Международния наказателен съд в Хага издаде на 17 март заповед за арест на руския президент Владимир Путин. Това е само една от нишките в сложната мрежа от международни и национални правни стъпки във връзка с предполагаемите военни престъпления в Украйна, обяснява Ройтерс.
По данни на главната прокуратура в Киев от нахлуването на Русия в Украйна са регистрирани повече от 74 500 престъпления. Изправянето на извършителите им пред съда не е лесна задача.
Украинските и западните власти твърдят, че има доказателства за убийства и екзекуции, обстрел на гражданска инфраструктура, принудителни депортации, отвличания на деца, изтезания, сексуално насилие и незаконно задържане.
Русия обаче многократно отрича нейните сили да са извършвали жестокости или да са нападали цивилни. Успешното наказателно преследване на военни престъпления изисква висок стандарт на доказателствата в ситуация, в която достъпът до заподозрените и местата на престъпленията често е ограничен, а юрисдикцията на националните и международните съдилища се припокрива.
Ролята на Международния наказателен съд
Базираният в Хага съд води най-значимите разследвания срещу най-изтъкнатите заподозрени, като се гледат дела за военни престъпления, както и по-широкообхватни престъпления срещу човечеството и геноцид.
От началото на разследването си преди една година прокурорът на МНС Карим Хан е посетил Украйна четири пъти.
Хан е посетил Киевска област, където в предградието Буча са избити цивилни граждани, и Харковска област, където се намират опустошените от обстрел жилищни квартали в град Бородянка, както и дом за деца в Южна Украйна.
Вижте също Мистерията "Северен поток": Какво знаем за взривовете в Балтийско мореЗаповедите за арест на Путин и Мария Лвова-Белова, руски омбудсман по правата на децата, теоретично представляват първата стъпка към евентуален съдебен процес, въпреки че при сегашните условия залавянето и повдигането на обвинение на руския президент е почти немислимо.
Дори това да се случи, предишни дела на МНС показаха, че е трудно да се осъдят най-висшите длъжностни лица. За повече от 20 години съдът е издал само пет присъди за основни престъпления и нито една от тях не е била за висш държавен служител.
Разследванията на МНС срещу международни фигури не са единствената възможност. Военните престъпления могат да бъдат преследвани и в собствените съдилища на Украйна, както и във все по-голям брой държави, които провеждат собствени разследвания.
Съществуват и планове за създаване на нов трибунал, който да се занимава с руската инвазия - която Москва нарича "специална военна операция" - като престъпление агресия. МНС не може да повдигне такова обвинение поради правни ограничения.
Кой разследва престъпленията на място
Украинските прокурори, разследващи военни престъпления, работят с мобилни екипи, подпомагани от международни правни експерти и екипи от криминалисти. Те разследват предполагаеми нарушения на международното право след началото на инвазията на 24 февруари 2022 г., главно в южната и източната част на страната, където беше отвоювана обратно територия завзета от руските сили.
Националните съдилища се съсредоточават върху престъпленията на "прекия извършител". Според украинските прокурори най-малко 26 заподозрени във военни престъпления са съдени и осъдени за изнасилване и убийство, обстрел на жилищна инфраструктура, жестоко отношение и грабеж.
Но опитите да се потърси отговорност от руските лидери и командири за действия, извършени по тяхна заповед, най-вероятно ще отнемат години.
Вижте също Международният наказателен съд в Хага издаде заповед за ареста на Путин"По-трудната задача е да се опитаме да изградим сложни съвкупни дела, които да установят отговорността на лицата от висшето политическо и военно ръководство. Това е задача, която все още предстои да бъде изпълнена", каза Уейн Джордаш, ръководител на мобилните екипи на правосъдието, изпратени в подкрепа на украинските разследвания.
Въпреки това доказателствата се събират.
"Това, което е ясно от разследванията на прокуратурата през последната година, е че има престъпен план и руската военна операция по своята същност е престъпна. Не можеш да се опитваш да унищожиш украинската идентичност без масово извършване на военни престъпления и престъпления срещу човечеството, и вероятно геноцид", каза Джордаш.
Какви други възможности има
Европейският съюз наскоро обяви създаването на международен център за разследване на агресията в Украйна, който е под ръководството на европейския прокурорски орган Евроджъст, също в Хага. Това в крайна сметка би могло да послужи за основа на нов трибунал.
Военните престъпления могат да бъдат дефинирани в рамките на международното обичайно право или на националното право. Определенията на Украйна за военни престъпления са по-тесни от тези на Международния наказателен съд, например.
Редица, предимно европейски, държави имат закони за универсална юрисдикция, които биха им позволили да преследват и украински военни престъпления.
МНС се присъедини към съвместен разследващ екип с Литва, Полша, Естония, Латвия, Словакия, Румъния и самата Украйна, за да подкрепи евентуални съдебни процеси в или извън Украйна.
Освен това Независимата международна анкетна комисия на ООН за Украйна събира и документира нарушения на международното хуманитарно право, за да ги използва за доказателствата, които се събират и споделят в Евроюст. Това би могло да подпомогне и делата, заведени от МНС.
Какво представлява престъплението агресия
Престъплението агресия се определя, най-общо, като нахлуване или опит за придобиване на политически и военен контрол над друга суверенна държава. Въпреки че МНС е постоянният световен съд за военни престъпления, той не може да преследва агресия.
"Войната е престъпление, но не и военно престъпление", казва Астрид Райзингер Корацини, преподавател по международно право във Виенския университет и експерт по престъплението агресия.
Вижте също "Може да се нарече български проект". Каква е ролята на Христо Грозев във филма "Навални"За да преодолеят тази "пропаст в безнаказаността", Украйна и няколко поддръжници, включително Съединените щати и Европейският съюз, настояват за създаването на ad hoc трибунал за агресия.
Съгласно обичайното международно право държавните глави, правителствените ръководители и външните министри са имунизирани срещу наказателно преследване пред националните съдилища, каза Райзингер Корацини.
Следователно трибунал, който би могъл да преследва руския президент Владимир Путин за агресия, би трябвало да бъде нов международен трибунал, основан на източник на международното право чрез многостранен договор.