100 млн. лева за една нощ и „договори на око“. Как са харчени пари за пътища и язовири?

Служебните министри Кирил Петков и Виолета Комитова дадоха съвместна пресконференция за резултатите от проверките в държавните дружества

Без обществени поръчки и 100 процента авансово плащане. Това е била схемата на работа в държавните дружества, казаха на съвместна пресконференция служебните министри на регионалното развитие Виолета Комитова и на икономиката Кирил Петков.

„Цените на всяка услуга за отделните свлачища са били определяни по оферта на фирмата, която ще изпълнява. Т.е. даваме й на съответната фирма свлачището, тя го гледа на око и казва: ще струва 16 млн. и се сключва договор за 16 млн.“, каза Комитова.

В Министерство на регионалното развитие и благоустройството са били проверени договорите за свлачища и строителство на пътища. „500 млн. лв. са били определени за свлачища. Определени са 84 обекта. Около половината от тези пари – 188 млн. са дадени на 25 фирми авансово през 2019 г.“, каза Комитова. Резултатът към днешна дата е само едно изпълнено укрепване на срутище. Останалите 83 обекта все още нямат разрешение за строеж, а договорите им изтичат в края на годината.

От отговорите на Комитова не стана ясно, какво ще се случи с договорите на тези фирми. „Ще изчакаме фирмите, които са взели авансите до края на годината“, каза тя като преди това обясни, че е практически невъзможно обектите да бъдат завършени в следващите шест месеца.

Вижте също Сметната палата потвърди: без хора и ресурс “Автомагистрали” са харчили милиони без конкурс

„При пътищата и магистралите ситуацията е същата“, каза Комитова. 1,5 млрд. лв. са били раздадени без обществени поръчки, което беше констатирано и в доклад на Сметната палата. Парите също са били давани предварително.

„Една фирма получава авансово за една нощ 100 млн. лв.“, каза Комитова, но не съобщи името на фирмата. На това описание отговарят фирмите „Автомагистрали Хемус“, която според одита на Сметната палата е получила авансово над 123 млн. лв. и „Джамбо 33“ с над 103 млн. лв , платени предварително.

Служебният министър Кирил Петков каза, че схемата е същата и при язовирите. От 416 язовира, предвидени за ремонт, 82 % от работата по договорите са изпълнява от 7 компании. „Има само 10 завършени язовира, които даже не са напълнени“, отбеляза той.

Вижте също 2,3 млн. лева за една локва. Кирил Петков разкри нарушения в ремонтите на язовири

Свободна Европа получи отговор от държавното предприятие „Управление и стопанисване на язовири“ по повод ремонтирания и празен язовир „Пазар дере“. Язовирът не е завиряван и по документи все още е в ремонт. По тази причина трябва да се поддържа празен.

„Към 31 май 2021 г. водохранилището на язовир „Пазар дере“ е било пълно на 75-80 процента от обема си, вследствие от проливните дъждове през последните дни, което е наложило бърза реакция на служителите на предприятието за привеждане на язовира в безопасно техническо състояние“, се казва в отговора. По тази причина водата в съоръжението е била изпусната.

Свободна Европа изпрати въпроси и до Държавната консолидационна компания, но не получи отговори.

Вижте също „Празен и затревен“. Как изглежда язовирът, ремонтиран за няколко милиона