МВР е направило поне две обществени поръчки за високопроходими автомобили през 2017 г., по които са купени по-нисък клас коли от първоначално заложените параметри. Това съобщиха във вторник от неправителствената организация „Антикорупционен фонд“ с уточнението, че са изпратили анализираната от тях информация на Европейската служба за борба с измамите (ОЛАФ).
В началото на месеца именно ОЛАФ поиска България да възстанови близо 6 млн. евро в бюджета на Европейския съюз (ЕС), получени по европейския фонд „Вътрешна сигурност“ за купуването на високопроходими автомобили. Според разследване на службата обаче МВР се е сдобило с 290 залежали коли клас SUV, вместо по-качаствени високопроходими нови джипове.
Въпросната поръчка беше подготвена и приключена по време на служебния вътрешен министър Пламен Узунов, който в момента е съветник на президента Румен Радев. Договорът за доставката обаче беше подписан по времето на наследника му в третия кабинет на Бойко Борисов – Валентин Радев.
Сега от Антикорупционния фонд съобщават, че според анализ на организацията обявената на 27 март 2017 г. следваща поръчка – за общо 121 автомобила с повишена проходимост, „също съдържа сериозни проблеми, неясноти и индикатори за нарушения“.
Със спешната финансова помощ от ЕС през 2016 – 2017 г. са купени 420 коли за МВР на обща стойност над 23 млн. лева. От тях 290 са сглобените в България китайски Great Wall, които са доставени по поръчката, разследвана от ОЛАФ.
Процедурата, за която от Антикорупционния фонд сигнализират за възможни нарушения, включва 51 автомобила Volkswagen и 70 джипа Land Rover. Останалите 9 коли, купени от МВР със средствата по спешната европомощ, са т.нар. мобилни работилници.
Според правните експерти на неправителствената организация само за 70-те джипа Land Rover са записани минимални технически изисквания, характерни за високопроходими автомобили – минимум 2000 куб. см мощност на двигателя, задвижване 4х4 и блокаж на диференциал.
Премиерът Бойко Борисов лично разгледа отвътре един от новите 51 автомобила Volkswagen Tiguan на полицията, 7 октомври 2018 г.
Данните в документацията на МВР за другите 51 високопроходими автомобили, включени в поръчката от края на март 2017 г. обаче показват „сериозно разминаване“ между обявената им прогнозна стойност от над 28 млн. лв. и постигнатата им крайна цена – малко под 12 млн. лв. без ДДС.
„Драстичното разминаване от близо 60% от прогнозната цена е индикатор, че някъде по веригата от Брюксел до подаването на офертите в МВР се е получило сериозно разминаване между спецификациите за автомобилите и предвидения за тях бюджет“, коментират от Антикорупционния фонд.
Друг съмнителен според организацията момент в тази поръчка е обстоятелството, че тя е спечелена от фирма, специализирана в доставки на банков софтуер, но „без никаква история в бранша“.
„При нормална (а не „спешна“) обществена поръчка такъв участник трудно би спечелил, но в случая МВР е пропуснало да запише иначе традиционното за подобни търгове изискване за опит в предходни доставки на подобни автомобили“, отбелязват от Антикорупционния фонд.
На този фон комуникацията между МВР и доставчика на тези 51 автомобили, включително в подписания договор, липсват данни за марката и модела на колите. Вместо това „само се описват технически параметри и съответствието им с обявените параметри“.
Договорът за доставката на тези автомобили е подписан на 14 февруари 2018 г. от ръководителя на дирекция „Обществени поръчки“ в МВР Георги Балабанов, упълномощен от министър Валентин Радев. Сред хората, съгласували процедурата, е бил и настоящият вътрешен министър Христо Терзийски, тогава ръководител на главна дирекция „Национална полиция“.
Вижте също Въпроси и отговори: Кой какво направи, за да си купи МВР залежали джипове