол над църквата, а Мартин Иванов и Даниел Вачков разказаха за проблемите, свързани с външния дълг на страната. Мартин Иванов описа и непрестанните безрезултатни икономически реформи.

Започнаха да се правят и опити за цялостна концептуална характеристика на режима след войната. Владимир Мигев говори за изграждането на тоталитарния режим още при „народната демокрация“, тоест непосредствено след 9 септември 1944 г., за цялостното му утвърждаване след есента на 1947 г., за съществуването му в чист вид до лятото на 1953 г. и за последвалото известно смекчаване. Според автора от началото на 60-те насетне е налице постепенна еволюция към авторитарен модел, при запазено обаче тотално господство на БКП.

Вижте също "Не бой се. Европа е с нас." Как изглежда една подранила българска борба за независимост преди 136 години

Разкриваха се постепенната еволюция на режима от свирепия тоталитаризъм в началото към битовизма и мрежите от 60-те години насетне, свързани с опити за съблазняване на интелигенцията и българската версия на т. нар. „гулаш социализъм“, водеща към общо корумпиране на обществото, както пише Ивайло Знеполски.

„Левият“ поглед

Още в началото на 90-те се очерта и едно второ направление историци, даващи оценки за комунистическия период.

Те го разглеждаха като продължение на тенденции, започнали още преди 9 септември 1944 г. Описваха комунизма като част от една обща политика на модернизация тръгнала през 30-те, осъществена и дала своите резултати въпреки политическото насилие. Така го виждат Илияна Марчева, Искра Баева, Евгения Калинова. Признавайки липсата на демокрация и свободи, тези автори поставяха ударение върху социалните придобивки по времето на социализма.

Ала дори и леви историци не можеха да скрият перманентния стоков дефицит, нередовното снабдяване със стоки от първа необходимост, жилищните, транспортни, търговски и телефонни проблеми в големите градове, все забравени отдавна в развитите страни.

Новите теми на историците

В първото десетилетие на века българските учени откриха за себе си нови теми. Появиха се изследванията, посветени на жените, които направиха Красимира Даскалова, Татяна Кметова и други, а Румен Даскалов написа цялостна социална история на България между 1878 и 1939 г.

Близостта на комунистическия период даде възможност да се развие и автобиографистиката и устната история, с която се зае Даниела Колева. Нова и обещаваща проблематика привлече млади изследователи, които се насочиха към теми като историята на архитектурата или туризма (Елица Станоева), на предприемаческата култура и манталитет (Ивайло Найденов), дисциплинирането на всекидневието и бита, от хигиената до пола, брака и сексуалността (Елена Александрова), историята на музиката като част от културата (Мария Александрова), криминалната престъпност през периода 1944-1989 г. с фокус върху кражби, грабежи, изнасилвания и убийства (Стефан Иванов) и други.

Можем определено да кажем, че през последните няколко години тези нови теми и полета започват постепенно да променят и обществените представи за това с какво се занимава историята. Любопитно е да наблюдаваме докъде ще ни заведат през третото десетилетие на нашия век.

* Статията е адаптиран откъс от публикация на Стефан Дечев в новата книжка на “Contemporary European History”, издание на Cambridge University Press. Авторът благодари на Нов български университет за осигурения открит достъп до публикацията.

** Становищата, изказани в рубриката „Мнение“, могат да не отразяват позицията на Свободна Европа.

Вижте също Двата украински полка до опълченците на Шипка. Скритата българо-украинска обща история