Андрей Любенов и "Инорийдър", които осигуряват медийна хигиена за потребителите

Андрей Любенов

За близо 10 години едно българско приложение са сортиране на информация натрупа 1,5 милиона потребители по света и попадна в престижна класация на технологично издание. Ето каква е историята и целта на Инорийдър според продуктовия директор Андрей Любенов.

През 2013 г. технологичният гигант Гугъл внезапно решава да спре своето приложение Гугъл Рийдър - програма, която събира информационни източници като медии и страници в социалните мрежи, за да пести време на потребителите си.

Това събитие дава път на една нова българска компания, която създава приложение на подобен принцип. Става дума за Инорийдър, създадено от компанията "Иннолоджика", който днес има близо милион и половина потребители. Tази седмица стана ясно и че Инорийдър е обявен за най-добрия RSS четец от престижното технологично издание Wired.

Както всички други RSS четци, Инорийдър интегрира новини от множество новинарски източници в интернет, които излъчват свои RSS емисии. Така приложението, по думите на продуктовия директор на Инорийдър Андрей Любенов, премахва нуждата на потребителя да влиза поотделно в десетки сайтове и страници в социалните мрежи, от които се интересува и които следи редовно. Накратко, "подобрява медийната хигиена" на потребителите, казва Любенов.

Според него това е може би единственото приложение, което позволява и следене на канали в Телеграм, където той припомня, че се разпространява голяма част от информацията за войната в Украйна.

Предимството на Инорийдър спрямо Фейсбук, където много интернет потребители следят информационния поток, е, че то дава възможност човек "да си вземе контрола върху собствения си нюзфийд, да контролира личностите и темите, които следи, а не просто да бъде замерян с информация, която може да не е релевантна и откровена", казва Любенов.

Той припомня, че Фейсбук има свой алгоритъм, който решава какво да покаже на потребителя и по този начин "по-скоро създава шум, отколкото някакъв ред в съдържанието", като показва реклами и препоръчано съдържание например, които забавят достъпа до това, което потребителят може да търси.

Инорийдър има както безплатна, така и платена версия, като последната предлага допълнително функции, сред които превод на чуждоезикови материали, неограничени емисии и други.

Любенов е продуктов директор в компанията от една година, като е работил близо 15 години на медийния пазар в компании като Икономедия и Investor.bg.

"Виждам как хората се сблъскват с прекалено голямо количество медии, прекалено ниски стандарти на качество и прекалено фрагментирана информация", казва още той, като добавя, че приложението не филтрира съдържанието на страниците, които хората следват, а целта е това да прави самият потребител.

Компанията "Иннолоджика" е създадена от Йордан Йорданов, който преди това е редовен потребител на Гугъл Рийдър. Когато не успява да намери заместител на вече нефункциониращото приложение, решава сам да създаде такъв.

"Пуснах приложението и тогава изведнъж видях много сериозен интерес. Оказа се, че много хора са били с моя проблем", казва Йорданов пред Капитал. По времето на интервюто, което се провежда през 2017 г., той казва, че най-големият пазар за Инорийдър са САЩ, където подобен тип приложения вече са утвърдени, а на второ място е Япония.

"Иннолоджика" притежава и друго приложение на име Proofy, което проверява автентичността на снимки в дигиталното пространство.

Вижте също Шафи Голдвасер, която доказа, че компютърните науки не са само за мъже