Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) е наложила глоба на веригата за детски играчки „Хиполенд“. Това стана ясно от решение на регулатора, за което първо съобщи „Капитал“. Глобата е в размер на 124 500 лева и е наложена заради рекламна кампания, която според КЗК е довела до нелоялна конкуренция.
Два месеца по-рано „Хиполенд“ стана обект на проверки от няколко институции непосредствено след като собственикът на веригата Мариан Колев съобщи, че синът му е пострадал от лютивия спрей, използван от полицията при сблъсъците на антиправителствения протест на 2 септември пред Народното събрание.
Колев подкрепяше демонстрациите още от самото им начало. Служители на веригата с тениски с логото на „Хиполенд“ бяха сред хилядите, които протестираха с искане за оставката на правителството и на главния прокурор.
Производството, по което е наложена глоба на „Хиполенд“, е образувано по сигнал от април, пише в решението на КЗК, публикувано в понеделник. Той е свързан с рекламна кампания за намаление с 40% на играчки с марка Lego. В него се твърди, че продукт от промоцията не е бил наличен, а на сайта на дружеството не е ясно означено, че продуктите в промоцията са ограничени количества.
В онлайн магазина на „Хиполенд“, към който препращат рекламите в социалните мрежи Facebook и Instagram и рекламата в Google, има съобщение, че „ХИПОЛЕНД не гарантира изрично наличността на стоката към момента на приключване на поръчката! В случай на междувременно изчерпана наличност, ще се свържем с Вас своевременно! Можете да закупите този артикул и в някои от магазините в цяла България“.
Според КЗК това съобщение не дава достатъчно ясно информацията, че има ограничен брой продукти и "оставя у потребителя впечатлението, че ако не успее да осъществи покупка в онлайн магазина, то би могъл във всеки един магазин на Хиполенд да закупи желания от него промоционален продукт през целия период на провеждане на кампанията.“
Според регулатора това заблуждава потребителите и „оказва или може да окаже неблагоприятно въздействие върху конкуренцията на пазара“.
В решението на регулатора пише още, че „действително в част от спонсорираните онлайн реклами (публикации в социалните мрежи Facebook и Instagram), присъства съобщението „Количествата са ограничени!“, но такова не присъства на страниците на дружеството в тези мрежи.“
В становището си, цитирано в решението, „Хиполенд“ посочва, че ако даден артикул не е наличен в склад или магазин на дружеството, той въобще не присъства на сайта на магазина. Дружеството посочва също, че въпреки предупреждението за количествените ограничения в периода на кампанията е разполагало с достатъчна наличност от включените в кампанията артикули.
Конкретният продукт, за който се говори в сигнала, не е изчерпан, посочва още „Хиполенд“. Той е липсвал в конкретния магазин в момента, в който е потърсен, но е бил наличен на склад и в други магазини. Според "Хиполенд" АД "моментна липса на артикул в конкретен ден и конкретен магазин" не е достатъчно, за да се обоснове твърдение за липса на "по-голямата част от артикулите" от кампанията.
Решението на КЗК може да бъде обжалвано пред Административен съд - София област.