"Изгубихме надежда за бъдещето". Момичетата, които живеят като в затвор под властта на талибаните

Рисунка на ученичката Фарахназ от афганска провинция северно от Кабул.

Манижа има големи мечти. Тя иска да стане лекар и да служи на хората от родния си град в северен Афганистан.

„Аз съм Манижа, 15-годишна десетокласничка от страната на вярата, страната на любовта и знанието", казва тя в писмо до Радио Свободна Европа/Радио Свобода (РСЕ/РС).

"Работих толкова упорито, за да постигна красивата си мечта, но днес съм държана в затвор, наречен "у дома".

Подобно на много момичета в училищна възраст в страната, нейните надежди избледняват след връщането на талибаните на власт миналия август и повторното въвеждане на строги ограничения върху правата на момичетата и жените.

Друга рисунка на Фарахназ, която илюстрира премахването на достъпа до образование за момичетата в Афганистан.

На 15 август се навърши една година от връщането на власт на талибаните в Кабул. Радио Азади на РСЕ/РС събра рисунки, снимки и откъси от писма, изпратени от ученички от цялата страна.

Личният опит на момичетата, описан внимателно на хартия с думи или чрез изкуство, отваря прозорец към тяхното уединено ежедневие и отчаянието, което бавно подкопава техните стремежи.

Вижте също Страната на мъртвите мечти. Защо светът забрави за тези жени

За да запази анонимността на ученичките, РСЕ/РС използва само собствените им имена и редактира изображенията, за да гарантира, че лицата и подписите им не се виждат.

Преди година афганистанските момичета се готвеха за новата учебна година. Но този ежегоден ритуал беше отменен, когато талибанските бойци нахлуха в Кабул, съставиха правителство и започнаха да издават укази в съответствие със стриктното си тълкуване на исляма. Сред тях беше забраната на момичетата от 6 до 12 клас да посещават училище.

Рисунка на момиче на име Мадинам която показва момиче с раница, което е възпрепятствано да отиде на училище.

„Прекарах зимата щастлива при мисълта, че скоро може да тръгнем отново на училище, но ми отнеха правото да ходя на училище на мен и на другите като мен“, пише Манижа.

„Живеем на място, където не можем да повишим глас. Омръзна ни да не ходим на училище“, добавя тя.

"Противниците на образованието трябва да знаят това! Никой не може да прави закони вместо нас, така както не можете да ни отнемете правото да дишаме въздух, не можете и да ни отнемете образованието, защото образованието е наше право."

Рисунка на момиче на име Малали

Кобра е ученичка в девети клас в град Фирозкох, разположен в централната провинция Гор.

„За съжаление те затвориха училищата за момичета и тези последни 10 месеца бяха като 10 години за нас“, написа тя през юни.

"Изгубихме надеждата си за бъдещето. Трудностите на бъдещето се появяват пред очите ни като жив образ. Всеки път, когато мисля за бъдещето, ми се иска да не бях на този свят; психическото ни състояние е много увредено."

16-годишното момиче се позовава на изказвания на талибаните след идването им на власт, че ще обмислят възможността момичетата да се върнат в училище. Това се случи само с жените в университетска възраст, след като и те първоначално бяха получили забрана.

Картина на Фарахназ

„Много пъти ислямското емирство е казвало, че вратите на училищата ще бъдат отворени и момичетата ще могат да продължат обучението си“, пише тя. „Но не мислим, че ще постигнем мечтите си".

Кобра е заета да помага на майка си с домакинската работа, да шие детски дрехи, да бродира и да плете на една кука.

Бродерии на Кобра

„Но бъдещето не е в нашите ръце“, пише тя. „Единственото нещо, което можем да направим, е да се молим и ние винаги се молим нашето бъдеще да не ни бъде отнето.“

Рисунка на Монавара от Кабул, на която момиче кара колело

Мариам е колоездачка, чиято спортна кариера е прекъсната, тъй като талибаните не обръщат внимание на женския спорт.

Подобно на други момичета, които могат да си го позволят, единайсетокласничката от провинция Кабул се опитва да продължи обучението си с частни уроци, като всяка сутрин ходи на уроци по английски език.

