Ще купим, ама друг път. Какво се случва с плановете за медицинска авиация

Надежда Цекулова на фона на медицински хеликоптер. Колаж.

Прекратена обществена поръчка. Друга - без никакъв интерес. Медицинските хеликоптери, така нужни на планинските спасители, отново са отложени във времето. България ще има своя медицинска авиация, ама друг път, пише Надежда Цекулова.

Много поредни почивни дни, слънчево време. Предразполагащите условия през последните дни изпратиха много хора в планината. А там се случи и поредица от инциденти. Стигна се дори до трагичната ситуация, в която телата на двама загинали в Пирин да не могат да бъдат свалени от планината, без това да подложи на риск живота на планинските спасители.

За пореден път инциденти и липсващи решения привлякоха вниманието върху въпроса кога в България най-сетне ще има медицинска авиация.

Само преди месец Свободна Европа (за пореден път) се опита да намери отговор на този въпрос. Към 30 ноември стана известно, че е прекратена обществената поръчка на Министерството на здравеопазването (МЗ) за шест хеликоптера, които трябваше да бъдат купени по Плана за възстановяване и устойчивост.

Все още обаче актуална беше друга поръчка - за така наречения "сух лизинг" (наем) на един медицински хеликоптер, заедно с екипаж и техническа поддръжка за срок от една до две години. Тази обществена поръчка беше на създаденото през лятото на 2022 г. държавно дружество „България Хели Мед Сървиз“ ЕАД.

Тя даде основание на ангажираните в процеса институции да са успокоят, че работата по наемането на хеликоптер и изграждането на инфраструктура напредва. Те останаха и с впечатлението, че междувременно МЗ ще подготви нова обществена поръчка с участието на експерти от всички заинтересовани институции, за да купи планираните нови машини.

Нищо не е по план

Само седмица по-късно обаче поръчката за „сух лизинг“ също завърши неуспешно заради липса на интерес. От регистъра на обществените поръчки се вижда, че след като до 14 ноември не са получени оферти, срокът ѝ е удължен до 5 декември. Но и към тази дата няма постъпило нито едно предложение.

Седмица по-късно "България Хели Мед Сървиз" обяви нова обществена поръчка за наем на хеликоптер с ревизирани технически параметри. Срокът за подаване на оферти по нея ще изтече в средата на януари.

Вижте също "Пътна карта за евакуация по въздух": с един нов и няколко стари военни хеликоптера

През декември пред Медиапул директорът на дружеството Георги Гвоздейков пое ангажимент, че хеликоптер ще има.

"Появиха се участници, които разполагат с хеликоптер, но е на повече години и часове", каза Гвоздейков пред изданието.

Той изрази очакване, че след отпадането на някои ограничения в изискванията на обществената поръчка, ще постъпят повече оферти.

В деня на публикуването на обществената поръчка "Продължаваме промяната" призова проектът за медицинските хеликоптери да не бъде саботиран. Дружеството "България Хели Мед Сървиз" беше създадено в последните дни на управлението на кабинета "Петков", който назначи и Гвоздейков за негов директор.

В профила си във Фейсбук пък самият Гвоздейков написа, че "саботажът в посока да бъде провален проектът за спешна медицинска помощ по въздух (HEMS) в България е от първия ден" и намекна, че е бил заплашван. Той се зарече екипът му да работи денонощно за създаването на медицинска авиация.

В последния работен ден преди Коледа обаче в портала за обществени консултации беше публикуван проект на постановление на Министерския съвет (МС), с което дружеството "България Хели Мед Сървиз" се закрива.

Предложението е внесено от транспортния министър Христо Алексиев. Със същото постановление той предлага "дейността да бъде възложена на Държавния авиационен оператор" чрез изменение и допълнение в устройствения му правилник.

Нов възложител, нова поръчка, нови срокове

Закриването на дружеството възложител ще доведе до прекратяване и на текущата в момента втора обществена поръчка за наем на хеликоптер, каза адвокат Лора Георгиева, координатор на правната програма на Антикорупционния фонд.

По думите ѝ законът не дава възможност да бъде заменен възложителят на вече обявена обществена поръчка, въпреки че срокът ѝ би трябвало да изтече преди МС да прехвърли дейността на "България Хели Мед Сървиз" към Държавния авиационен оператор.

Вижте също Хеликоптери, хангари, болнични площадки. Какъв е новият план за въздушните линейки

"Самото обявяване на предстоящото прекратяване на дружеството обаче вероятно ще обезкуражи потенциалните кандидати да подават документи", каза тя. Според нея законовият път оттук нататък води към обявяване на нова поръчка от правоприемника на дружеството, след като то бъде прекратено.

Наемането на медицински хеликоптер в най-кратък срок е нужно не само за нуждите на спешното спасяване. България трябва да се сдобие с лицензиран по европейските изисквания оператор за медицински полети. Такъв в страната ни никога не е имало.

Актуалната до неотдавна идея беше лицензирането да изпревари хеликоптерите, които МЗ трябва да купи по Плана за възстановяване и устойчивост. Времето до доставката на новите машини пък трябваше да се използва за създаване на процеси, изграждане на инфраструктура, обучение на екипажи.

"Понеже посяха вятър, затова ще пожънат вихрушка"

Дали този план все още е актуален след събитията от последните дни на 2022 г., не е напълно ясно.

Директорът на нароченото за закриване дружество Георги Гвоздейков написа във вторник в профила си във Фейсбук библейския цитат "Понеже посяха вятър, затова ще пожънат вихрушка".

МЗ все още не е обявило нова обществена поръчка за хеликоптери.

Това означава, че в момента целият процес е в изходна позиция отново. Изглежда, сякаш българските спешни пациенти, българските медици, българските планински спасители ще видят работеща медицинска авиация някой друг път.

* Становищата, изказани в рубриката „Мнение“, могат да не отразяват позицията на Свободна Европа.

Вижте също "Няма драма". Кога България ще има медицински хеликоптер