От вторник, 27 април, потребителите на Епъл могат да ограничат достъпа на мобилни приложения до личните си данни по нов начин. Тази функция е част от последната версия на операционната система, която технологичният гигант използва за мобилните си устройства.
Над един милиард души по света използват продуктите на Епъл. Софтуерните промени могат да създадат сериозни затруднения в сферата на дигиталния маркетинг, ако достатъчно голяма част от потребителите на Епъл откажат достъпа на мобилните си приложения до информация, която се използва за рекламни цели. Според експерти от рекламния бранш обаче, финансовите последствия от тази промяна са все още неизвестни.
Какво е новото
След новата софтуерна актуализация създателите на мобилни приложения, които използват личните данни на потребителите си, за да следят техните дигитални навици, ще са задължени да искат разрешение за употребата на тези данни от самите потребители. Това ще се случва чрез съобщение с директно запитване по време на инсталацията на съответното приложение.
Потребителите на Епъл вече разполагат с няколко настройки на своите устройства, които им позволяват да ограничат достъпа на мобилните приложения до личните им данни.
Какво променя това
Повечето рекламодатели използват данни за дигиталните навици на потребителите, за да им рекламират продукти, които въпросните потребители биха купили. Ограниченият достъп до информация вероятно ще занижи продажбите и приходите на компаниите за мобилни приложения, които в момента продават потребителски данни.
Според Фейсбук, които генерират голяма част от приходите си именно чрез продажба на потребителски данни, наложената от Епъл промяна ще възпрепятства малкия бизнес, тъй като ще лиши предприемачите от един рентабилен начин за достигане до потенциални клиенти.
Ще се събират ли лични данни?
Да, събирането на лични данни е разрешено, стига то да е упоменато в политиката за поверителност на съответното приложение. Софтуерните промени ограничават само достъпа на трети лица до личните ни данни.
Ще получаваме ли пак реклами?
Да, потребителите на Епъл ще продължат да получават рекламни съобщения, стига данните, които приложенията използват за рекламни цели, да не са предоставени от трети лица.
Така Фейсбук, например, ще може да предоставя на потребителите реклами, съобразени с проявените от тях интереси и групите, от които те са част. В случай, обаче, че Фейсбук иска да предоставя на потребителите реклами, според поведението им в други платформи, като тези за онлайн пазаруване, то социалната мрежа ще трябва да изисква тяхното разрешение.
Как ще се отрази това в България?
Промените засягат не толкова законовата рамка в конкретния регион, където се намира потребителят, а по скоро “правилата, които самата операционна система задава на всички, които я използват”, коментира за Свободна Европа Деница Кожухарова от фондация “Право и Интернет”.
Следователно българските потребители на Епъл също ще започнат да получават съобщения с директно запитване относно достъпа на мобилните приложения до личните им данни,
“Често в хода на инсталация сме пренасочвани към страница, която съдържа политиката за поверителност на съответното приложение. Това обаче е един много дълъг документ и повечето хора вероятно не се запознават със съдържанието му”, каза още Кожухарова.
В резултат на това потребителите често не знаят колко широк е достъпът на мобилните приложения до личните им данни. С промените в софтуера си Епъл внасят прозрачност относно достъпа до лични данни и начините, по които мобилните приложения използват тези данни.
Вижте също Един полковник и две монахини. Как Мездра забрани 5G технологията