Когато приключи с уроците, тя върши домакинска работа, „за да облекчи задушаването си“ и следи местни и чуждестранни новини, за да бъде информирана за нарушенията на правата на жените и подкрепата на външния свят за афганистанските жени.

Друга рисунка на Монавара

„Понякога ми липсва толкова много“, казва тя за стария си живот, припомняйки си, че е била на прага на пътуване в чужбина с отбора си по колоездене и е била наета във фризьорски салон, преди талибаните да забранят на жените да работят извън дома. Тъй като не може да продължи хобитата и работата си, тя продължава да практикува фризьорските си умения у дома със сестра си.

Марзие, деветокласничка от неуточнен афганистански район, прекарва голяма част от времето си в пекарната на семейството си и в домашни задължения.

„Самият Афганистан е страна, която се е борила за бъдещето“, пише тя. Но пристигането на талибаните, които бяха известни със своите тежки нарушения на човешките права и твърдолинейното ислямско управление по време на първия си престой във властта от 1996 до 2001 г., „доведе до затварянето на нашите училища и хиляди ученички бяха затворени в техните домове."

Снимка, изпратена от деветокласничката Марзиех, на която се вижда как работи в семейната пекарна.

"Имаме нужда от образование, но талибаните ни отказаха това, защото според техния ислям е грях момичетата да учат след шести клас. Ние, момичетата, никога няма да одобрим тези думи, защото Бог е създал всички равни", казва Марзиех.

„Преди ходехме на училище и учехме със страст. Но след затварянето на училищата всички изпаднахме в силна депресия и се сблъскахме с много проблеми. Аз лично исках да стана лекар и да служа на родината си, но не успях. Учих девет години, но беше безполезно, накрая останах вкъщи“, завършва тя в написаното на ръка писмо.

"Като цяло имах много мечти. Жалко, че пропуснах образованието. Пропуснах всичко."

Друга ученичка от Кабул - Монавара, е трябвало да бъде в 11 клас. Вместо това тя прекарва времето си вкъщи в миене на чинии, чистене на кухнята и молитви. За да успокои стреса, тя пише на радио Азади, опитва се да чете по един час на ден и след това гледа новините вечер.

Рисунка на Монавара, Кабул

„Всеки ден чакам новини за отварянето на училища и програми, свързани с правата на жените. Уморена съм от вътрешни новини, защото нямаме позитивни и обнадеждаващи новини“, казва тя.

„Освен войната, самоубийствата, експлозиите и лишаването от права и осъждането на жените, талибаните нямат с какво друго да се занимават.“

Тя, подобно на Мариам, е била колоездачка. „Винаги си мисля, че това беше сън, който изчезна. Треперя и сънувам ужасни сънища, че талибаните ще дойдат в къщата ни и ще трябва да се скрием“, пише Монавара. „От черния ден на падането на Кабул имам психически и емоционални проблеми и се лекувам при психолог".

Монавара рисува у дома

Нахид, 18-годишна от провинция Кабул, започва писмото си до РСЕ/РС с думите: „Ако сте работили усилено и все още не сте видели резултати, помнете, че плодът е последното нещо, което расте на дървото."

Дванайсетокласничката следва ежедневна рутина, която включва учене, молитва, домакинска работа, частни уроци и писане на домашни. След това тя започва да рисува, като се забавлява "малко", а след това учи още.

„След като съм лишена от благословията на грамотността, прекарвам много трудни и демотивиращи дни“, пише тя. „Напълно загубих мотивацията, която имах да ходя на училище и тази за бъдещето си.“ Тя вярва, че се е превърнала в психопат, забравила е образованието си и е станала напълно неграмотна.

Сегашното ѝ положение, пише тя, е извън нейния контрол и се определя от други. „Имах много приятели в училище. Дори нашите преподаватели ни бяха приятели и ни обучаваха в изцяло ислямски и хуманен дух“, спомня си тя.

„Всеки момент от училището беше приятен за нас, защото нашите преподаватели, заедно с техните уроци и преподавателския екип, ни възпитаваха в дух на патриотизъм и доброта към хората".

