"Причината, поради която не се изправяме срещу проблемите с околната среда, е, че ние самите сме проблемът. В Ню Йорк е пълно с гангстерчета, които се страхуват да стъпят в Сентръл парк заради катеричките, които живеят там. Толкова са отдалечени от природата. Ако обичаш природата, ще искаш да я защитаваш. Това е един от проблемите ни - липса на природа в нас...".
Много супербогати хора даряват големи суми за благотворителност. Малко са обаче тези, които са готови да се разделят с целия си бизнес. Основателят на американската компания Patagonia - Ивон Шуинар, неговата съпруга и двете им пораснали деца се отказват от собствеността си върху нея. Нейните печалби ще отиват към проекти и организации, които се борят за справяне с климатичните промени.
Шуинар - известен алпинист, екоактивист и предприемач, основава Patagonia в Калифорния през 1973 г. Компанията е оценявана на 3 млрд. долара, пише New York Times. Брандът произвежда облекла за спортове на открито и има подчертано отношение към опазването на околната среда. Използва 100% органично отглеждан памук и рециклирана пластмаса за производството на своите продукти, сред които са още оборудване за къмпинг, риболов и катерене, както и храни и напитки, произведени от устойчиви източници.
В писмо на сайта на Patagonia Шуинар лично обяснява своето решение, продиктувано от това да покаже, че “капитализмът може да работи за планетата”.
"Никога не съм искал да бъда бизнесмен. Започнах като занаятчия, като изработвах екипировка за катерене за себе си и приятелите си, а след това започнах да се занимавам с облекло. Когато обаче видяхме мащабите на глобалното затопляне и екологичното унищожение, както и собствения си принос за това, Patagonia се ангажира да промени начина, по който се прави бизнес", казва Шуинар.
Философията му е следната - ако успеят да постъпят правилно, като същевременно печелят достатъчно, за да си плащат сметките, ще могат да повлияят на клиентите и на други фирми и може би ще променят системата.
"Започнахме с нашите продукти, като използвахме материали, които нанасят по-малко вреди на околната среда. Всяка година дарявахме по 1% от продажбите си. Вписахме нашите ценности в корпоративния си устав, за да бъдат запазени. А през 2018 г. променихме целта на компанията: Ние сме в бизнеса, за да спасим нашата планета", пише още авторът на книгите „Пусни народа ми да кара сърф“ и "Отговорната компания".
Осъзнава обаче, че това не е достатъчно срещу екологичната криза.
"Един от вариантите беше да продадем Patagonia и да дарим всички пари. Но не можехме да бъдем сигурни, че новият собственик ще запази ценностите ни или ще запази работата на екипа ни от хора по целия свят. Друг път беше да направим компанията публична. Каква катастрофа щеше да бъде това. Дори публичните компании с добри намерения са подложени на твърде голям натиск да създават краткосрочни печалби за сметка на дългосрочната жизненост и отговорност", допълва Шуинар.
Затова, при липса на добри възможности, в компанията създават свой собствен път - вместо да извличат стойност от природата и да я превръщат в богатство за инвеститорите, ще използват богатството, което Patagonia създава, за да защити източника на всяко богатство.
Ето как ще става това - 100% от акциите с право на глас на компанията се прехвърлят в Patagonia Purpose Trust - създаден за защита на ценностите на компанията; 100% от акциите без право на глас се предоставят на Holdfast Collective, организация с нестопанска цел, посветена на борбата с екологичната криза и защита на природата. Всяка година парите, които Patagonia печели след реинвестиране в бизнеса, ще бъдат разпределяни като дивидент за тази кауза. Компанията очаква да генерира и да дарява около 100 млн. долара годишно в зависимост от резултатите.
"Изминаха почти 50 години, откакто започнахме нашия експеримент за отговорен бизнес, а едва сега започваме. Ако имаме някаква надежда за процъфтяваща планета - още по-малко за процъфтяващ бизнес след 50 години, ще е нужно всички да направим каквото можем с ресурсите, с които разполагаме. Въпреки огромната си площ, ресурсите на Земята не са безкрайни и е ясно, че сме надхвърлили границите им. Но тя е и устойчива. Можем да спасим нашата планета, ако се ангажираме с това", вярва Ивон Шуинар.
А Чарлз Кон, председател на борда на директорите на Patagonia, дори е уверен, че това е правилният път от финансова гледна точка.
"Настоящата система на капитализъм е постигнала своите успехи на огромна цена, включително нарастващо неравенство и мащабни некомпенсирани екологични щети. Светът е буквално в пламъци. Компаниите, които създават следващия модел на капитализъм, чрез дълбока ангажираност, ще привличат повече инвестиции, по-добри служители и по-дълбока лоялност на клиентите. Те са бъдещето на бизнеса, ако искаме да изградим един по-добър свят, и това бъдеще започва с това, което Ивон прави сега".
След като информира служителите си в сряда за своето решение, компанията актуализира сайта си, за да заяви: "Земята вече е нашият единствен акционер".
Вижте също Боян Слат, който е решен да изчисти океаните от пластмаса