"Булгартрансгаз" няма информация за евентуално спиране на доставките по "Турски поток"

Продължението на "Турски поток" през България беше построено за рекордно кратък срок при третия кабинет на Бойко Борисов.

В „Булгартрансгаз“ не е постъпвала информация от „Газпром“ за евентуално спиране на подаването на газ и потенциални проблеми с доставките по „Турски поток“. Към момента количествата на входната точка в България „Странджа 2/Малочлар“ постъпват според предварително заявените количества.

Това отговори Министерството на енергетиката на запитване на Свободна Европа по повод информацията, че Русия не може да поддържа износа на газ по трасето заради наложените ѝ западни санкции.

На въпрос за риска от загуба на транзитните такси, които са единственото нещо, което България получава от продължението на „Турски поток“, от „Булгартрансгаз“ отговориха, че те „се генерират на базата на резервиран капацитет на българската газопреносна мрежа“.

Вижте също "Като в клещи". Как България помогна на Путин срещу Украйна

Проблемът с функционирането на „Турски поток“ е свързан с това, че нидерландското подразделение на руската държавната „Газпром“ - South Stream Transport B.V., което е отговорно за оперирането на газопровода, загуби лиценза си. По информация на Радио Свободна Европа той е бил отнет на 17 септември.

В писмо, изпратено до мениджърите на компанията от нейния директор Олег Аксютин, се разпорежда всички дейности да бъдат незабавно прекратени. Включително и разговорите с всички западни доставчици.

Проблемът идва от това, че в Черно море тръбата минава на дълбочина от 3 км под морското равнище във води, в които има сериозна сеизмична дейност. Специализирани кораби извършват регулярни проверки на състоянието на газопровода и извършват бързи ремонти в случай на повреди. Оборудването, което е необходимо за наблюдение и ремонти, обаче се внася почти изцяло от западни страни.

Вижте също Първо беше "Турски", после стана "Балкански". Накрая се оказа руски поток

Прекратяването на договорните отношения с доставчици от страна на South Stream Transport B.V. означава, „че никой няма да може да извършва ремонти, ако тръбата се повреди, има течове или част от нея се разпадне заради земетресение“.

„Всъщност руската компания е загубила оперативния контрол над газопровода, а руското подразделение е загубило връзка с основната корпорация“, каза преди дни пред Радио Свободна Европа източник от South Stream Transport B.V.

„Турски поток“, който започва от Русия и преминава по дъното на Черно море до Турция, има капацитет за пренос на 33 млрд. м3 на година. Половината от това количество се консумира от Турция, а останалата част минава по продължението на „Турски поток“ през България към Централна Европа. От него се възползват най-вече Сърбия и Унгария.

Продължението на газопровода през България е с дължина 474 км. То беше построено само за около година от третото правителство на Бойко Борисов, който го наричаше „Балкански поток“. Тръбата струва над 3 млрд. лева, платени от държавния бюджет. България очаква да си възстанови инвестицията от транзитните такси, които Русия плаща за пренос на газ по газопровода.

Поверителни данни от справки на ДАНС, които бяха публикувани от разследващия сайт BIRD, показаха, че Борисов, президентът Румен Радев и бившата председателка на Народното събрание Цвета Караянчева са знаели още преди 5 години, че по продължението на газопровода „Турски поток“ не е предвидено да бъде доставян природен газ за България, а основната цел на този проект е „евентуално преустановяване на преноса [на газ] през Украйна“.

Вижте също "Пари на вятъра". Ще си върне ли България трите милиарда лева за "Турски поток"