Парвана рисува училище със заключена врата

Парвана е осмокласничка от централната провинция Гор, чиито мечти понякога влизат в противоречие с мрачната реалност.

„Една вечер сънувах, че отивам на училище и посещавам съучениците си в училищния двор и в класната стая. Може би най-добрият сън“, пише тя. "Когато се събудих, нарисувах тази картина, която показва, че портата на училището е заключена."

Парвана казва на РСЕ/РС, че вярва, че талибаните се страхуват от образовани жени. "Защо една жена не трябва да учи? Къде се споменава в книгата на исляма, свещения Коран, че жените не трябва да учат?," пита тя.

"Всемогъщият Бог е заповядал на мъжете и жените да четат и да учат."

Рисунка на Парвана на мъж и жена

Семейството ѝ не може да си позволи да плаща за частно образование и липсата на възможност да учи, както казва Парвана, е увредила психичното ѝ здраве. Тя описва постоянна тежест в ума и духа си, която по нейните думи я кара понякога да крещи на майка си.

Но Парвана признава и мъдростта на възрастните. „Моята прабаба казва, че където няма единство и съгласие, независимо дали е в къща, село, град или държава, ще се превърне в развалина“, казва Парвана.

„Дори сега тази страна изглежда като руина“, добавя тя. „Блокирани учебни заведения, липса на здравни услуги, убийства, кражби, грабежи и стотици други грозни неща. Винаги се доверявам на моя Бог и винаги го моля да води страната ни към мир.“

Рисунка на ученичка в клетка, авторката се казва Сдика

Сахар, единайсетокласничка от югозападната провинция Нимроз, казва, че Афганистан винаги е имал проблеми, но „все пак ходехме на училище, учехме, искахме да изградим собственото си бъдеще“.

Тя си спомня вълнението, което е изпитвала при подготовката за първия ден от учебната година, и не може да разбере защо талибаните не позволяват на момичетата да ходят на училище, откакто поеха властта.

„Нямаме надежда за живота“, пише Сахар. Тя описва как живее в объркване у дома и държи ума и ръцете си заети с ръкоделия като например бродиране. „Гласът през мъглата не е само мой, но и на хиляди други студентки, които не могат да учат“, казва Сахар.

Saahida pictured drawing at home

Саахида е единайсетокласничка от провинция Парван, разположена на север от афганистанската столица. "В последните години ходех на училище. Учех и се виждах с приятелите и сестрите си." Сега, казва Саахида, тя прекарва дните си в проблеми.

„Всеки ден е по-лош за мен от предишния. В началото на годината много се надявах, че ще ни разрешат да ходим на училище и да продължим да учим“, казва тя. „Бях се подготвил много и с нетърпение очаквах да отида на училище, да уча и да се доближа до целите си.“

Когато отива до училището си обаче, в момент, когато изглежда, че талибаните може да го позволят, не я пускат да влезе. „Върнах се у дома много разочарована. От този ден вече нямам никаква надежда“, признава Саахида.

Тя е сред няколкото момичета, изпратили ни писма, които искат да станат лекари. "Страдам с тези желания и цели всеки ден. Казвам си, че може би ще отнеса тези мечти в гроба".

Рисунка на Ияра. Изобразена е учителка, на която е забранено да преподава.

Захра, която живее на север от Кабул, казва, че за нея "тази година е една от най-лошите години в живота." „Аз съм ученичка в 12 клас, надявах се, че това ще е последната година от моето образование и че ще завърша училище, ще издържа приемния си изпит, ще мога да уча в любимата си специалност - право, и да завърша университет“, пише 18-годишната Захра. „Нашите надежди и мечти бяха погребани“.

Рисунка на Фаранхаз. Вижда се момиче, на което е забранено да говори

„Защо се случва такава несправедливост към жените и момичетата от моята земя; защо си играят с живота ни? Докога ще бъдем в нищета?“. Това са думите, с които Захра казва, че се обръща често към Бог.

Your browser doesn’t support HTML5

"Искаме гласът ни да бъде чут". Едно момиче, което иска да ходи на училище