Предизвестеното бедствие. Какви проблеми идват след блокирания кораб

Корабът Ever Given, след като беше освободен с помощта на десетки влекачи

През изминалата седмица световната икономика получи сериозно предупреждение за прекалената си зависимост от международните вериги за доставки, пише Ню Йорк таймс.

Когато един кораб заседна в Суецкия канал, блокирайки движението и в двете посоки, международната търговия се сблъска с проблема на задръстването, който обаче носи със себе си последствия на стойност милиарди.

Корабът в беда не беше просто кой да е. Ever Given е един от най-големите контейнеровози в света, който може да превозва 20 000 метални кутии през океана. Суецкият канал пък е ключова водна артерия, която свързва фабриките в Азия с клиентите в Европа, както и основен канал за доставки на петрол.

Станахме свидетели на това как една злополука създаде хаос от Лос Анджелис през Ротердам до Шанхай. Дали обаче това ще доведе до осъзнаване в корабната индустрия и международната търговия?

Освобождаването

През уикенда стотици хора работиха по освобождаването на заседналия кораб, а успехът на сложната мисия беше тясно обвързан с приливите, отливите и координацията между десетки по-малки кораби и наземни работници.

Още в петък вечер багеристите направиха изкоп около задницата на Ever Given и освободиха рула. В събота влекачите успяха да накарат 400-метровия кораб да се премести – само с 2 градуса, но все пак това беше отпразнувано като успех.

В нощта на неделя срещу понеделник корабите влекачи работиха в координация с наземните работници, които направиха изкопите. Малко преди зазоряване корабът бавно възвърна плаваемост.

Армията от оператори на багери, инженери, капитани на влекачи и други работници надуха в тъмното клаксоните на машините, които управляват. Това беше повратна точка в една от най-големите подобни операции в съвременната история.

Работата на наземните работници се оказа ключава част от операцията

По-късно в понеделник корабът беше изцяло изправен и след обстойна проверка на състоянието му отплава бавно, освобождавайки Суецкия канал за над 300 чакащи кораба от двете страни.

Предизвестено бедствие

С увеличаването на нуждата от доставки из целия свят, през последните десетилетия са се увеличили и размерите на използваните контейнери и корабите, които ги возят из целия свят. Заради това и експертите в индустрията смятат, че е било само въпрос на време да се случи подобно бедствие.

Контейнеровозите са станали почти два пъти по-големи. 400-метровият кораб Ever Given е построен в Япония преди 3 години. Транспортните компании започват да използват все по-огромни плавателни съдове, за да подобрят скоростта на доставките по някои ключови маршрути, сред които е и Суецкият канал. За да могат да преминават новите мега-кораби, подобни плитки и тесни артерии са били разширявани неведнъж през годините.

Суецкият канал е бил блокиран неколкократно през последните 20 години. През октомври 2017 г. корабите влекачи успяват да освободят заседналия OOCL Japan само за няколко часа. Най-сериозното забавяне е през 2004 г., когато каналът е затворен за 3 дни от петролния танкер Tropic Brilliance.

Този път освобождаването отне 6 дни, но задачата беше усложнена не само от дължината на кораба, но и от тежестта му – близо 200 000 тона.

Зависимостта на световната икономика

Всеки ден, в който Суецкият канал беше блокиран, означаваше забавяне на стоки на стойност 9.6 милиарда долара според анализ на Блумбърг. Нарушаването на международните търговски вериги обаче не свършва с отплаването на Ever Given.

Над 370 кораба, сред които контейнеровози, танкери и други превозвачи, чакаха да преминат. Очаква се опашката да намалее чак след няколко дни. Някои кораби вече решиха да не чакат и се отправиха по дългия маршрут, който заобикаля през Южна Африка.

От далеч корабът изглежда като огромна многоетажна сграда

Пристигането на всички тези кораби ще е много по-късно от планираното, което ще доведе до дългосрочно объркване на графиците. Забавянето на доставките ще се усеща още седмици напред.

Един от очакваните ефекти е, че ще се увеличат цените на доставките до Европа. Това би могло да се отрази и на останалите звена по веригата през следващите месеци, които са взаимно зависими, прогнозира Ню Йорк Таймс.

Your browser doesn’t support HTML5

Корабът, блокирал Суецкия канал