Радарите на НАТО са засекли три руски военни самолета близо до съюзническото въздушно пространство над Черно море. Това е предизвикало вдигането във въздуха на изтребители от България, Турция и Румъния, които са проследили руските самолети, докато напуснат зоната.
Това се е случило в понеделник, съобщи съюзническото въздушно командване на НАТО от Рамщайн, Германия.
В същия ден се е наложило общо 10 пъти самолети на НАТО да бъдат вдигнати във въздуха, за да прехванат руски бомбардировачи и изтребители по време на “необичаен пик”.
Само в рамките на 6 часа руски военни самолети са доближили опасно въздушното пространство на държави от НАТО над Черно, Балтийско и Северно море, както и в северната част на Атлантическия океан.
“Прехващането на няколко групи руски самолети демонстрира готовността и способността на силите на НАТО да охраняват съюзническото небе 24 часа на ден, 7 дни в седмицата, 365 дни в годината”, каза бригаден генерал Андрю Хансен, зам.-началник на щабните операции в Съюзническото въздушно командване в Рамщайн.
Освен над Черно море, подобни инциденти в понеделник е имало над Северно море, където самолети F-16 от военновъздушните сили на Норвегия са прехванали два руски самолета Ту-95, стратегически бомбардировач ракетоносец, известен като “мечка”.
Руските машини са продължили да летят на юг над Северно море и са вдигнали под тревога изтребители от въздушните сили на Обединеното кралство и Белгия. Малко по-късно норвежки F-16 е прехванал и два руски свръхзвукови стратегически бомбардировача Ту-160.
По същото време италиански екипаж е засякъл над Балтийско море морски патрулен самолет Ил-38, който е летял около и извън зоната над Калининград - руски анклав, разположен между Литва и Полша.
В рамките на тези 6 часа в понеделник командването на НАТО е вдигнало във въздуха изтребители от Норвегия, Обединеното кралство, България, Италия, Румъния, България и Турция, съобщи НАТО.
Руски военни самолети често летят с изключени транспондери, не подават летателен план и не контактуват с авиодиспечерите, а това създава потенциален риск за гражданските полети, обясни НАТО. Нито един от руските самолети не е навлязъл в съюзническото въздушно пространство и операциите по прехващане са извършени по стандартна процедура, обясни още Алиансът.
В последните години подобни случаи са все по-често явление. Увеличението започва след незаконното анексиране на Крим от Русия през 2014 г. Само през 2019 г. НАТО съобщи за 290 случая, в които самолети са били вдигани по тревога, за да прехващат руски машини. Голяма част от тези инциденти са в района на Черно море.
Вижте също Как България пропуска военни доставки от Русия за Сърбия