Държавата ще изплати половината от парите на пътностроителните фирми

Протестът на магистрала "Хемус" на изхода от Варна

Държавата ще изплати половината от задълженията на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) към пътностроитените фирми. Другата половина ще им бъде изплатена след доклад на комисията по регионална политика в парламента. Това решиха депутатите в сряда.

От месеци пътностроителният бранш настоява държавата да им изплати над 1,1 млрд. лв. за вече извършени дейности. Проблемът ескалира от миналата година, когато АПИ спря да възлага такива дейности на пътните фирми. Дължимите суми са за периода до края на 2021 г., като основата част са от миналата пролет.

Решението в сряда беше подкрепено от 122 депутати, 35 бяха "против", а двама се въздържаха. Гласуването се проведе на фона на втория национален протест, организиран от браншовата камара "Пътища".

Работници и тежка техника на пътностроителни фирми блокираха ключови градски булеварди, проходи и гранични пунктове. В рамките на протеста от бранша настояха да им бъдат изплатени всички суми по сключени договори за текущи ремонти и поддръжка.

Демонстрация имаше в центъра на София, където протестиращи се събраха пред сградите на Народното събрание и Министерския съвет. Блокади имаше още във Варна, Благоевград, Ловеч, Търговище, Капитан Андреево и на други места. Сред основните лозунги бяха "Една година обещания", "Държава без пътища няма", както и "Пътищар е гордост, а не унижение".

Първият национален протест на браншовата камара "Пътища" се проведе на 13 април.

Блокадата пред Народното събрание в София

Преди ден Министърът на регионалното развитие Гроздан Караджов каза пред медиите, че на коалиционния съвет в понеделник е било решено да бъдат подкрепени и двете предложения, внесени в Народното събрание - да започнат ремонтите по пътните участъци веднага и да се продължи завършването на общо 278 обекта, припомня "Сега".

Идеята, която в крайна сметка беше приета от парламента в сряда, е половината от дължимите суми да се разплатят сега, а останалата част да бъде разпределена с решение на парламента, след като междуведомствена комисия ревизира процедурите по възлагане на дейности и тяхното изпълнение.

По думите на Караджов проверката на извършените вече ремонти може да мине през парламентарната регионална комисия, която във вторник подкрепи това решение на казуса. Предстои пленарната зала да го обсъди в четвъртък.

Демонстрацията на 106-тия км от магистрала "Марица" между Свиленград и ГКПП "Капитан Андреево"

Междувременно в сряда депутатите продължиха да спорят по темата в парламента. От ГЕРБ застъпиха тезата, че тези плащания са от компетентността на Министерския съвет и той се опитва да прехвърли тази отговорност на Народното събрание.

Последваха и спорове за качеството на пътните ремонти, извършвани по времето на последното правителство на Бойко Борисов (2017-2021), след като съпартиецът му Младен Шишков показа от трибуната снимки на новоремонтирани и новопостроени шосета.

"Основни ремонти, маскирани като текуща поддръжка. Затова има ремонт на ремонта. Възлагат се в нарушение на Закона за обществените поръчки и се възлагат дейности на определени фирми. Дайте снимки и на катастрофата при Своге, където загинаха хора, защото пътят е бил лош", репликира го Мирослав Иванов от "Продължаваме промяната".

Пътностроителна техника блокира движението пред парламента.

Явор Божанков от БСП също обърна внимание на лошото качество на скоро ремонтирани отсечки. Като примери той посочи пътя за Рилския манастир и пътя между Велико Търново и Горна Оряховица при Арбанаси.

От "Има такъв народ" пък изразиха позиция, че тези плащания би трябвало да стават от централния бюджет, но по думите на Тошко Йорданов "ще гласуваме като тъпи коалиционни партньори", подкрепяйки предложението, одобрено от регионалната комисия.

Той отново припомни предупреждението си от миналата седмица, че неговата парламентарна група ще иска да има парламентарни комисии за оторизирането на плащанията и за всички други министерства, а не само за МРРБ.