„Купили сме магистрала на зелено“. Стотици милиони аванс за трасета по „Хемус“ без строителни книжа

В момента три от общо деветте нови лота на автомагистрала „Хемус“ са в строеж, който не е спирал след идването на служебното правителство. За три от останалите шест лота се извършват процедури по отчуждаване и събиране на строителни книжа, а за последните три лота не е извършена никаква дейност. Това стана ясно по време на пресконференция на представители на Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) в петък.

„До момента не съм издала нито едно разпореждане за спиране на строежа на „Хемус“. Магистралата трябва да бъде построена, защото незавършеното строителство е най-скъпо“, каза министърката на регионалното развитие Виолета Комитова.

По-рано през седмицата лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов и кандидати за депутати на партията многократно обявиха, че с идването на служебното правителство е било спряно изграждането на магистралата. Подобни материали се появиха като платени предизборни публикации в няколко медии.

Вижте също „Фирмено робство“. Как цената на магистрала става 16 млн. лв. за км. Виолета Комитова пред Свободна Европа

Тя добави, че общо строежът на новото трасе между Шумен и Боаза е с дължина от 227 км., а приблизителната стойност, дадена от предишното правителство е 4 млрд. лева. Министърката показа документи, според които процедурите по отчуждаване и издаване на необходимите разрешителни за 1-ви, 2-ри и 3-ти лот, по които в момента се работи и са с дължина 51.5 км., са започнати още през 2015 г. от тогавашният министър Николай Нанков.

По 4-ти, 5-ти и 6-ти лот, с обща дължина 83 км. има изготвени подробни устройствени планове (ПУП), но още текат процедури по отчуждаване и няма издадено разрешително за строеж. По 7-ми, 8-ми и 9-ти лот, с дължина 89 км. няма извършена абсолютно никаква дейност. По думи на Комитова само изработването на ПУП отнема около 5 години.

„Завършването на „Хемус“ до 2024 г. е химера“, каза по този повод зам.-министъра Тодор Анастасов, по повод заявеното по време на управлението на кабинета на Бойко Борисов.

Вижте също "Една дупка, наречена корупция". Комитова разкрива още нередности в регионалното министерство

Към това становище се присъедини и новият шеф на ДНСК Влади Калинов, който подчерта, че няма как да се даде срок, след като не са извървяни законовите стъпки, необходими за започване на строителство. Той добави, че е недопустимо строежа на магистрали да се планира и извършва извън рамките на закона, докато обикновените граждани се налага години да чакат за издаване на строителни книжа.

Цялото строителство на магистрала „Хемус“ е поверено на държавната „Автомагистрали“ ЕАД, която е получила 1,38 млрд. лв. аванс за строителството. От тях 675 млн. вече са били раздадени на фирми подизпълнители. Оказва се обаче, че 71% от парите за нови участъци вече са изплатени, а само за 16% от тях има нещо изработено.

„Така излиза, че данъкоплатците са си купили магистрали на зелено“, заключи Комитова.

По време на брифинга стана ясно, че за дадените аванси е гарантирано с договори пред застрахователни дружества. Такъв е сключен между Агенция пътна инфраструктура (АПИ) и „Автомагистрали“, както и между „Автомагистрали“ и фирмите подизпълнители.

Вижте също Специалната поправка. Как две години по-късно случаят "Златен век" обясни "Апартаментгейт"

По време на брифинга Калинов каза още, че след извършените проверки за строежа на „Хемус“ е установено, че големи количества изкопни маси са били изхвърляни извън определените за това зони, което е довело до увреждането на 84 декара земи, включително и горски площи.

„Жалък опит за спестяване на пари за извозване и депонирани на земните маси“, каза още Калинов, който добави, че установяването на нарушителите и принуждаването им да поправят стореното със сигурност ще забави допълнително строителството.

„Всичко, което виждаме, включително и онази полянка на строителната техника, е направена без проекти.

По време на пресконференция на живо бяха включени и тримата членове на новото временно ръководство на държавната „Автомагистрали“, което беше вписано в Търговския регистър по-рано в петък.

Вижте също "Те си спестяват 260 хил. лв. Три дни след това законът е факт". Началникът на ДНСК пред Свободна Европа