"Път убиец". ПП-ДБ настоя за безопасно изграждане на магистрала "Струма"

От ПП-ДБ дадоха обръщение пред медиите в парламента, в което настояха за безопасно строителство на АМ "Струма", 18 май 2023 г.

Твърденията на служебния регионален министър Иван Шишков, че започналите строителни работи край Кресна не предопределят, че трасето на магистрала "Струма" ще мине през Кресненското дефиле, са неверни. Това казаха от коалицията "Продължаваме промяната-Демократична България" (ПП-ДБ) в четвъртък.

Оттам настояха да бъде намерена алтернативен вариант, при който строителството да отговаря на българските и на европейските стандарти и построеното да бъде със статут на магистрала.

Дотук се стигна, след като във вторник министърът на регионалното развитие и благоустройството Иван Шишков участва в първата копка на пътен възел "Кресна" на фона на протести на местни жители и природозащитници. От години те настояват този участък на магистралата да заобиколи Кресненското дефиле.

Според протестиращите началото на строителството сега означава, че е взето решение трасето на магистралата да минава именно през дефилето. Шишков обаче отрече.

В четвъртък от ПП-ДБ определиха твърдението на министъра като невярно и поискаха да се намери друго решение, което да запази поминъка на хората, екоразнообразието в района и да осигури адекватен транзит.

"Вариантът, който се предпоставя сега със сключените договори и строителството на пътния възел, не решава лесния достъп до Югозападна България. Защо? Защото това не е магистрала, даже не е и високоскоростен път", каза Андрей Гюров от ПП.

Вариантът през Кресненското дефиле предвижда в този участък трафикът да бъде разделен на две - в посока от Гърция към София да се използва ново шосе източно от пролома, но от София към Гърция за се ползва съществуващия път Е79 през самото дефиле. Така в тази посока пътят ще остане с две платна, множество завои и със скорост на предвиждане до 90 км/ч.

"Твърди се, че това е магистрала, отговаряща на всички изисквания и която съответно ще помогне за това да спасяваме човешки животи. Това е може би най-тежката лъжа от всичките, която се казват", допълни Андрей Ковачев от "Зелено движение", част от ДБ.

"Това ще бъде път убиец", каза той.

Преди ден от ПП-ДБ излязоха и с позиция, в която казаха, че са притеснени от факта, че държавата е сключила договори с няколко пътни фирми за изграждането на участъка, "преди да са завършени процедурите по препоръчаните от Европейската комисия стъпки - оценка на алтернативните трасета извън Кресненското дефиле, анализ на съответствието на избрания вариант със специфичните природозащитни цели и осигуряване на финансиране".

Строителство на магистрала "Струма" е в застой от години, преди всичко заради спора откъде да минава лот 3.2. Местните жители и природозащитни организации настояват той да бъде изграден извън Кресненското дефиле.

Преди няколко дни "Капитал" съобщи, че през април Агенция "Пътна инфраструктура" е подписала договорите за магистрала "Струма" през Кресненското дефиле, без да го обяви официално.

Миналото лято бившият министър на околната среда и водите Борислав Сандов съобщи, че Европейската комисия (ЕК) очаква България да направи нова оценка за въздействието върху околната среда (ОВОС) и нова Оценка за съвместимост с екологичната мрежа "Натура 2000" на целия участък от "Струма".

Поради тази причина Сандов спря проекта за строеж на магистралата в Кресненското дефиле. Според Сандов трябва да се изготвят тези две оценки, за да се спазят изискванията на европейското и българското законодателство и да не се загубят европейски средства.

Завършването на магистралата е важно за целия Европейски съюз, защото по този път минава целият внос от Гърция на запад. Брюксел предоставя на България европейски средства, за да го завърши, но изисква да се спазят условията на ЕК, че няма да бъдат нанесени вреди на околната среда.

Вижте също Една 15-годишна лъжа. Как разбрахме, че магистралата не е магистрала