Светлин Русев, чиято цигулка пее с човешки глас

Светлин Русев на 62-я Музикален фестивал „Мартенски музикални дни“ в Русе, 17 март 2023 г.

В навечерието на 24 май, докато в Лондон Георги Господинов получаваше историческа първа награда "Букър" за България, друг не по-малко успешен българин озвучаваше Париж със своята цигулка. Светлин Русев е Човек на деня на Свободна Европа.

Световноизвестният музикант Светлин Русев изнесе концерт от първия етаж на Айфеловата кула, с който да отбележи Деня на българската азбука, просвета и култура.

Това стана на 23 май по инициатива на Българския културен институт в Париж. Русев изнесе солов рецитал с произведения на Йохан Себастиан Бах, Николо Паганини, Флаузино Вале, Петър Христосков и Йожен Изаи.

„Ако трябва да спомена един празник, това е задължително 24 май“, казва Русев пред БНР в деня на празника. „Винаги съм изключително горд да разказвам по цял свят, тъй като доста обикалям, с какво това е свързано и винаги с усмивка обяснявам на хората, когато казват, че нашата азбука приличала на руската, кой, кога, какво е създал“.

Музикантът е роден през 1976 г. в Русе в семейството на цигулари. Пред"24 часа" той казва, че като малък мечтае да стане пилот на изтребител. Родителите му обаче го насочват към музиката, както той самият прави със своите деца по-късно.

Когато е едва девети клас, заминава да учи във Висшата национална консерватория за музика и танц в Париж. Така се сдобива с висше образование, без да е завършил средно.

Днес живее със семейството си в Париж, като почти непрестанно пътува заради концертите си. Говори френски, немски, английски, руски и учи корейски. Една от дестинациите, които посещава най-често, е София, където свири със Софийската филхармония, а всяка година участва и във фестивала за класическа музика в Русе „Мартенски музикални дни“.

Той казва, че преживяването по време на концерт на живо много се различава от слушането на музика от дигитални устройства поради начина, по който вибрациите влияят на тялото.

„Може би 30% от нещата, които чуваме, не минават само през слуховия апарат, ами през кожата и костите. Точно този феномен на вибрации и резонанс не може по никакъв начин да се възпроизведе от нещо в Ютюб или на запис”, казва още Русев.

Музикантът става професор по цигулка в Парижката консерватория през 2008 г. Изпълнява най-различни стилове от барок до съвременна музика. Изнася концерти в Европа, САЩ, Латинска Америка и Азия, като е свирил в много от най-престижните концертни зали по света. Сред тях са Театър „Шатле“, „Концертхаус“, Болшой театър, „Концертхаус“ в Берлин, „Alte Oper“ – Франкфурт, Palais des Beaux Arts в Брюксел, „Сънтори Хол“ в Токио и други. Свири на близо 300-годишна цигулка Амати-Страдивариус.

Русев казва, че се старае със свиренето си максимално да доближи звука на цигулката до този на човешкия глас.

"Аз поставям цигулката и човешкия глас долу-горе наравно", казва той пред Площад Славейков.

„Според мен това са инструментите, които най-малко търпят посредственост. Обожавам човешкия глас, но е доста рядко да срещнеш талант в комбинация с интелект, за да се развива този Божи дар, за да служи на музиката, а не на егото."

Вижте също Мартин Пантелеев и "закъснялата" любов към класическата музика