В момента три от общо деветте нови лота на автомагистрала „Хемус“ са в строеж, който не е спирал след идването на служебното правителство. За три от останалите шест лота се извършват процедури по отчуждаване и събиране на строителни книжа, а за последните три лота не е извършена никаква дейност. Това стана ясно по време на пресконференция на представители на Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) в петък.
„До момента не съм издала нито едно разпореждане за спиране на строежа на „Хемус“. Магистралата трябва да бъде построена, защото незавършеното строителство е най-скъпо“, каза министърката на регионалното развитие Виолета Комитова.
По-рано през седмицата лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов и кандидати за депутати на партията многократно обявиха, че с идването на служебното правителство е било спряно изграждането на магистралата. Подобни материали се появиха като платени предизборни публикации в няколко медии.
Вижте също „Фирмено робство“. Как цената на магистрала става 16 млн. лв. за км. Виолета Комитова пред Свободна ЕвропаТя добави, че общо строежът на новото трасе между Шумен и Боаза е с дължина от 227 км., а приблизителната стойност, дадена от предишното правителство е 4 млрд. лева. Министърката показа документи, според които процедурите по отчуждаване и издаване на необходимите разрешителни за 1-ви, 2-ри и 3-ти лот, по които в момента се работи и са с дължина 51.5 км., са започнати още през 2015 г. от тогавашният министър Николай Нанков.
По 4-ти, 5-ти и 6-ти лот, с обща дължина 83 км. има изготвени подробни устройствени планове (ПУП), но още текат процедури по отчуждаване и няма издадено разрешително за строеж. По 7-ми, 8-ми и 9-ти лот, с дължина 89 км. няма извършена абсолютно никаква дейност. По думи на Комитова само изработването на ПУП отнема около 5 години.
„Завършването на „Хемус“ до 2024 г. е химера“, каза по този повод зам.-министъра Тодор Анастасов, по повод заявеното по време на управлението на кабинета на Бойко Борисов.
Вижте също "Една дупка, наречена корупция". Комитова разкрива още нередности в регионалното министерствоКъм това становище се присъедини и новият шеф на ДНСК Влади Калинов, който подчерта, че няма как да се даде срок, след като не са извървяни законовите стъпки, необходими за започване на строителство. Той добави, че е недопустимо строежа на магистрали да се планира и извършва извън рамките на закона, докато обикновените граждани се налага години да чакат за издаване на строителни книжа.
Цялото строителство на магистрала „Хемус“ е поверено на държавната „Автомагистрали“ ЕАД, която е получила 1,38 млрд. лв. аванс за строителството. От тях 675 млн. вече са били раздадени на фирми подизпълнители. Оказва се обаче, че 71% от парите за нови участъци вече са изплатени, а само за 16% от тях има нещо изработено.
„Така излиза, че данъкоплатците са си купили магистрали на зелено“, заключи Комитова.
По време на брифинга стана ясно, че за дадените аванси е гарантирано с договори пред застрахователни дружества. Такъв е сключен между Агенция пътна инфраструктура (АПИ) и „Автомагистрали“, както и между „Автомагистрали“ и фирмите подизпълнители.
Вижте също Специалната поправка. Как две години по-късно случаят "Златен век" обясни "Апартаментгейт"По време на брифинга Калинов каза още, че след извършените проверки за строежа на „Хемус“ е установено, че големи количества изкопни маси са били изхвърляни извън определените за това зони, което е довело до увреждането на 84 декара земи, включително и горски площи.
„Жалък опит за спестяване на пари за извозване и депонирани на земните маси“, каза още Калинов, който добави, че установяването на нарушителите и принуждаването им да поправят стореното със сигурност ще забави допълнително строителството.
„Всичко, което виждаме, включително и онази полянка на строителната техника, е направена без проекти.
По време на пресконференция на живо бяха включени и тримата членове на новото временно ръководство на държавната „Автомагистрали“, което беше вписано в Търговския регистър по-рано в петък.
Вижте също "Те си спестяват 260 хил. лв. Три дни след това законът е факт". Началникът на ДНСК пред Свободна Европа