Паралел между миналото, настоящето и бъдещото, който кара читателят да се замисли за постоянно повтарящото се "предаване на щафетата" в българския политически живот. Това е основната идея на новата фотокнига "Чупи, реже, полива", която беше представена от издателство "Жанет 45" с онлайн премиера на 1 април в София.
Неин автор е фотографът Никола Михов, който има силен интерес към архивите и т.нар. намерена фотография. Това е жанр, при който изследователят работи с чужди снимки, чиито автори често са неизвестни. В случая той ползва кадри на бившия социалистически лидер на Народна република България Тодор Живков от архива на Българската телеграфна агенция (БТА).
"Колко прави 1+1? Какво получаваме, когато съпоставим в огледалото на времето образите на Тодор Живков и Бойко Борисов? Едно или две? Отговорът на това уравнение вероятно ще зависи от политически уклон на човека, който гледа. Книгата "Чупи, реже, полива" ни подтиква към съпоставка между два елемента: един наличен образ, грижливо лъскан - с носталгия от едни и с възмущение от други - и един отсъстващ образ, чиято визуална липса се замества с неговите думи."
Така представя книгата журналистката от Българското национално радио Ирина Недева. По думите ѝ книгата "не е илюстрация на историята, разказана чрез дати и официални лица, а книга, която ни дава възможност за неочаквани комбинации, през спиралата на времето и през съвсем буквалната телена спирала на книжното си тяло".
"Чупи, реже, полива" е разделена в три част и във всяка от тях представя по 15 подобни снимки на Живков, който първо е посрещнат с питка и сол от народа, после открива различни обекти, режейки лента пред събралото се множество, а накрая лисва менче с вода.
"Работейки по съвсем друг проект, забелязах, че в архива на БТА има фотографии в продължение на повече от 30 години, които са доста подобни като стил и на тях се вижда едно и също действие, макар и на различни церемонии", разказва Никола Михов пред Свободна Европа.
Идеята за фотокнигата му хрумва още в началото на втория премиерски мандат на Борисов. Основната му цел е не толкова да припомни миналото, колкото да направи "паралел между него и настоящето, а и бъдещото, защото едва ли с евентуалния край на ерата "Борисов" ще приключи и това предаване на щафетата в политическия живот".
"Ритуалите не се променят във времето. Да чупим питка, да посрещаме гости с хляб и сол, да поливаме с менче – това са неща, които идват от народните вярвания и традициите, но те намират своето отражение и в българския политически живот и там също са доста устойчиви и също се предават през поколенията", допълва авторът.
Припомняйки цитати на Борисов и архивни фотографии на Живков, Михов иска да тества асоциациите на читателите и да ги провокира да съпоставят тези двама "народни лидери".
"Единият е Тодор Живков, който присъства на всяка една снимка, а другият е Бойко Борисов, който присъства със свои мъдри мисли, които допълват действията на Живков и буквално ги илюстрират. Това, което може би не се разбира веднага, е дали цитатите са на Борисов или на Живков", казва фотографът.
Книгата му неслучайно започва с емблематичната фраза на настоящия премиер: "Вие сте прости и аз съм прост, и затова се разбираме". Тя "отваря книгата и се свързва с първата глава, в която виждаме Тодор Живков, който е посрещнат радушно от народа с хляб и сол".
Трите действия в произведението си Михов описва така:
"Народът който посреща вожда. След това е церемонията по откриването. Това символизира обекта, който остава за бъдещите поколения. Разбира се и преди, и сега, всички лидери правят това единствено и само с мисъл за родината, с никакви задни мисли. Тези обекти са изразител на волята на народа. А народът, България и родината са представени в церемонията от трикольорната лента, която лидерът разрязва. Книгата също е препасана с такава лента, която читателят сам трябва да прецени дали ще среже или ще махне внимателно, за да я сложи отново."
Никола Михов е роден в София през 1982 г., но дълго време живее във Франция. Започва да се занимава с фотография през 2006 г., след завръщането си в България. Завършва визуални изкуства в Нов български университет.
Участва в редица международни изложби и фестивали, между които: Athens Photo Festival (2019), Биенале на фотографията в Солун (2018), Международни фотографски срещи — Rencontres d'Arles в Арл, Франция (2017) и Фестивал за млада европейска фотография — Circulation(s) в Париж (2015).
Първата му фотокнига "Forget Your Past – монументалните паметници от времето на комунизма" (изд. Жанет 45, 2012) е включена в селекцията "The Best Photobooks of the Year" на British Journal of Photography. Тя е част от колекцията с фотокниги на Марин Пар в музея Тейт Модърн. За работата си по проекта Никола е номиниран за Deutsche Börse Photography Foundation Prize (2014). Втората му книга "Hello and Welcome to Paris" (2016) е номинирана за наградата Kassel Dummy Award (2016) на Фестивала за фотокниги в Касел, Германия.
Никола е съосновател на платформата за съвременна българска фотография Bulgarian Photography Now и на платформата за фотокниги ПУК! От 2019 г. е част от кураторския екип на Галерия Синтезис. През 2017 г. е гост-куратор на първото издание на Sofia Art Book Fair.