ЕС прие забрана на повечето автомобили с двигатели с вътрешно горене след 2035. България се въздържа

Министърът на външните работи на Унгария Петер Сиярто (вляво) разговаря с министъра на енергетиката на България Росен Христов по време на срещата на министрите на енергетиката на ЕС в сградата на Европейския съвет в Брюксел, 28 март 2023 г.

Министрите на енергетиката на страните членки на Европейския съюз (ЕС) одобриха закона за забрана на автомобилите с двигатели с вътрешно горене от 2035 г., съобщи шведското председателства на Съвета на Европа във вторник.

По-рано през февруари ЕП прие ключовото законодателство, което изисква до 2035 автомобилостроителните компании да постигнат 100-процентово намаляване на въглеродните емисии при продаваните нови коли.

Решението на министрите се забави с няколко седмици, след като германският министър на транспорта Фолкер Висинг в последния момент се противопостави срещу плана и поиска договореното изключение за климатично неутралните горива. Компромисът между Брюксел и Берлин беше постигнат през уикенда и така се стигна до одобрението във вторник.

Споразумението беше одобрено с огромно мнозинство, а еврокомисарят по енергетиката Кадри Симсон приветства решението.

Планът предвижда изключения за новите автомобили, които се движат на климатично-неутралните горива, т. нар. синтетични или е-горива, каза шведският министър на енергетиката Ебба Буш, цитирана от ДПА.

Срещу забраната гласува Полша, а България, Румъния и Италия се въздържаха. Полският министър по климатичните въпроси Анна Москва каза, че забраната "ще бъде унищожителна за нашите икономики и граждани".

Италианският министър на екологията Пикето Фратин каза, че се е въздържал, тъй като Италия иска да бъда направено изключение и за автомобилите, ползващи биогорива.