Повече от половината от пътищата, проверени от Министерството на регионалното развитие и благоустройство (МРРБ), имат отклонения от изискванията за качество. Това съобщи в понеделник регионалният минситър Андрей Цеков.
Инспекцията на пътната мрежа беше направена през септември по разпореждане на Цеков. Сега той каза, че са били проверени общо 165 км с изтичащ скоро гаранционен срок. Правени са тестове за качеството на вложения материал, дебелината и носимоспособността на настилката.
„Изводите са, че очевидно има пропуски при осъществяването на текущия контрол по време на изпълнението на ремонтите, които водят до отклонения от изискуемото качеството. Това е сериозен сигнал, относно функционирането на системите за контрол от изпълнителите, надзора и държавата, за което е необходимо да се повиши качеството по време на изпълнението“, каза Цеков на пресконференция в понеделник.
Той даде за пример установени отклонения в 12 участъка от магистрала "Струма". Те са локални и не засягат целия пътен участък, посочи той.
„Друг е случаят при обхода на град Ахелой, където върху участък от около 5 км от взетите 32 сондажни ядки 22 не отговарят на проектните и нормативни изисквания“, каза обаче Цеков.
Той допълни, че при проверката на околовръстния път на Добрич са установени същите несъответствия спрямо качеството в участък от около 8 км. Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) вече е поискала от фирмите изпълнители на ремонта и надзора да отстранят пропуските, каза още Цеков.
Резултатите от инспекцията на МРРБ идват, след като през лятото проверка на Агенцията за държавна финансова инспекция (АДФИ) установи нарушения за над 710 млн. лева на АПИ при възлагането на пътни ремонти. Тогава ставаше върпос за ремонти, възлагани в периода от началото на 2018 до края на 2021 г.
В началото на тази година служебният министър на регионалното развитие Иван Шишков разкри данни от проверки, които показаха нарушения при строителството на магистрали. Той съобщи, че най-сериозен е случаят със Северната скоростна тангента (част от околовръстния път на София), където по думите му липсват 30% от асфалта.
Вижте също "Липсва част от пътя". Къде водят следите на изчезналия асфалт