В България пътищата се строят некачествено, въпреки че държавата отделя много пари от държавния бюджет за строителство. Част от средствата обаче се губят заради корупцията в бранша, срещу която трябва да се работи превантивно. Това каза служебният министър на регионалното развитие и благоустройство Виолета Комитова в интервю за БНР в неделя.
"Държавата отделя много пари за строителство на пътища - 5 милиарда лева, а ние всички сме инвеститори в тези пътища, защото се дават пари от бюджета. От друга страна обаче строителните фирми се оплакват, че парите са малко и това се отразява на качеството", каза тя.
Оказва се, че и двете страни са прави по думи на Комитова. Държавата отделя голям бюджет за строителство, но средствата, които достигат до строителните фирми наистина са "малко".
"Знаете ли защо се получава така? Защото между тези две страни има една дупка, в която се е наместило едно невидимо явление, наречено корупция. Тя няма партия, няма цвят, няма мирис, тя е невидима, тя е потайна, тя е коварна. Тя се извършва от хора, които имат власт. Те не се страхуват от прокуратура, от съдебна система, затова си позволяват да извършват корупция", каза още Комитова.
Решението според служебния министър е да не се правят авансови плащания, нито да се дават пари за строителство без обществени поръчки.
Още през миналата седмица Комитова заговори за проблематичните авансови плащания, които са правени МРРБ преди дори да се започне същинската строителна дейност по проект. В четвъртък тя инспектира участък от магистрала "Хемус" в района на община Летница. Строителството на тази отсечка от 20 км не е започнало, но е сключен договор с фирма за 97 милиона лева за покупка на материали. 84 милиона от тях обаче вече са изплатени, съобщи министърът.
"Това е все едно да си купите мебели сега за къща, която ще построите след пет години", каза Комитова.
Сега предстоят срещи на ръководството на МРРБ с всички фирми, които са взели аванси. Целта е да се подсигури те да си завършат работата по договорите.
"Фирмите са доста. Една по една те ще дойдат при мен да поговорим. Те трябва да си завършат работата по договорите", допълни тя.
Комитова иска и да назначи временно ръководство на държавното дружество "Автомагистрали". Той се състои от трима души, които за по-малко от месец ще ръководят компанията вместо бившият изпълнителен директор Стоян Беличев. Още в началото на юли предстои да се проведе конкурс за 5-членно постоянно ръководство.
Вписването вече два пъти е отказано от Софийския градски съд. Комитова каза, че съдия Мария Вранеску е взела решението. Това е същата съдийка, която беше обвинена от министъра на икономиката Кирил Петков, че е отказала вписването на новото ръководство на Българската банка за развитие без правно основание.
По информация на Комитова тя е спряла и вписването на ръководството на Александровска болница.
"Аз вече виждам четири намеси на Мария Вранеску", каза министър Комитова. Според нея бившият изпълнителен директор на "Автомагистрали" Беличев "е по-влиятелен от министъра на регионалното развитие към днешна дата".
В понеделник МРРБ отново ще внесе документи за вписването на временното ръководство на държавното дружество, допълни Комитова.
Вижте също Специалната поправка. Как две години по-късно случаят "Златен век" обясни "Апартаментгейт"