Руски пилот, заловен в източната Донецка област в Украйна, е признал, че е наемник на частната военна група "Вагнер", свързвана с близкия до руския президент Владимир Путин бизнесмен Евгений Пригожин.
По информация на украинския сайт "Цензор" става въпрос за майор Андрей Федорчуков, който е признал, че воюва на страната на руската армия срещу 205 000 рубли (около 6760 лева) на месец.
Името на частната военна група "Вагнер" за пръв път придоби популярност по време на сблъсъците в Източна Украйна през 2014 г., последвали анексирането на Крим от Москва. По-късно такива руски наемници се появиха и в Сирия, Либия, Беларус, Централноафриканската република и други държави.
Вижте също Наемниците, за които никой не говори. Какви са новите разкрития за руската военна група "Вагнер"Според множество журналистически разследвания групата действа в тясно сътрудничество с руското военно разузнаване. Официално Москва обаче отрича такава връзка. Евгений Пригожин също твърди, че няма общо с частната военна фирма.
Въпреки това в края на миналата година Европейският съюз наложи санкции на "Вагнер" заради нарушения на човешките права, а в официалното изявление Пригожин беше посочен като човека, финансиращ групата.
Залавянето на руския пилот, който твърди, че е наемник в частната военна група, е станало на 18 юни, когато 72-ра специализирана стрелкова бригада "Черните казаци" съобщи, че руски самолет Су-25 е свален от преносим зенитно-ракетен комплекс "Игла" и е "паднал силно и ярко".
Според разпространената в понеделник информация пилотът е катапултирал, след което е попаднал в плен. Той има само леки наранявания и му е оказана първа помощ от украинските военни. След това става ясно, че това е майор Андрей Федорчуков от руските въздушно-космически сили, който признава, че работи за "Вагнер".
"По време на разпит Федорчуков разкрива, че целта на атаката му е база на Въоръжените сили на Украйна. Преди това той е извършвал полети за бомбардировки над украински градове", разказва главният редактор на "Цензор" Юрий Бутусов.
Изданието коментира, че руската авиация очевидно има големи проблеми с навигацията. Руският пилот е носел със себе си навигатор Garmin и смартфон с програмата Pronebo, за да има по-точна ориентация от тази на бордовите навигационни средства на ВВС на Русия, пише още "Цензор".
Вижте също Руски знамена, африкански надежди. Какво знаем за поредния преврат в Западна Африка